Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą kampanię Bezpieczny przejazd - Zatrzymaj się i żyj

(adek)
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą kampanię Bezpieczny przejazd – Zatrzymaj się i żyj
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą kampanię Bezpieczny przejazd – Zatrzymaj się i żyj Materiał organizatora
Brawura, nieuwaga i ignorowanie przepisów ruchu drogowego - to główne przyczyny wypadków na przejazdach kolejowo-drogowych, przejściach i torach kolejowych. Dlatego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. prowadzą od 2005 r. kampanię społeczną Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj!". W tym czasie liczba wypadków spadła o jedną dziesiątą. Dziś jednocześnie w 23 miastach w całej Polsce rozpoczęła się jubileuszowa, dziesiąta edycja kampanii.

Tylko w kwietniu 2014 roku doszło do 9 wypadków i kolizji z udziałem samochodów na przejazdach kolejowo-drogowych, w których 2 osoby zginęły, a 1 została ciężko ranna.

- Każdy przejazd kolejowo-drogowy w Polsce jest prawidłowo oznakowany
i zabezpieczony. Bezpieczeństwo na nich zależy od tego, czy kierowcy przestrzegają przepisów o ruchu drogowym - podkreśla Andrzej Pawłowski, wiceprezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A podczas inauguracji 10. edycji kampanii społecznej Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj!". - Stale podnosimy poziom bezpieczeństwa ruchu kolejowego: instalujemy nowoczesne urządzenia, modernizujemy przejazdy, szkolimy ludzi oraz usprawniamy procedury zarządzania, wskutek czego liczba wypadków z roku na rok maleje. Niestety, nadal ich skala niepokoi - dodaje.

W Polsce jest ponad 13 tysięcy przejazdów kolejowo-drogowych. Średnio co 19 godzin przez nieostrożność kierowców i pieszych dochodzi na nich do wypadku lub kolizji. Łącznie od początku tego roku odnotowano 53 takie zdarzenia, w których śmierć poniosło 10 osób, a 7 zostało ciężko rannych. W analogicznym okresie roku ubiegłego doszło do 67 wypadków i kolizji, w wyniku których 8 osób zginęło, a 15 zostało ciężko rannych. Liczby te potwierdzają tendencję spadkową w odniesieniu do niebezpiecznych zdarzeń na przejazdach kolejowo-drogowych oraz poszkodowanych w tych zdarzeniach. Utrzymuje się ona od 2005 r., od kiedy zainaugurowano pierwszą edycję kampanii Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj!", mimo iż w tym samym okresie liczba samochodów na polskich drogach zwiększyła się o 40 proc., z 12,3 do około 20 milionów.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. swoją kampanią zwracają uwagę także na niebezpieczne zachowanie, jakim jest np. przechodzenie przez tory w miejscach niedozwolonych. Przez takie nieodpowiedzialne postępowanie dochodzi do blisko 300 wypadków rocznie. Osoby poruszające się po torach lub przechodzące przez nie w niedozwolonych miejscach, odpowiadają za blisko 80% wypadków na kolei
i stanowią zdecydowaną większość ofiar śmiertelnych.

Niemal każde takie zdarzenie oznacza nie tylko tragedię dla poszkodowanych i ich rodzin, ale przynosi także szereg negatywnych kosztów dla społeczeństwa i gospodarki. W 2013 roku wypadki na przejazdach i z udziałem pieszych spowodowały przerwy w ruchu wynoszące łącznie ponad 31 dni. Opóźnionych z tego powodu było ponad 3 tysiące pociągów.

Kampania Bezpieczny przejazd - "Zatrzymaj się i żyj!" to przede wszystkim działania edukacyjne: spotkania z dziećmi w szkołach, kampania informacyjna zarówno w mediach, na plakatach i ulotkach oraz egzekwowanie prawa - wspólna akcja ze Strażą Ochrony Kolei i policją "Bezpieczny piątek". Działania te wspierają największy w historii program inwestycyjny PLK, w ramach którego tylko w latach 2013-2014 zmodernizowanych zostanie blisko 1000 przejazdów kolejowo-drogowych.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wprowadzają także dodatkowe oznakowanie na drogach dojazdowych do wybranych przejazdów w postaci poziomych, wypukłych pasów na jezdni. Będą one przypominać kierowcom o zachowaniu maksymalnej ostrożności i skłaniać do wyhamowania przed przejazdem. Pierwszych 10 przejazdów zostało już w ten sposób oznakowanych. Do końca czerwca
będzie ich 50, a do końca roku 200.

Podczas dzisiejszej inauguracji kampanii, w całej Polsce zorganizowano symulacje wypadków z udziałem samochodów i pieszych oraz pokazy akcji służb ratunkowych. Całoroczny budżet kampanii wynosi tyle, ile połowa kwoty potrzebnej do modernizacji jednego przejazdu kolejowo-drogowego.

Kampania prowadzona przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. jest jednym z największych tego typu działań w Europie. Skala działań oraz ich społeczna rozpoznawalność cieszą się wysokim uznaniem na arenie międzynarodowej. Szczegóły działań realizowanych w ramach kampanii dostępne są na stronie www.bezpieczny-przejazd.pl.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny