GDDKiA Białystok odrzuciła najtańszą ofertę na pierwszy odcinek południowej obwodnicy Białegostoku. S19 chcieli budować Turcy

OPRAC.: Tomasz Maleta (na podstawie GDDKiA)
Zielonym kolorem zaznaczono przebieg południowo-zachodniej obwodnicy Białegostoku z odnogą wschodnią do Grabówki. To dwa odcinki. Pierwszy Białystok Zachód-Księżyno. Tu najtańszą ofertę złożyli 6 lipca Turcy. Firma KOLİN İNŞAAT - zaoferowała za jego budowę 560 mln zł. Stanowi to 79 proc. kosztorysu zamawiającego. Teraz GDDKiA odrzuciła tę ofertę.
Zielonym kolorem zaznaczono przebieg południowo-zachodniej obwodnicy Białegostoku z odnogą wschodnią do Grabówki. To dwa odcinki. Pierwszy Białystok Zachód-Księżyno. Tu najtańszą ofertę złożyli 6 lipca Turcy. Firma KOLİN İNŞAAT - zaoferowała za jego budowę 560 mln zł. Stanowi to 79 proc. kosztorysu zamawiającego. Teraz GDDKiA odrzuciła tę ofertę. GDDKIA
W postępowaniu przetargowym na projekt i budowę drogi S19 na odcinku Białystok Zachód – Białystok Księżyno, białostocki oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad odrzucił najtańszą ofertę tureckiej firmy Kolin Insaat opiewającą na kwotę 560,7 mln zł. Drogowcy uznali, że przyjęta przez wykonawcę optymalizacja nie uwzględniała specyfiki gruntów w tej okolicy Białegostoku, a co za tym idzie - w bilansie robót ziemnych - rażąco różniła się od szacunków zamawiającego.

Odcinek Białystok Zachód-Księżyno (16,6 km) to pierwszy odcinek południowej obwodnicy Białegostoku w ciągu przyszłej drogi ekspresowej S19, czyli także podlaskiego odcinka międzynarodowego korytarza transportowego Via Carpatia.

Poniżej S19 w Podlaskiem w przetargach. Kliknij galerię

Droga ekspresowa S19. Coraz więcej przetargów na odcinki Via...

- W toku badania i oceny ofert, GDDKiA czterokrotnie wzywała wykonawcę do złożenia wyjaśnień treści oferty. Jednak firma Kolin Insaat albo ich nie udzieliła, albo odpowiedzi były niewystarczające i ogólnikowe - czytamy w komunikacie GDDKiA w Białymstoku. - To zaś wzbudziło wątpliwości zamawiającego, co do tego, czy wykonawca przygotował ofertę w warunkach uczciwej konkurencji i czy daje rękojmię należytego wykonania zamówienia.

Wątpliwości dotyczyły m.in. bilansu robót ziemnych na trasie głównej, który dalece odbiegał od szacunków GDDKiA zawartych w koncepcji udostępnionej oferentom podczas przetargu. Największe różnice dotyczyły nasypów.

- Wykonawca nie udostępnił też niwelety oraz profili podłużnych i poprzecznych tras w celu zweryfikowania obliczeń - informuje GDDKiA

W tej sytuacji GDDKiA uznała, że wykazane przez firmę wartości robót ziemnych oraz nieudostępnienie przyjętych rozwiązań świadczą o niedoszacowaniu tego zakresu prac, a tym samym wartości całej oferty. Ponadto duże uproszczenia projektowe, które wynikają z bilansu robót ziemnych, a następnie nieudostępnienie profili podłużnych, oznaczają niespełnienie warunków Specyfikacji Istotnych Warunków zamówienia (SIWZ), które są obligatoryjne.

GDDKiA prowadzi badanie i analizę pozostałych ofert złożonych w przetargu ogłoszonym 6 lipca br., na ten docinek S19. Następna w kolejności jest propozycja firmy Budimex - 577 mln. zł. To 81 proc. kosztorysu zamawiającego

Zobacz też:Budowa drogi ekspresowej S61. Zobacz, jak wygląda odcinek Szczuczyn-Ełk Południe. To fragment trasy Via Baltica

Sprzedam czołg, czyli wojskowe aukcje na pojazdy z demobilu

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

W
Witek
14 września, 12:34, Rolnik z Podlasia:

Patrzę sami fachowcy tutaj komentują. Co ma Truskolaski do GDDKiA? Dobrze że pogonili Turków. Już Włosi i Hiszpanie próbowali drogi budować. Wygrywali przetargi a potem się okazywało że projektowali drogi na inny klimat - bez odwodnień, kanalizacji itp.

Truskolaski inwestuje na terenie GDDKiA np. w Porosłach.

L
Lelek

Czy z mapy wynika że w gminie Choroszcz będzie jeszcze jeden węzeł przed tym który buduje miasto Białystok . Jeśli tak to oznacza wielkie marnotrawstwo.

S
Stefan Kłos
14 września, 12:34, Rolnik z Podlasia:

Patrzę sami fachowcy tutaj komentują. Co ma Truskolaski do GDDKiA? Dobrze że pogonili Turków. Już Włosi i Hiszpanie próbowali drogi budować. Wygrywali przetargi a potem się okazywało że projektowali drogi na inny klimat - bez odwodnień, kanalizacji itp.

Turcy budują metro i POW idzie im doskonale.

G
Gość

Wszyscy fachowcy widzę. 17mln zł to w sumie koszt ok. 0,8- 1 mln m3 nasypu w zależności od kosztów materiału i wbudowania. Na 16 km odcinku 1mln m3 nasypu robi różnicę. Dla porównania na odcinku Jeżewo Białystok o długości 28km globalnie było 1,4 mln m3. Budimex nie jest firmą krzak i z żadnego kontaktu nie zszedł. Raczej skrupulatnie podchodzą do wycen. Oby na nich trafiło.

R
Rolnik z Podlasia

Patrzę sami fachowcy tutaj komentują. Co ma Truskolaski do GDDKiA? Dobrze że pogonili Turków. Już Włosi i Hiszpanie próbowali drogi budować. Wygrywali przetargi a potem się okazywało że projektowali drogi na inny klimat - bez odwodnień, kanalizacji itp.

S
Stefan Kłos

Trochę dziwne, bo następna oferta jest droższa o 17 mln. Czy Budimex też nie uwzględnił czegoś, czy zamawiający spier... Kosztorys.?

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3