Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Lotnisko regionalne w woj. podlaskim. Bez lotniska trudno o rozwój

(jsz, luk)
Kwestia dyskusyjną jest natomiast koncepcja lotniska - czy lepiej wybudować pas startowy z niewielkim terminalem na Krywlanach czy raczej lotnisko regionalne z prawdziwego zdarzenia. Tutaj opinie są różne.
Kwestia dyskusyjną jest natomiast koncepcja lotniska - czy lepiej wybudować pas startowy z niewielkim terminalem na Krywlanach czy raczej lotnisko regionalne z prawdziwego zdarzenia. Tutaj opinie są różne. Wojciech Wojtkielewicz
Dużego zagranicznego inwestora trudno ściągnąć do woj. podlaskiego, gdy w regionie nie ma lotniska.

Zdaniem ekspertów, brak lotniska jest w biznesie poważną przeszkodą.

- Globalizacja sprawia, że powiązania międzynarodowe są ważnym elementem rozwoju gospodarki - mówi prof. Henryk Wnorowski, ekonomista z Uniwersytetu w Białymstoku. - Bez tych powiązań nie będziemy częścią światowej gospodarki. Prawda jest taka, że ludzie biznesu nie będą podróżowali innymi środkami transportu niż samolot. W tej chwili, jeśli chodzi o Białystok, to jest u nas słabo w kwestii obecności kapitału zagranicznego. Oczywiście mówienie, że to z powodu braku lotniska byłoby zbyt dużym uproszczeniem, bo rzeczywistość jest bardziej złożona.

Jego zdaniem lotnisko powinno być naszym priorytetem. Co nie znaczy, że z miejsca zagwarantuje napływ inwestorów. Na pewno jednak będzie atutem regionu i pokaże, że jesteśmy otwarci i mamy potencjał.

W podobnym tonie wypowiadają się i inni.

- W dzisiejszym świecie takie miasto jak Białystok powinno mieć lotnisko. To jest niezbędny element komunikacji, który będzie miał pozytywny wpływ zarówno na rozwój regionu, jak i ułatwi życie części mieszkańców - uważa Zbigniew Sulewski z Centrum im. A. Smitha.

Bo lotniska brakuje nie tylko biznesmenom. Na przykład dr Joanna Zabielska-Cieciuch z racji swoich lekarskich obowiązków często podróżuje.

- Koledzy, z którymi spotykamy się w Warszawie, bo tak jest najłatwiej, docierają tam także samolotami. Lotniska są choćby w Zielonej Górze czy Radomiu - mówi białostocka lekarka. - Dla mnie pokonanie trasy do stolicy samochodem zajmuje ok. 3,5 godziny.

Lotnisko będzie miało pozytywny wpływ zarówno na rozwój regionu, jak i ułatwi życie części mieszkańców

Zbigniew Sulewski, Centrum im. A. Smitha

Kwestia dyskusyjną jest natomiast koncepcja lotniska - czy lepiej wybudować pas startowy z niewielkim terminalem na Krywlanach czy raczej lotnisko regionalne z prawdziwego zdarzenia. Tutaj opinie są różne.

- Dzisiaj nie powinniśmy zakładać wielkiej inwestycji, tylko lotnisko przystosowane do aktualnych potrzeb, którego budowa i utrzymanie będą przystawać do obecnych możliwości - uważa Zbigniew Sulewski. - Natomiast trzeba zapewnić warunki techniczne do rozbudowy lotniska w przyszłości, kiedy potrzeby, ale i możliwości finansowe, będą większe.

Z kolei prof. Henryk Wnorowski skłaniałby się raczej ku budowie lotniska regionalnego.

- Na pewno obie koncepcje są warte rozważenia. Wydaje mi się jednak, że pas startowy, choć tańszy w budowie, będzie miał mniejszy potencjał w przyszłości z uwagi na ograniczone walory użytkowe - wyjaśnia.

Uważa też, że nie powinno się budowy lotniska rozpatrywać wyłącznie w kategorii czy na siebie zarobi. Jest z nim podobnie jak z transportem publicznym - nie zawsze przynosi dochody, choć jest potrzebny.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Lotnisko regionalne w woj. podlaskim. Bez lotniska trudno o rozwój - Gazeta Współczesna

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny