Do Urzędu Miejskiego w Białymstoku wpłynęło pismo od wykonawcy węzła Porosły z prośbą o przedłużenie terminu zakończenia robót do 14 grudnia.
- Obecnie jest ono analizowane przez pracowników Zarządu Dróg Miejskich - informuje Anna Kowalska, z biura prasowego magistratu. - A więc nadal obowiązującym terminem zakończenia tych prac jest termin dotychczasowy - 7 grudnia.
Przypomnimy, że od trzeciej dekady października kierowcy mogli już korzystać z części inwestycji. Ruch drogą krajową (trasa do Warszawy – ul. Kleeberga) odbywa się w obu kierunkach nowo wybudową jezdnią po stronie północnej. Z kolei jadąc od strony Warszawy kierowcy korzystali z dwóch nowych wiaduktów – na wysokości sklepu Biedronka i w ulicy generała Franciszka Kleeberga.
Zobacz też:Węzeł częściowo odblokowany
Jak miasto rozwiązało węzeł od strony Warszawy
Węzeł Porosły ma poprawić dostępność komunikacyjną Białegostoku od strony Warszawy poprzez przebudowę drogi krajowej nr 8 i drogi wojewódzkiej 676 (w 80 proc. są to tereny poza granicami administracyjnymi Białegostoku). Dzięki temu nastąpi płynne włączenie się do drogi ekspresowej nr 8, z drugiej strony tiry jadące w stronę Augustowa nie będą blokować wjazdu do miasta.
W ramach inwestycji powstały dwa dwupoziomowe skrzyżowania (na ósemce w Porosłach oraz na al. Jana Pawła II u zbiegu z ul. Elewatorską), rozjazdy, wiadukt nad torami do Ełku. Powstaną drogi serwisowe i inne elementy infrastruktury drogowej, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, chodniki i oświetlenie. Przebudowany zostanie również 800-metrowy odcinek ul. gen. Kleeberga
Umowę z wykonawcą – konsorcjum firm Porr, Unibep oraz Value Engineering. - miasto podpisało 9 sierpnia 2018 roku. Zakłada jej zakończenie za 22 miesiące. Wykonawca miał zainkasować prawie 240 mln zł.
Jednak w lipcu 2020 roku minister rozwoju przyczynił się do postulatów mieszkańców i przedsiębiorców, którzy domagali się dodatkowych dojazdów, które nie były ujęte w dokumentacji projektowej opracowanej przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich (po podpisaniu umowy z UMWP miasto Białystok wzięło na siebie zapewnieni finansowania budowy węzła, a samorząd wojewódzki na przebudowę uli. Raginisa w oparciu o dokumentację przygotowaną przez Zarząd Dróg i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Białymstoku).
Zobacz:Porosły. Minister po stronie mieszkańców i przedsiębiorców
Zabiegali o nie od lat lokalni przedsiębiorcy i mieszkańcy. Domagali się m. in. dodatkowego zjazdu do firm sąsiadujących z inwestycją. Były też zastrzeżenia do sposobu odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu inwestycji. Walcząc o dojazd do swoich firm, przedsiębiorcy zorganizowali w 2019 roku protest. Przez blisko godzinę blokowali ósemkę.
Jak informowało miasto, w wyniku uwzględnienia postulatów mieszkańców odnośnie obsługi terenów przyległych koszt realizacji inwestycji wzrósł o 4.99 proc. - Wysokość zryczałtowanego wynagrodzenia wykonawcy wynosi 251 374 360, 72 zł – wyliczał sekretarz miasta Krzysztof Karpieszuk w odpowiedzi na interpelację radnej Agnieszki Rzeszewskiej.
Na finansowanie projektu miasto otrzymało unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Stanowi ono 85 proc. i wynosi prawie 253 mln zł. Pierwotnie poziom dofinansowania stanowił zaledwie 56 proc.
Zobacz:Powstanie węzeł, gdzie S61 połączy się z S8
Projekt obejmował też pozyskiwanie terenów niezbędnych pod inwestycję.
- Przewidywana kwota odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę drogi wynosi ponad 18 mln zł w odniesieniu do nieruchomości nabytych za rzecz Zarządu Województwa Podlaskiego oraz 7 mln za nabyte na rzecz skarbu państwa – wyliczał sekretarz miasta w odpowiedzi na interpelację radnej.
Dodał też, że na realizację zadania miasto przeznaczy też 36 666 081 złotych otrzymanych w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. To rekompensata za straty poniesione w ramach pandemii. Miasto uzyskało ponad 39 mln.
Droga ze Starosielc już gotowa
Zgodnie z planem oddano inną wylotówkę z miasta. To ulica Klepacka, której przebudowa kosztowała 40 mln. Do czasu uzyskania zgody na użytkowanie będzie tam obowiązywała czasowa organizacja ruchu.
W ramach prac pod ulicą Klepacką powstały tunele, nowa nawierzchnia jezdni, chodniki, zjazdy, ścieżki rowerowe, ciąg pieszo-rowerowy, oświetlenie uliczne, podziemny zbiornik retencyjny z przepompownią i urządzeniami do oczyszczania ścieków opadowych. To wszystko przyczyni się do poprawy ruchu w tej części miasta, odciąży sąsiednie ulice i ułatwi przejazd autobusom komunikacji miejskiej.
Teraz oglądasz: Węzeł Porosły w budowie. Zobacz inwestycję na wyjeździe do Warszawy z lotu ptaka [Wojciech Zalewski - studiozalewscy.pl] 24.10.2019
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?