Danuta Siedzikówna ps. "Inka" patronką odnowionego dworca PKP Białystok (zdjęcia)

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Od sobotniego popołudnia (28.08) białostocki dworzec PKP ma patronkę. Została nią sanitariuszka AK Danuta Siedzikówna "Inka", która zginęła tragicznie 75 lat temu. Pomysłodawcą nadania imienia zamordowanej przez komunistów sanitariuszki AK był Adam Andruszkiewicz, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. Patronat na wydarzeniem sprawował Prezydent RP.

Budynek białostockiego dworca kolejowego został wyremontowany w październiku zeszłego roku. Obecnie trwają roboty na torowiskach stacji kolejowej i jak zapewnił w sobotę Krzysztof Mamiński, prezes zarządu Polskich Kolei Państwowych SA, prace przebiegają zgodnie z harmonogramem i zakończą się w terminie. Przyznał także, że nie tylko Białystok, ale i dworce w innych polskich miastach (od kilkunastu miesięcy) otrzymują swoich patronów.

- Zaczęliśmy od Dworca Centralnego w Warszawie, któremu nadaliśmy imię Stanisława Moniuszki. Następnie Dworzec Wschodni uzyskał imię Romana Dmowskiego, kolejny to Dworzec Główny w Krakowie, którego patronem jest Marszałek Józef Piłsudski. Dworzec w Katowicach otrzymał imię pierwszego marszałka sejmu śląskiego. Teraz patronkę otrzymał dworze w Białymstoku, a za dwa tygodnie do tej listy dołączy Biała Podlaska z dworcem imienia Sybiraków - wyliczał Krzysztof Mamiński i zapewnił, że dworców z patronami będzie więcej, a nadanie imienia Inki to uroczystość ważna dla Białegostoku, dla regionu i dla wszystkich tych, którym patriotyzm leży na sercu.

Czytaj również: Dzień Pamięci Żołnierzy Wyklętych. Białostoczanie uczczą pamięć żołnierzy wyklętych

Radości z sobotniego wydarzenia nie krył, jego inicjator, Adam Andruszkiewicz.

- To wielki zaszczyt, że dzisiaj w sercu województwa podlaskiego możemy nadać pięknie odrestaurowanemu dworcowi PKP imię Danuty Siedzikówny, pseudonim "Inka", naszej wielkiej bohaterki. Zwróciłem się z taką prośbą, w imieniu mieszkańców naszego województwa, do zarządu PKP, która została bardzo szybko i pozytywnie rozpatrzona. I właśnie dzisiaj, w rocznicę zamordowania naszej bohaterki przez komunistów możemy odsłonić tablicę, która będzie przypominała wszystkim podróżnym, że znajdują się na białostockim dworcu, którego patronką jest "Inka" - powiedział dziennikarzom sekretarz stanu w KPRM.

Andruszkiewicz odczytał też list od premiera Mateusza Morawieckiego do uczestników uroczystości, który podkreślił, że Danuta Siedzikówna zajmuje w zbiorowej pamięci Polaków miejsce szczególne.

- Inicjatywa nadania jej imienia odnowionemu dworcowi PKP w Białymstoku to cenne i ważne przedsięwzięcie. Od dziś wszyscy podróżni, zarówno w kraju, jak i z zagranicy będą mogli poznać historię tej wspaniałej postaci.

Tablica pamiątkowa z imieniem patronki, która została umieszczona koło wejścia do białostockiego dworca PKP ufundował Instytut Dziedzictwa Myśli Narodowej im. R. Dmowskiego i I. Paderewskiego.

- Dla nas jest to bardzo ważny projekt. Ważny, dlatego że wspólnie z zarządem PKP, Instytut uczestniczy w przedsięwzięciu, które jest istotne dla ładu publicznego w Polsce. To znaczy nadawaniu patronów przestrzeni publicznej i to patronów nieprzypadkowych, to znaczy patronów, którzy byli strażnikami wartości, które ten ład publiczny powinny w Polsce budować. Jako Instytut wyrażamy satysfakcję, że od dzisiaj ten dworzec ma tak wspaniałą patronkę i że będzie ona wpływała na praktykę życia codziennego Białegostoku - podkreślił Paweł Skibiński, zastępca dyrektora Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej.

Czytaj również: Białystok pamięta o tragicznej śmierci Danuty Siedzikówny "Inki" (zdjęcia)

Na zakończenie uroczystości - w której uczestniczyli m.in. samorządowcy, posłowie, leśnicy, przedstawiciele IPN i poczty sztandarowe - odsłonięcia tablicy z napisem: Dworzec Białystok Imienia Danuty Siedzikówny "Inki" wspólnie dokonali: Krzysztof Mamiński, Adam Andruszkiewicz, Paweł Skibiński i Dariusz Piontkowski (wiceminister edukacji).

* * *

Danuta Siedzikówna, ps. „Inka” urodziła się w 1928 roku we wsi Guszczewina koło Narewki. Jej ojciec był leśniczym, w czasie wojny został wywieziony przez Sowietów, a matkę rozstrzelali Niemcy. Kilkunastoletnia dziewczyna została sanitariuszką i łączniczką 4. szwadronu odtworzonej na Białostocczyźnie 5. Wileńskiej Brygady Armii Krajowej. W czerwcu 1945 roku aresztowana przez NKWD-UB za współpracę z antykomunistycznym podziemiem. Z konwoju uwolnił ją patrol AK. „Inka” znów działała jako sanitariuszka oraz łączniczka, uczestnicząc w akcjach przeciw NKWD i UB.
Ponownie aresztowana w lipcu 1946 roku, została osadzona w więzieniu w Gdańsku. Po śledztwie Wojskowy Sąd Rejonowy skazał "Inkę" na karę śmierci, którą wykonano 28 sierpnia 1946 roku. W chwili egzekucji miała niespełna 18 lat. Pośmiertnie awansowano ją do stopnia podporucznika.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze 9

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
29 sierpnia, 6:49, Gość:

Dzieciaka, co wódę donosił alkoholikom robić patronem i pomniki mu stawiać?

O ja p...ę... Co z tą Polską się dzieje, wyście na łby upadli wszyscy

29 sierpnia, 14:47, Gość:

O !!!

Widzę , że ruSSkie trolle już tu są ...

Morda krótko ruska [wulgaryzm]!!!

Morda nasieniożłopie!

G
Gość
29 sierpnia, 06:49, Gość:

Dzieciaka, co wódę donosił alkoholikom robić patronem i pomniki mu stawiać?

O ja p...ę... Co z tą Polską się dzieje, wyście na łby upadli wszyscy

29 sierpnia, 7:25, Gość:

Cześć i chwała Bohaterom.

29 sierpnia, 08:37, Gość:

Którym?

Polskim!

G
Gość
29 sierpnia, 06:49, Gość:

Dzieciaka, co wódę donosił alkoholikom robić patronem i pomniki mu stawiać?

O ja p...ę... Co z tą Polską się dzieje, wyście na łby upadli wszyscy

29 sierpnia, 7:25, Gość:

Cześć i chwała Bohaterom.

Którym?

G
Gość
29 sierpnia, 06:49, Gość:

Dzieciaka, co wódę donosił alkoholikom robić patronem i pomniki mu stawiać?

O ja p...ę... Co z tą Polską się dzieje, wyście na łby upadli wszyscy

29 sierpnia, 7:25, Gość:

Cześć i chwała Bohaterom.

Którym?

G
Gość
29 sierpnia, 06:49, Gość:

Dzieciaka, co wódę donosił alkoholikom robić patronem i pomniki mu stawiać?

O ja p...ę... Co z tą Polską się dzieje, wyście na łby upadli wszyscy

Cześć i chwała Bohaterom.

o
obywatel RP
Takie nieśmiałe pytanie - czy w związku z tym jakże podniosłym wydarzeniem pociągi zaczną jeździć punktualnie? I drugie takie pytanie - czy ci wszyscy niezłomni żołnierze walczyli o taka dziadowską, byle jaką Polskę?
R
RadaMiastaBialystok.pl
W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.

PKP Białystok Stadion (Kleosin): Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/kkO4TzjZ64w

PKP Białystok Nowe Miasto: Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku https://youtu.be/7r6t3VeO7cQ
w
www.Koncerty.Bialystok.pl
A planowana wycinka drzew wzdłuż drogi Hajnówka-Białowieża pod drogę rowerową, zamiast poprowadzić ją wzdłuż torów Hajnówka-Białowieża z drogą serwisową? Szokujące że POciągi Białystok-Warszawa ciągnięte parowozami jeździły szybciej przed II wojną światową niż dziś! Zamiast bajek o lotnisku należy uruchomić szybkie wygodne tanie regularne połączenie KOLEJOWE Warszawa – Białystok – Augustów - Suwałki (z największym lotniskiem w POlsce) i regionalne Białystok-Bielsk Podlaski - Hajnówka – Białowieża przy prędkości pociągu 160 km/h Białystok-Warszawa=1 godz 30 minut, wybór połączeń co 1-2 godziny do tego najlepiej z bezprzewodowym internetem w wagonach:) www.FestiwalZubra.pl www.TiryNaTory.pl np. z trasy Warszawa-Białowieża korzystałoby 200 tys.turystów rocznie
E
Edek
Specjalista od kilometrówek nawet jest! Kilometrówki na PKP to trzeba mieć fantazję :P
Dodaj ogłoszenie