Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

GDDKiA Białystok odrzuciła najtańszą ofertę na pierwszy odcinek południowej obwodnicy Białegostoku. S19 chcieli budować Turcy

OPRAC.: Tomasz Maleta (na podstawie GDDKiA)
Zielonym kolorem zaznaczono przebieg południowo-zachodniej obwodnicy Białegostoku z odnogą wschodnią do Grabówki. To dwa odcinki. Pierwszy Białystok Zachód-Księżyno. Tu najtańszą ofertę złożyli 6 lipca Turcy. Firma KOLİN İNŞAAT - zaoferowała za jego budowę 560 mln zł. Stanowi to 79 proc. kosztorysu zamawiającego. Teraz GDDKiA odrzuciła tę ofertę.
Zielonym kolorem zaznaczono przebieg południowo-zachodniej obwodnicy Białegostoku z odnogą wschodnią do Grabówki. To dwa odcinki. Pierwszy Białystok Zachód-Księżyno. Tu najtańszą ofertę złożyli 6 lipca Turcy. Firma KOLİN İNŞAAT - zaoferowała za jego budowę 560 mln zł. Stanowi to 79 proc. kosztorysu zamawiającego. Teraz GDDKiA odrzuciła tę ofertę. GDDKIA
W postępowaniu przetargowym na projekt i budowę drogi S19 na odcinku Białystok Zachód – Białystok Księżyno, białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odrzucił najtańszą ofertę tureckiej firmy Kolin Insaat opiewającą na kwotę 560,7 mln zł. Drogowcy uznali, że przyjęta przez wykonawcę optymalizacja nie uwzględniała specyfiki gruntów w tej okolicy Białegostoku, a co za tym idzie - w bilansie robót ziemnych - rażąco różniła się od szacunków zamawiającego.

Odcinek Białystok Zachód-Księżyno (16,6 km) to pierwszy odcinek południowej obwodnicy Białegostoku w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S19, czyli także podlaskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.

Poniżej S19 w Podlaskiem w przetargach. Kliknij galerię

Droga ekspresowa S19. Coraz więcej przetargów na odcinki Via...

- W toku badania i oceny ofert, GDDKiA czterokrotnie wzywała wykonawcę do złożenia wyjaśnień treści oferty. Jednak firma Kolin Insaat albo ich nie udzieliła, albo odpowiedzi były niewystarczające i ogólnikowe - czytamy w komunikacie GDDKiA w Białymstoku. - To zaś wzbudziło wątpliwości zamawiającego, co do tego, czy wykonawca przygotował ofertę w warunkach uczciwej konkurencji i czy daje rękojmię należytego wykonania zamówienia.

Wątpliwości dotyczyły m.in. bilansu robót ziemnych na trasie głównej, który dalece odbiegał od szacunków GDDKiA zawartych w koncepcji udostępnionej oferentom podczas przetargu. Największe różnice dotyczyły nasypów.

- Wykonawca nie udostępnił też niwelety oraz profili podłużnych i poprzecznych tras w celu zweryfikowania obliczeń - informuje GDDKiA

W tej sytuacji GDDKiA uznała, że wykazane przez firmę wartości robót ziemnych oraz nieudostępnienie przyjętych rozwiązań świadczą o niedoszacowaniu tego zakresu prac, a tym samym wartości całej oferty. Ponadto duże uproszczenia projektowe, które wynikają z bilansu robót ziemnych, a następnie nieudostępnienie profili podłużnych, oznaczają niespełnienie warunków Specyfikacji Istotnych Warunków zamówienia (SIWZ), które są obligatoryjne.

GDDKiA prowadzi badanie i analizę pozostałych ofert złożonych w przetargu ogłoszonym 6 lipca br., na ten docinek S19. Następna w kolejności jest propozycja firmy Budimex - 577 mln. zł. To 81 proc. kosztorysu zamawiającego

Zobacz też:Budowa drogi ekspresowej S61. Zobacz, jak wygląda odcinek Szczuczyn-Ełk Południe. To fragment trasy Via Baltica

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny