Nasza Loteria

Premier chce uwolnić buspasy - także w Białymstoku! Czy samochody osobowe powinny wjeżdżać na pasy dla autobusów?

Marta Gawina
Buspasy od lat wzbudzają wielkie emocje
Buspasy od lat wzbudzają wielkie emocje Anatol Chomicz
Po buspasie będą mogły jeździć samochody, w których znajdują się co najmniej cztery osoby. Tak zapowiedział w swoim expose premier Mateusz Morawiecki. Pomysł rządu wywołał spore zamieszanie. Jedni mu przyklasnęli, inni kręcą głową: na buspasach zrobi się tłok.

W Białymstoku jest ponad 16,5 kilometrów pasów tylko dla autobusów. Zostały wytyczone na ponad 20 ulicach.To: Białówny, Malmeda, Kaczorowskiego, Rondo Seweryna Nowakowskiego, Wiejska, Branickiego, Elektryczna, Andersa, Plac Branickich, Piłsudskiego, Plac Niepodległości, Sienkiewicza, Wasilkowska, Legionowa, Konstytucji 3 Maja, Popiełuszki, Jana Pawła II, Narodowych Sił Zbrojnych, Sitarska, Sopoćki, Wiosenna, Ciołkowskiego, Żeromskiego, gen. Sulika - Ciołkowskiego, Sokólska.

Za chwilę będzie ich jeszcze więcej.

- Do końca roku 2019 planowane jest wytyczenie kolejnych 1,12 km buspasów, na ulicach: Jurowieckiej oraz al. 1000-lecia Państwa Polskiego - zapowiada Anna Kowalska z białostockiego magistratu.

Czytaj też: Buspasy niezgody w Białymstoku. PiS chce je otworzyć, magistrat mówi nie (zdjęcia)

W Białymstoku buspasach mogą poruszać się autobusy, a w przypadku ulic z dwoma pasami ruchu w jedną stronę - także taksówki.

Wkrótce powinno się to zmienić. Przynajmniej tak zapowiedział premier. - Wprowadzimy możliwość korzystania z buspasa, gdy znajdują się minimum cztery osoby. Buspas spełnia swoją funkcję, gdy rozładowuje ruch drogowy, a nie kiedy pozostaje pusty - zapowiedział w swoim expose premier Mateusz Morawiecki.

Co na to miasto?

- Jeżeli takie przepisy zostaną ustanowione, nie pozostanie nam nic innego, jak się do nich dostosować - odpowiada przedstawicielka magistratu Anna Kowalska.

Wiadomo, że władze Białegostoku do tej pory niechętnie otwierały buspasy dla innych użytkowników. Taksówkarze musieli to sobie wywalczyć. Z kolei radni PiS proponowali, by pasami dla autobusów jeździli też motocykliści, czy pojazdy przewożące osoby niepełnosprawne. Zgody nie było.

Teraz zmiany mają być odgórne. Czy warto otwierać samochody dla osobówek? Zdania są podzielone

- Dzięki temu rozwiązaniu buspasy będą wykorzystywane bardziej efektywnie. To przyniesie wymierne korzyści społeczne i pozytywnie wpłynie na środowisko. Dobrze, że premier zwrócił uwagę, że wspólną przestrzeń należy wykorzystywać rozsądnie. My ze swojej strony też będziemy przekonywać do takiego rozwiązania, które jest zwyczajnie dobre - chwali propozycję premiera szef klubu radnych PiS w radzie miasta Henryk Dębowski. Przypomina, że w świetle obowiązujących przepisów buspasami w całej Polsce mogą też poruszać się samochody elektryczne.

- To rozwiązanie stworzy duże pole do nadużyć. Może zachęcić kierowców wiozących mniejszą liczbę pasażerów do korzystania z buspasów, z myślą, że nikt nie zauważy. W tym momencie od razu widać kto jedzie nielegalnie. Obecność nawet pełnych aut może też zachęcić innych kierowców do wjeżdżania na zasadzie owczego pędu. Udowodnienie kto ile osób wiózł może nastręczyć duże trudności, zwłaszcza znając pomysłowość naszych rodaków - uważa z kolei Piotr Kempisty z Instytutu Działań Miejskich.

Zapowiedź premiera komentują też nasi Czytelnicy.

- Czasem buspas ma sens, jak jeżdżą tam autobusy nonstop. Ale są takie odcinki, gdzie zwyczajnie robią się korki przez ten buspas, a autobusów na nim jak na lekarstwo - pisze jeden z Czytelników.

Jako przykład białostoczanie podają ul. Sopoćki, na której buspas nie jest zbyt często wykorzystywany.

- Buspasy to świetne rozwiązanie. Dzięki nim autobusy, z których korzysta tysiące osób, nie stoją w korkach. Jeżeli wpuścimy samochody, buspasy stracą swój sens - dodaje pasażerka komunikacji miejskiej.

Zapytaliśmy Internautów, co najbardziej denerwuje ich w kierowcach. Trochę komentarzy się posypało. Jak się okazuje, obowiązujące przepisy nie wszystkim są znane.

Najgorsze zachowania kierowców na białostockich drogach. Int...

Tu oglądasz: Pierwszeństwo pieszych przed przejściem: rząd chce się zająć bezpieczeństwem na drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 65

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Bzdura ten pomysł załatwi MPK zrobi korki i opóźnienie obecnie bezczelny kierowca osobówki na ciągłym pasie wjeżdża na bus pas s co dalej tłok i kierowcy autobusu nie wyjadą

G
Gość
2 grudnia, 9:53, Gość:

Przy okazji poruszyłbym temat nowej organizacji ruchu na drogach dojazdowych do ronda przy Jurowieckiej/Poleskiej/1000-lecia. Temu kto wymyślił rozwiązania tam zastosowane należałoby nakazać jeździć przez to rondo codziennie przez cały dzień za karę. Jazda przez rondo od Jurowieckiej w stronę 1000-lecia z pasa, który za chwilę za rondem się kończy. Jazda na wprost od strony 1000-lecia na Jurowiecką z pasa, który za rondem zamienia się w buspas przez co każdy kierowca jak jeden traci głowę. Skręt w prawo od strony Towarowej pod wiadukt, gdzie za chwilę czeka na nas linia ciągła zabraniająca zmienić pas aby skręcić w lewo na Białostoczek. Likwidacja jednego pasa do jazdy przez rondo od strony Jurowieckiej co z pewnością spowoduje ogromne korki (miejmy nadzieję że nie aż do Sienkiewicza). Naprawdę brawa dla planisty, który to wszystko wymyślił. Nie dziwię się teraz innym "cudownym" rozwiązaniom komunikacyjnym w naszym mieście (jak choćby to z ul. Wiosennej gdzie właściciel domu musi przejechać przez przejście dla pieszych, chodnik i ścieżkę rowerową żeby wjechać na własną posesję) skoro mamy takiego asa za to wszystko odpowiadającego.

2 grudnia, 14:34, Gość:

A wiesz dlaczego tak jest? Bo siedzi sobie Pan Projektant za biurkiem, coś rysuje w tym swoim kajeciku i z perspektywy swojego biureczka i swojego komputerka wszystko wydaje się takie piękne. A często i gęsto Pan Projektant siedzi sobie w innym mieście i o realiach Białegostoku nie ma bladego pojęcia. Nie przyjedzie na ulicę, nie zobaczy jak się po niej jeździ w różnych porach dnia. Ważne, że w kajeciku zgadzają się cyferki a po oddaniu projektu pieniążki na koncie.

2 grudnia, ‎15‎:‎00, Gość:

Bzdura, po prostu nie wiesz jak możesz pojechać, przyjrzyj się liniom poziomym i bez problemu zmienisz pas na rondzie. Nie obawiaj się pojazdów z Jurowieckiej bo mają z prawego pasa nakaz w Poleską.

Ja dokładnie wiem jak mogę pojechać. Ale nie o to chodzi czy ja wiem. Chodzi o to, że drogi należy robić intuicyjnie. Jak wjeżdżam na rondo z pasa do jazdy prosto to spodziewam się, że przejadę przez to rondo tym pasem bez jego zmiany, a nie będę się zastanawiał na środku skrzyżowania czy muszę zmienić pas, albo czy zdążę go zmienić za rondem zanim się skończy. Poza tym przejeżdżając przez rondo od Jurowieckiej na 1000-lecia, trafiam na pas, który się kończy i jest jednocześnie pasem do skrętu w Białostoczek, gdzie często stoją samochody i go blokują. Kompletny bezsens. Bzdurą to jest sposób rozwiązania tego ronda i dróg dojazdowych do niego i żadne tłumaczenia tego nie zmienią.

V
Veritas

Na buspasach wszystko TYLKO BEZWZGLEDNE PIERWSZEŃSTWO AUTOBUSÓW i wszystko jasne i OK

w
woźnica

I na bus pasy wpuścić też furmanki

G
Gość

Na bus pasy wpuszczać tylko BI, a tych co nie płacą podatków lokalnie BIA, BWM, BGR, BSK, BAU, BBI obciążyć dodatkowymi opłatami na rozwój infrastruktury. Taką mama koncepcję !

G
Gość
2 grudnia, 18:38, Zbójpas:

Buspas jest złym zagospodarowaniem przestrzeni miejskiej gdyż, nie jest wykorzystywany w 100 proc. - przez większość czasu jest pusty. Buspas jest przywilejem dla pań urzedniczek, studentów, hipohondrykow jeżdżących codziennie na wizyty do lekarza. Niestety nikt nie patrzy na osoby które zajmują się budownictwem, handlem, przemysłem. Nie jest możliwe, aby te osoby jeździły komunikacją miejską. Więc niestety muszę stać w korkach i na dodatek dopłacać w podatkach do komunikacji miejskiej. Niby demokracja a jak widać są równi i rowniejsi. Ideologia buspasa aby powsadzac wszystkich do autobusu i upcchac ich jak sardynki szczególnie w lato w pojazdy bez klimy, jest sadyzmem władzy. Ktoś.cos mówił o walce z globciem? Jednak wybieram komfort stanie w korkach i emitowane co2 przez pusty buspas...niestety.

Co zrobić z drogami w nocy bo nie są wykorzystywane na 100% chyba trzeba polikwidować te dwupasmówki.

G
Gość
2 grudnia, 18:55, Gość:

Godz. 8.00 centrum i branickiego to koszmar. Zlikwidować buspasy. Ludzie dojezdzają do pracy tam, gdzie nie sięga komunikacja miejska i wyobraźcie sobie, że też muszą być na czas. Ale jak? Skoro zamiast 3 pasów działają tylko dwa. Absurd.

Jak jadą tam gdzie nie siega komunikacja to niech nie jada przez centrum tylko obwodnica.

G
Gość

Godz. 8.00 centrum i branickiego to koszmar. Zlikwidować buspasy. Ludzie dojezdzają do pracy tam, gdzie nie sięga komunikacja miejska i wyobraźcie sobie, że też muszą być na czas. Ale jak? Skoro zamiast 3 pasów działają tylko dwa. Absurd.

Z
Zbójpas

Buspas jest złym zagospodarowaniem przestrzeni miejskiej gdyż, nie jest wykorzystywany w 100 proc. - przez większość czasu jest pusty. Buspas jest przywilejem dla pań urzedniczek, studentów, hipohondrykow jeżdżących codziennie na wizyty do lekarza. Niestety nikt nie patrzy na osoby które zajmują się budownictwem, handlem, przemysłem. Nie jest możliwe, aby te osoby jeździły komunikacją miejską. Więc niestety muszę stać w korkach i na dodatek dopłacać w podatkach do komunikacji miejskiej. Niby demokracja a jak widać są równi i rowniejsi. Ideologia buspasa aby powsadzac wszystkich do autobusu i upcchac ich jak sardynki szczególnie w lato w pojazdy bez klimy, jest sadyzmem władzy. Ktoś.cos mówił o walce z globciem? Jednak wybieram komfort stanie w korkach i emitowane co2 przez pusty buspas...niestety.

G
Gość
2 grudnia, 14:25, Eva:

Równie dobrze mógłby wymyśleć sobie, żeby każdy mógł jechać po buspasie. Efekt będzie taki sam. Będzie wjeżdżał każdy kierowca, bez względu na to, ile jest osób w samochodzie. No chyba, że przed każdym wjazdem na buspas będzie stał ktoś, kto skontroluje , ile osób jest w aucie i zdecyduje kto może wjechać na buspas a kto nie. Inaczej tego nie widzę. Po prostu nie wierzę w uczciwość polskich kierowców. Zawsze znajdą się tacy, co będą chcieli oszukać. I na buspasach zaraz też porobią się korki.

Dlatego uważam, że buspasy służą do tego, żeby jechał nimi autobus, ewentualnie służby, podczas wykonywania obowiązków (straż pożarna, pogotowie ratunkowe, policja, transport medyczny itp.).

2 grudnia, 15:48, Gość:

Sprawa jest prosta: Bus pas powinien mieć miejsce tam gdzie są 3 pasy w jedną stronę i jeden z nich może być oznaczony jako pas dla komunikacji miejskiej i ewentualnie innych służ. Natomiast gdzie są tylko 2 pasy w jednym kierunki jeżdżą wszyscy kierowcy. Tak powinna być reguła budowania bus pasów w Polsce. Dziś mamy dużo pojazdów jest ciasno, a Wszyscy "mądrzy" z magistratu niech robią coś pożytecznego dla ludzi a nie przeciw nam. Amen.

No właśnie - samochodów dużo (za dużo). W wielu rodzinach po 2 - 3 samochody. A. Miasto z gumy nie jest. Jakby rodzina jechała 1 samochodem a nie 3 to byłoby luźniej.

z
zak

Może jeszcze niech na ścieżki rowerowe wpuści te graty. W kraju gdzie wszyscy smieją się z wysokości mandatów, z braku radarów i policji to pomysł ten wydaje się co najmniej ryzykowny, z właściwie bardzo głupi.

G
Gość

No i wreszcie jakiś czas będzie spokój na forum Cryo zalarwia sprawę a nie jakiś tam Morawiec. Żeby to Jarek powiedział no to powiem wam różnie mogło by być ale Morawiec? Bez przesady. Jeździmy po staremu.

c
cryo

"Wprowadzimy możliwość korzystania z buspasa, gdy znajdują się minimum cztery osoby. Buspas spełnia swoją funkcję, gdy rozładowuje ruch drogowy, a nie kiedy pozostaje pusty - zapowiedział w swoim expose premier Mateusz Morawiecki. " ..... i może dzięki temu korki zmniejszą się o 400% ...jak to Psich@@j wyliczył na podstawie cen pietruszki.....

"~chore~ czyli hejcik Rafallusa , co za inteligencja...co matematyczny geniusz...

Napisano wczoraj, 09:51

Stworzył rownież dla totalnych opozycjonistów maczugę= pietruszkę, która niestety staniała o 400 %."

G
Gość
2 grudnia, 14:25, Eva:

Równie dobrze mógłby wymyśleć sobie, żeby każdy mógł jechać po buspasie. Efekt będzie taki sam. Będzie wjeżdżał każdy kierowca, bez względu na to, ile jest osób w samochodzie. No chyba, że przed każdym wjazdem na buspas będzie stał ktoś, kto skontroluje , ile osób jest w aucie i zdecyduje kto może wjechać na buspas a kto nie. Inaczej tego nie widzę. Po prostu nie wierzę w uczciwość polskich kierowców. Zawsze znajdą się tacy, co będą chcieli oszukać. I na buspasach zaraz też porobią się korki.

Dlatego uważam, że buspasy służą do tego, żeby jechał nimi autobus, ewentualnie służby, podczas wykonywania obowiązków (straż pożarna, pogotowie ratunkowe, policja, transport medyczny itp.).

Sprawa jest prosta: Bus pas powinien mieć miejsce tam gdzie są 3 pasy w jedną stronę i jeden z nich może być oznaczony jako pas dla komunikacji miejskiej i ewentualnie innych służ. Natomiast gdzie są tylko 2 pasy w jednym kierunki jeżdżą wszyscy kierowcy. Tak powinna być reguła budowania bus pasów w Polsce. Dziś mamy dużo pojazdów jest ciasno, a Wszyscy "mądrzy" z magistratu niech robią coś pożytecznego dla ludzi a nie przeciw nam. Amen.

G
Gość

Cryo a ty się nie wypowiesz?

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny