MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ring białostocki. Jedyna taka obwodnica w wewnątrz miasta. Liczy 28 km. To trasa generalska, trasa niepodległości i ul. Ciołkowskiego

red
Opracowanie:
Trasa generalska (u. Sulika, Sosabowskiego, Andersa, Maczka, Kleeberga), ul. NSZ, rondo Jagiellonii, trasa niepodległości ul. Ciołkowskiego składają się na wewnętrzną obwodnicę Białegostoku. Jej dopełnieniem będzie jest Porosły.
Trasa generalska (u. Sulika, Sosabowskiego, Andersa, Maczka, Kleeberga), ul. NSZ, rondo Jagiellonii, trasa niepodległości ul. Ciołkowskiego składają się na wewnętrzną obwodnicę Białegostoku. Jej dopełnieniem będzie jest Porosły. Wojciech Wojtkielewicz
28 kilometrów, trzy ciągi komunikacyjne, kilku patronów. Wewnętrzna obwodnica Białegostoku. Jedyna w swoim rodzaju. Nie tylko dlatego, że przebiega w mieście. W odróżnieniu od klasycznych nie jest też typowym ringiem. Gdyby nie powstał trudno byłoby sobie wyobrazić przejazd przez miasto. Zwłaszcza, że wciąż nie ma krajowych, ekspresowych obwodnic stolicy województwa podlaskiego.

Można z niej w pełni korzystać od ponad trzech lat. To wtedy został oddany do ruchu jej ostatni, a zarazem dziewiczy odcinek - trasa niepodległości. Rozpoczyna się w rejonie skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych, a kończy na ul. Wiadukt. Jest to sześciokilometrowa droga o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, posiadająca 11 dwupoziomowych skrzyżowań i tunel pod torami, 8 sygnalizacji świetlnych oraz 13 km ścieżek rowerowych. W ramach inwestycji powstały także chodniki, zieleńce, infrastruktura techniczna i ekrany akustyczne oraz zbiornik retencyjny

Czytaj też:

Ekolodzy nie chcą Via Carpatii w pobliżu Białegostoku

Trasa niepodległości to ostatni, zachodni fragment wewnętrznej obwodnicy Białegostoku. Rok wcześniej zakończono przebudowę południowego odcinka, czyli ulicy Ciołkowskiego. Prowadzono go w dwóch etapach. W 2015 roku oddano trasą od ul. Wiadukt do Mickiewicza, a trzy lata później od Mickiewicza do skrzyżowania z ulicą Sulika.

Ulica Sulika to zarazem pierwszy docinek trasy generalskiej. Ten fragment, wschodnio-północnej obwodnicy miasta, powstał do roku 2014. Została nie tylko przebudowana dawna Szosa Północno-Obwodowa (czyli ulice generałów: Andersa, Maczka, Kleeberga) ale też wybudowane dwa nowe odcinki (ul. Sosabowskiego i ul. gen. Sulika). Cała trasa generalska to ponad 12 km dwupasmowej drogi.

Dziś trasa generalska, niepodległości i ul. Ciołkowskiego tworzą nietypową, wewnętrzną obwodnicę miasta. Nie trzeba być jasnowidzem, by wyobrazić sobie jak wyglądałby przejazd tirów przez Białystok, gdy miasto nadal czekało, aż władze centralne w Warszawie wybudują tzw. wielkie drogowe obwodnice Białegostoku. Do tej pory nie została pod nie wbita żadna łopata, choć obiecywano ją od czasu awantury nad Rospudą, która naznaczyła i zagmatwała mapę przebiegu dróg krajowych w Podlaskiem. Co więcej, nie dawno okazało się, że widoki na południowo-zachodnią obwodnicę na odcinku Białystok Zachód-Białystok Południ z odnogą do Grabówki de facto oddalają się na amen. To pokłosie wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego, który oddalił skargę kasacyjną Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie uchylonej przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie decyzji środowiskowej na odcinku S19 Białystok Zachód (dawniej Choroszcz)-Ploski.

Ale też trzeba wspomnieć o wąskich gardłach wewnętrznej białostockiego ringu. Na trasie generalskiej był to skręt w lewo z ul. Maczka na Augustów.

Na trasie niepodległości (przeciwko, której protestowali mieszkańcy Leśnej Doliny) to wyjazd przy ul. Wiadukt czy brak planowanego w pierwotnych zamierzeniach dwupoziomowego skrzyżowania u zbiegu z AL. Jana Pawła II i NSZ (dziś nosi nazwę ronda Jagiellonii). Na ul. Ciołkowskiego jest nim rondo u zbiegu z Nowowarszawską.

Łączny koszt budowy trasy generalskiej, ul. K. Ciołkowskiego oraz trasy niepodległości to w sumie 954 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 710 mln zł. Dopełnieniem obwodnicy wewnętrznej Białegostoku jest węzeł Porosły oddany do użytku pod koniec 2020. Ułatwia on wjazd na trasę generalską i trasę niepodległości od strony S8 i wylot z miasta w kierunku Warszawy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny