Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kolejowa Rail Baltica coraz bliżej. Umowy podpisane

Marta Gawina [email protected] tel. 85 748 95 13
Kolejowa Rail Baltica coraz bliżej. Umowy podpisane
Kolejowa Rail Baltica coraz bliżej. Umowy podpisane sxc.hu
Ponad miliard zł unijnego dofinansowania przyznano właśnie na remont linii kolejowej Warszawa - Sadowne. To fragment trasy Rail Baltica, która połączy stolicę z Białymstokiem i dalej z granicą państwa w Trakiszkach. Podlaskie odcinki mają być gotowe do 2020 roku. Zyskają pasażerowie i przedsiębiorcy.

Rail Baltica połączy Warszawę, Kowno, Rygę, Tallin i Helsinki. Będzie przebiegać m.in. przez Białystok.

- To absolutnie priorytetowy szlak kolejowy dla Unii Europejskiej. Możemy być pewni, że prace będą prowadzone na całym odcinku od granicy z Litwą do Warszawy. Do 2020 roku powinno być to gotowe, takie mam informacje z ministerstwa transportu - mówi podlaski poseł PO Robert Tyszkiewicz.

Prace przy Rail Baltice nabrały tempa. Właśnie podpisano umowę na unijne dofinansowanie modernizacji pierwszego odcinka: Warszawa-Tłuszcz-Sadowne.

- Ta inwestycja będzie kosztować około dwóch miliardów zł. Przewiduje wymianę, przebudowę lub budowę torów, peronów, mostów, wiaduktów. Prace budowlane powinny zakończyć się w 2015 roku - mówi Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP-Polskie Linie Kolejowe.

Z tym będą wiązały się utrudnienia na trasie Białystok - Warszawa. W czasie robót, które będą prowadzone już w przyszłym roku pojedziemy do stolicy objazdem przez Legionowo. Podróż na pewno będzie dłuższa.

Za to za dwa lata, kiedy zakończy się modernizacja, jazda do Warszawy będzie krótsza o kilkadziesiąt minut.

Po 2015 roku mają być przebudowywane linie podlaskie, czyli Sadowne-Białystok i Białystok- Trakiszki. Prace przygotowawcze już się toczą. - Jeżeli chodzi o pierwszy odcinek, trwa opracowywanie dokumentacji budowlanej, przy drugim mamy już gotowe studium wykonalności i raport oddziaływania na środowisko. To pozwala planować dokumentację projektową - wyjaśnia Dutkiewicz.

Przypomina, że przebudowa podlaskiej linii Rail Baltica ma być finansowana z unijnych pieniędzy na lata 2014-2020. Rzecznik PKP, w przeciwieństwie do polityków, nie chce składać deklaracji, kiedy prace zostaną zakończone. Wiadomo, że w trakcie robót utrudnień nie unikniemy. Na trasie Białystok-Warszawa mamy dwa tory, podczas modernizacji używany będzie tylko jeden. To czasowo wydłuży podróż.

Zaś po zakończeniu wszystkich prac z Białegostoku do stolicy dojedziemy w półtorej godziny. - Pociągi osobowe będą mogły rozwinąć prędkość do 160 km na godz., natomiast towarowe do 120 km na godz. - mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik ministra transportu.

Rail Baltica to szansa komunikacyjna dla naszego regionu, któremu brakuje dobrych dróg i lotniska. - Transport kolejowy na pewno jest bezpieczniejszy i bardziej przyjazny w środowisku - podkreśla Robert Tyszkiewicz.

Na zmodernizowanej linii skorzystają też przedsiębiorcy. Jest szansa, by w Podlaskiem powstawały magazyny towarowe.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny