Raport przygotowywany jest corocznie . Dane o stanie technicznym nawierzchni dróg wraz z informacjami o ruchu pojazdów i wypadkach, są istotnym elementem wykorzystywanym w procesie zarządzania drogami przez każdego z zarządców. Zamieszczone w raporcie informacje dotyczą sieci dróg krajowych na koniec 2020 roku, zarządzanych przez:
- GDDKiA, o długości 17 787 km (22 211 km w rozwinięciu na jedną jezdnię),
- koncesjonariuszy płatnych odcinków autostrad na A1, A2 i A4 o łącznej długości 468 km (936 km w rozwinięciu na jedną jezdnię).
Raport nie obejmuje odcinków dróg krajowych, którymi nie zarządza GDDKiA, czyli m.in. odcinków dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu. Przypomnijmy, że w tych miastach tylko drogi ekspresowe (klasy S) i autostrady (klasy A) są administrowane przez GDDKiA.
Prowadząc diagnostykę stanu nawierzchni, drogowcy badają jej nośność, równość, właściwości przeciwpoślizgowe i stan powierzchni nawierzchni. Wykorzystujemy specjalisty sprzęt pomiarowy, a zebrane dane mówią nam o:
- wskaźniku ugięć nawierzchni (dane pozwalające określić pozostałą trwałość konstrukcji nawierzchni; pomiary wykonywane są w zakresie niezbędnym do określenia technologii robót naprawczych),
- wskaźniku krzywizny ugięcia nawierzchni (dane pozwalające określić trwałość pakietu warstw asfaltowych nawierzchni; pomiary wykonywane są w zakresie niezbędnym do określenia technologii robót naprawczych),
- wskaźniku stanu spękań (pozwalającym uzyskać wstępne informacje dotyczące utraty nośności),
- równości podłużnej,
- równości poprzecznej (głębokości kolein),
- wskaźniku stanu powierzchni,
- właściwościach przeciwpoślizgowych (współczynniku tarcia),
- makroteksturze (parametr pomocniczy).
2
Na koniec 2020 roku na drogach zarządzanych przez GDDKiA zanotowano 64,1 proc. dróg w stanie dobrym, 25,1 proc. na poziomie ostrzegawczym, a tylko 8,2 proc. było w stanie złym. Przy czym tylko odcinki w stanie złym wymagają niezwłocznych zabiegów naprawczych lub w przypadku braku środków finansowych odpowiedniego ich oznakowania. Drogi na poziomie ostrzegawczym wymagają zaplanowania zabiegów naprawczych, tak aby uchronić je przed spadkiem do niższej klasy.
Jeszcze lepiej na tym tle wypada województwo podlaskie. Na tyle dobrze, że jest liderem rankingu. Na najwięcej procentowo dróg w w stanie dobrym i najmniej w stanie złym. Sprawdź w galerii.
Z danych GDDKIA wynika, że ogólnokrajowe potrzeby remontowe nawierzchni jezdni, wymagające natychmiastowej interwencji, w zakresie modernizacji są największe i kształtują się na poziomie 4,4 mld zł. Dla wszystkich rodzajów zabiegów potrzeby natychmiastowe szacowane są na kwotę
4,8 mld zł
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?