Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Via Carpathia będzie za 37 lat

Andrzej Zdanowicz [email protected] 85 748 74 74
Via Carpathia będzie za 37 lat
Via Carpathia będzie za 37 lat sxc.hu
Europosłowie zdecydowali, że do 2030 Unia Europejska nie będzie finansować budowy Via Carpathii. Oznacza to, że na przebudowę krajowej 19 prowadzącej od Kuźnicy aż na południe województwa podlaskiego będziemy czekać przynajmniej do 2050 roku.

Niech politycy wsiądą do autobusu i przejadą się z Białegostoku choćby do Siemiatycz - mówi Adam Byglewski, prezes firmy transportowej Adampol. - Założę się, że już w połowie trasy będą chcieli przesiąść się do helikoptera.

Szef Adampolu, tak jak wielu innych przewoźników, od lat czeka na przebudowę krajowej 19, która wchodzi w skład Via Carpathii.

- Tu nawet nie chodzi o ogromne straty, jakie ponoszą firmy transportowe, tylko o życie ludzi - dodaje Byglewski. - Niestety, ta trasa wygląda jak wąska droga bez pobocza i możliwości wyprzedzania. Dwa tiry, nawet ze złożonymi lusterkami, nie mogą się swobodnie na niej minąć. Jeżdżę tędy bardzo często i praktycznie nie ma dnia, by nie doszło tam do jakiegoś wypadku.

Tłumaczy, iż Polska potrzebuje sieci drogowej łączącej północ z południem i wschód z zachodem. Planowana Via Carpathia jest jedną z najważniejszych jej części. Ma ona połączyć kraje nadbałtyckie m.in. Litwę i Polskę z południem Europy np. z Grecją.
Niestety, Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego tuż przed świętami odrzuciła poprawkę Tomasza Poręby, podkarpackiego europosła. Domagał się, by Via Carpathia - w tym S19 - znalazła się na unijnej liście głównych korytarzy transportowych TEN-T, których budowa będzie sfinansowana do 2030 roku. Według najnowszych informacji, Via Carpathia ma się znaleźć na liście tych inwestycji, których realizacja ma nastąpić dopiero około 2050 roku. - To dla naszego regionu fatalna informacja - komentuje podlaski poseł PiS Dariusz Piontkowski. - Niestety, obecny rząd traktuje Polskę Wschodnią po macoszemu i nie starał się podkreślać roli tej inwestycji.

Nie zgadza się z nim poseł Damian Raczkowski, przewodniczący podlaskich struktur PO. - Wniosek europosła nie miał szans powodzenia - twierdzi. - Nie da się wszystkiego zbudować od razu. Z punktu widzenia kraju dokończenie przebudowy trasy S8, która połączy Białystok z Warszawą jest ważniejsze niż trasa północ-południe. To, że Via Carpathia również jest bardzo ważna, stwierdził w swym drugim expose premier Donald Tuska. Zapowiedział też, że znajdą się pieniądze na budowę jej odcinka z Rzeszowa do Lublina. Ta obietnica się sprawdza.

Jednak ta inwestycja nie dotyczy naszego regionu.

Nasi samorządowcy czują się oszukani. - Nie przyjmuję do wiadomości, że musimy czekać 37 lat na przebudowę S19 - mówi Maciej Perkowski, radny sejmiku. - Jeśli nie mamy szans na Via Carpathię, to nasi politycy powinni walczyć o fundusze na remont krajówki. Jeśli spolegliwie zgodzimy się z narzuconą nam perspektywą, to nie będziemy mieli ani lotniska, ani przyzwoitych głównych dróg.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny