Ring białostocki. Jedyna taka obwodnica w wewnątrz miasta. Liczy 28 km. To trasa generalska, trasa niepodległości i ul. Ciołkowskiego

OPRAC.: red
Trasa generalska (u. Sulika, Sosabowskiego, Andersa, Maczka, Kleeberga), ul. NSZ, rondo Jagiellonii, trasa niepodległości ul. Ciołkowskiego składają się na wewnętrzną obwodnicę Białegostoku. Jej dopełnieniem będzie jest Porosły.
Trasa generalska (u. Sulika, Sosabowskiego, Andersa, Maczka, Kleeberga), ul. NSZ, rondo Jagiellonii, trasa niepodległości ul. Ciołkowskiego składają się na wewnętrzną obwodnicę Białegostoku. Jej dopełnieniem będzie jest Porosły. Wojciech Wojtkielewicz
28 kilometrów, trzy ciągi komunikacyjne, kilku patronów. Wewnętrzna obwodnica Białegostoku. Jedyna w swoim rodzaju. Nie tylko dlatego, że przebiega w mieście. W odróżnieniu od klasycznych nie jest też typowym ringiem. Gdyby nie powstał trudno byłoby sobie wyobrazić przejazd przez miasto. Zwłaszcza, że wciąż nie ma krajowych, ekspresowych obwodnic stolicy województwa podlaskiego.

Można z niej w pełni korzystać od ponad trzech lat. To wtedy został oddany do ruchu jej ostatni, a zarazem dziewiczy odcinek - trasa niepodległości. Rozpoczyna się w rejonie skrzyżowania Al. Jana Pawła II z ul. Narodowych Sił Zbrojnych, a kończy na ul. Wiadukt. Jest to sześciokilometrowa droga o dwóch pasach ruchu w każdą stronę, posiadająca 11 dwupoziomowych skrzyżowań i tunel pod torami, 8 sygnalizacji świetlnych oraz 13 km ścieżek rowerowych. W ramach inwestycji powstały także chodniki, zieleńce, infrastruktura techniczna i ekrany akustyczne oraz zbiornik retencyjny

Czytaj też:

Ekolodzy nie chcą Via Carpatii w pobliżu Białegostoku

Trasa niepodległości to ostatni, zachodni fragment wewnętrznej obwodnicy Białegostoku. Rok wcześniej zakończono przebudowę południowego odcinka, czyli ulicy Ciołkowskiego. Prowadzono go w dwóch etapach. W 2015 roku oddano trasą od ul. Wiadukt do Mickiewicza, a trzy lata później od Mickiewicza do skrzyżowania z ulicą Sulika.

Ulica Sulika to zarazem pierwszy docinek trasy generalskiej. Ten fragment, wschodnio-północnej obwodnicy miasta, powstał do roku 2014. Została nie tylko przebudowana dawna Szosa Północno-Obwodowa (czyli ulice generałów: Andersa, Maczka, Kleeberga) ale też wybudowane dwa nowe odcinki (ul. Sosabowskiego i ul. gen. Sulika). Cała trasa generalska to ponad 12 km dwupasmowej drogi.

Dziś trasa generalska, niepodległości i ul. Ciołkowskiego tworzą nietypową, wewnętrzną obwodnicę miasta. Nie trzeba być jasnowidzem, by wyobrazić sobie jak wyglądałby przejazd tirów przez Białystok, gdy miasto nadal czekało, aż władze centralne w Warszawie wybudują tzw. wielkie drogowe obwodnice Białegostoku. Do tej pory nie została pod nie wbita żadna łopata, choć obiecywano ją od czasu awantury nad Rospudą, która naznaczyła i zagmatwała mapę przebiegu dróg krajowych w Podlaskiem. Co więcej, nie dawno okazało się, że widoki na południowo-zachodnią obwodnicę na odcinku Białystok Zachód-Białystok Południ z odnogą do Grabówki de facto oddalają się na amen. To pokłosie wyroku Naczelnego Sadu Administracyjnego, który oddalił skargę kasacyjną Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie uchylonej przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie decyzji środowiskowej na odcinku S19 Białystok Zachód (dawniej Choroszcz)-Ploski.

Ale też trzeba wspomnieć o wąskich gardłach wewnętrznej białostockiego ringu. Na trasie generalskiej był to skręt w lewo z ul. Maczka na Augustów.

Na trasie niepodległości (przeciwko, której protestowali mieszkańcy Leśnej Doliny) to wyjazd przy ul. Wiadukt czy brak planowanego w pierwotnych zamierzeniach dwupoziomowego skrzyżowania u zbiegu z AL. Jana Pawła II i NSZ (dziś nosi nazwę ronda Jagiellonii). Na ul. Ciołkowskiego jest nim rondo u zbiegu z Nowowarszawską.

Łączny koszt budowy trasy generalskiej, ul. K. Ciołkowskiego oraz trasy niepodległości to w sumie 954 mln zł, z czego dofinansowanie z Unii Europejskiej wyniosło 710 mln zł. Dopełnieniem obwodnicy wewnętrznej Białegostoku jest węzeł Porosły oddany do użytku pod koniec 2020. Ułatwia on wjazd na trasę generalską i trasę niepodległości od strony S8 i wylot z miasta w kierunku Warszawy.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kamil
Póki zamieścicie jakiś artykuł przeczytajcie go i sprawdźcie. Tu jest tyle błędów,że nie można skupić się na treści. Nawet już w tytule jest błąd (w wewnątrz:-/), dalej: "nie dawno", dziwna konstrukcja niektorych zdań (np.w okolicach słowa ring), brak przecinków w oczywistych miejscach, a w innym tam,gdzie go być nie powinno. Nie piszę tego że złośliwości, ale naprawdę nie wypada dziennikarzom zamieszczać artykułów z tyloma błędami. Mam tzw. ścisły umysł, nie humanistyczny, ale nawet dla mnie błędy są oczywiste. Jak usunięcie błędy, usuńcie mój komentarz.
M
MP
To że ta droga powstała, to piękna sprawa. Nie jedno miasto nam tego zazdrości i jasno to trzeba powiedzieć, ale to że m.in na części Alei Niepodległości czy właśnie Ciołkowskiego jest ograniczenie do 70 km/h to jest kuriozalne. Po co było te wiadukty stawiać i te rozgałęzienia, walnąć trzeba było prosta asfalt z rondami ( które tak kochacie ) i by było 50 km wystarczy. Brak wiaduktu na Baranowickiej Ciołkowskiego tragedia, korki, wjazd z jednego pasa na wprost !!! Katastrofa zamiast puścić tam wiadukt to zrobili gów.....e rondo.

PS. Odniosę się jeszcze do świateł drogowych, nie wiem kto tam siedzi, kto tym zarządza nie znam się, ale niech wyjedzie może na ulicę i popatrzy co się dzieje. Nie chcę używać słów cenzuralnych ale to jest jakieś qurła nie porozumienie jak to działa.
L
Lelum
22 listopada 2022, 15:40, Gość:

PO wybudowalo to jest a co wybudowali pisiorskie nieudaczniki. laweczki patriotyczne?zenada

Wybudowano za nasze podatki i dotacje. O te 700 mln złoty mniej dostali mieszkańcy unijnych pieniędzy na inne cele.

O
Obywatel Piszczyk
Ciołkowskiego nie nazwałbym częścią obwodnicy, nie zdążysz się rozpędzić i już światła i oczywiście czerwone. Pokusiłem się o statystyki bo codziennie tamtędy conajmniej 4 razy przejeżdżam w różnych porach i wyszło mi, że w 83% nie ma zielonej fali. No przed oddaniem do użytku Dywizjonu 303 było całkiem całkiem, ale teraz porażka jest. Nie wspominał już będę o mikro rondach przy Nowowarszawskiej i Baranowickiej.
G
Gość
Białystok ma powierzchnie 100 km2. Czyli tyle co Paryż albo Barcelona. To, ze ktoś nazwał ulice częścią obwodnicy, nic nie znaczy.

Wystarczy dać dziecku kredki i mapę dowolnego miasta a bez problemu wyznaczy "wewnętrzne obwodnice".

Zewnętrzne obwodnice nie mają nic do ruchu wewnątrz miejskiego.
G
Gość
Oddana kilka lat po terminie. Wykonawca nie zapłacił nawet 1 zł kary umownej. Ręka rękę myje.
G
Gość
17 listopada, 8:35, Gość:

Bardzo dobrze po nich się jeżdzi i szczególnie przyjeżdzający to dostrzegają.Dobra robota!

17 listopada 2020, 8:56, Gość:

Jeszcze żeby ktoś tam potrafił spacyfikować ciężarówki, zaiwaniające tamtędy pod "stówkę".

Policja ma to w doopie.

Wolą ustawić się w miejscach zapewniających pewne mandaty.

Kuriozum: ul.Ciołkowskiego. Na odcinku od jednostki wojskowej do Mickiewicza -ograniczenie do 70 km/h-pomimo iż przystanek MPK nie ma zatoki.

Na odcinku od Mickiewicza do ronda , przy Branickiego, ograniczenie d0 50 km/h. Żadnego przejścia bez świateł, żadnych zagrożeń.

Policja ustawia się przy ogródkach i łupi.....niezawodny punkt do wykonania dziennnego"planu".

H
Hej ludzie
Jak gimbaza coś napisze to masakra ...
R
Red

Jak by ktoś nie wiedział mowa jest o obwodnicy miejskiej , a nie obwodnicy miasta.

Ta pierwsza jest dla mieszkańców miasta , ta druga dla tych którzy chcą to miasto ominąć .

G
Gość

A ile jest na tym "ringu" fotoradarów? Bo w tej chwili to służy za nocny tor wyścigowy dla motocykli i wieśmanów w BeEmWu.

Może by się Poranny zajął jakością życia mieszkańców i jak wkur..ia nocny hałas dobiegający z tego "ringu".

G
Gość
17 listopada, 8:35, Gość:

Bardzo dobrze po nich się jeżdzi i szczególnie przyjeżdzający to dostrzegają.Dobra robota!

Jeszcze żeby ktoś tam potrafił spacyfikować ciężarówki, zaiwaniające tamtędy pod "stówkę".

G
Gość

Bardzo dobrze po nich się jeżdzi i szczególnie przyjeżdzający to dostrzegają.Dobra robota!

G
Gość
17 listopada, 6:38, Gość:

Jaki ring? Ciołkowskiego ze światłami co chwila to żadna obwodnica ...

A co dupku myslales ze wewnetrzna obwodnica w mieście to tor F1? To jest po to abys nie krzyczal ze Lipowa, Pilsudskiego i inne sa zapchane.

G
Gość

Szybciej (czyt. mniej czasu) przez miasto się przejedzie.

G
Gość

Jaki ring? Ciołkowskiego ze światłami co chwila to żadna obwodnica ...

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie