Ring białostocki. Jedyna taka obwodnica w wewnątrz miasta. Liczy 28 km. To trasa generalska, trasa niepodległości i ul. Ciołkowskiego

OPRAC.: mat
Trasa generalska (u. Sulika, Sosabowskiego, Andersa, Maczka, Kleeberga), ul. NSZ, rondo Jagiellonii, trasa niepodległości ul. Ciołkowskiego składają się na wewnętrzną obwodnicę Białegostoku. Jej dopełnieniem będzie węzeł Porosły. Wojciech Wojtkielewicz
28 kilometrów, trzy ciągi komunikacyjne, kilku patronów. Wewnętrzna obwodnica Białegostoku. Jedyna w swoim rodzaju. Nie tylko dlatego, że przebiega w mieście. W odróżnieniu od klasycznych nie jest też typowym ringiem.

Można z niej w pełni korzystać od ponad roku. To wtedy został oddany do ruchu jej dziewiczy odcinek - trasa niepodległości. Rozpoczyna się w rejonie skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych, a kończy na ul. Wiadukt. Jest to sześciokilometrowa droga o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, posiadająca 11 dwupoziomowych skrzyżowań i tunel pod torami, 8 sygnalizacji świetlnych oraz 13 km ścieżek rowerowych. W ramach inwestycji powstały także chodniki, zieleńce, infrastruktura techniczna i ekrany akustyczne oraz zbiornik retencyjny

**Czytaj też:

Ekolodzy nie chcą Via Carpatii w pobliżu Białegostoku

**

Trasa niepodległości to ostatni, zachodni fragment wewnętrznej obwodnicy Białegostoku. Rok wcześniej zakończono przebudowę południowego odcinka, czyli ulicy Ciołkowskiego. Prowadzono go w dwóch etapach. W 2015 roku oddano trasą od ul. Wiadukt do Mickiewicza, a trzy lata później od Mickiewicza do skrzyżowania z ulicą Sulika.

Ulica Sulika to zarazem pierwszy docinek trasy generalskiej. Ten fragment, wschodnio-północnej obwodnicy miasta, powstał do roku 2014. Została nie tylko przebudowana dawna Szosa Północno-Obwodowa (czyli ulice generałów: Andersa, Maczka, Kleeberga) ale też wybudowane dwa nowe odcinki (ul. Sosabowskiego i ul. gen. Sulika). Cała trasa generalska to ponad 12 km dwupasmowej drogi.

Dziś trasa generalska, niepodległości i ul. Ciołkowskiego tworzą nietypową, wewnętrzną obwodnicę miasta. Nie trzeba być jasnowidzem, by wyobrazić sobie jak wyglądałby przejazd tirów przez Białystok, gdy miasto nadal czekało, aż władze centralne w Warszawie wybudują tzw. wielkie drogowe obwodnice Białegostoku. Do tej pory nie została pod nie wbita żadna łopata, choć obiecywano ją od czasu awantury nad Rospudą, która naznaczyła i zagmatwała mapę przebiegu dróg krajowych w Podlaskiem.

Ale też trzeba wspomnieć o wąskich gardłach wewnętrznej obwodnicy Białegostoku. Na trasie generalskiej był to skręt w lewo z ul. Maczka na Augustów. Na trasie niepodległości (przeciwko, której protestowali mieszkańcy Leśnej Doliny) to wyjazd przy ul. Wiadukt czy brak planowanego w pierwotnych zamierzeniach dwupoziomowego skrzyżowania u zbiegu z AL. Jana Pawła II i NSZ (dziś nosi nazwę ronda Jagiellonii). Na ul. Ciołkowskiego jest nim rondo u zbiegu z Nowowarszawską.

Łączny koszt budowy trasy generalskiej, ul. K. Ciołkowskiego oraz trasy niepodległości to w sumie 954 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 710 mln zł. Dopełnieniem obwodnicy wewnętrznej Białegostoku będzie węzeł Porosły, który ma być oddany do użytku 7.12.2020. Ułatwi on wjazd na trasę generalską i trasę niepodległości od strony S8 i wylot z miasta w kierunku Warszawy.

Czytaj też: Porosły już, tuż

Tu oglądasz: Trasa Niepodległości Białystok z lotu ptaka - 23.06.2019 (źródło: NB Sutuła)

Wideo

Komentarze 7

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

R
Red

Jak by ktoś nie wiedział mowa jest o obwodnicy miejskiej , a nie obwodnicy miasta.

Ta pierwsza jest dla mieszkańców miasta , ta druga dla tych którzy chcą to miasto ominąć .

G
Gość

A ile jest na tym "ringu" fotoradarów? Bo w tej chwili to służy za nocny tor wyścigowy dla motocykli i wieśmanów w BeEmWu.

Może by się Poranny zajął jakością życia mieszkańców i jak wkur..ia nocny hałas dobiegający z tego "ringu".

G
Gość
17 listopada, 8:35, Gość:

Bardzo dobrze po nich się jeżdzi i szczególnie przyjeżdzający to dostrzegają.Dobra robota!

Jeszcze żeby ktoś tam potrafił spacyfikować ciężarówki, zaiwaniające tamtędy pod "stówkę".

G
Gość

Bardzo dobrze po nich się jeżdzi i szczególnie przyjeżdzający to dostrzegają.Dobra robota!

G
Gość
17 listopada, 6:38, Gość:

Jaki ring? Ciołkowskiego ze światłami co chwila to żadna obwodnica ...

A co dupku myslales ze wewnetrzna obwodnica w mieście to tor F1? To jest po to abys nie krzyczal ze Lipowa, Pilsudskiego i inne sa zapchane.

G
Gość

Szybciej (czyt. mniej czasu) przez miasto się przejedzie.

G
Gość

Jaki ring? Ciołkowskiego ze światłami co chwila to żadna obwodnica ...

Dodaj ogłoszenie