Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Białystok. Węzeł Porosły opóźniony. Wykonawca wystąpił o przedłużenie terminu oddania inwestycji. Miała być zakończona do 7 grudnia

mat
Węzeł Porosły ma poprawić wjazd do Białegostoku od strony Warszawy
Węzeł Porosły ma poprawić wjazd do Białegostoku od strony Warszawy Wojciech Wojtkielewicz
Niewykluczone, że wbrew wcześniejszym zapowiedziom, zakończenie prac na węźle Porosły nie nastąpi 7 grudnia. Wykonawca wystąpił do miasta o dodatkowy czas na finisz inwestycji. Magistrat analizuje sprawę.

Do Urzędu Miejskiego w Białymstoku wpłynęło pismo od wykonawcy węzła Porosły z prośbą o przedłużenie terminu zakończenia robót do 14 grudnia.

- Obecnie jest ono analizowane przez pracowników Zarządu Dróg Miejskich - informuje Anna Kowalska, z biura prasowego magistratu. - A więc nadal obowiązującym terminem zakończenia tych prac jest termin dotychczasowy - 7 grudnia.

Przypomnimy, że od trzeciej dekady października kierowcy mogli już korzystać z części inwestycji. Ruch drogą krajową (trasa do Warszawy – ul. Kleeberga) odbywa się w obu kierunkach nowo wybudową jezdnią po stronie północnej. Z kolei jadąc od strony Warszawy kierowcy korzystali z dwóch nowych wiaduktów – na wysokości sklepu Biedronka i w ulicy generała Franciszka Kleeberga.

Zobacz też:Węzeł częściowo odblokowany

Jak miasto rozwiązało węzeł od strony Warszawy

Węzeł Porosły ma poprawić dostępność komunikacyjną Białegostoku od strony Warszawy poprzez przebudowę drogi krajowej nr 8 i drogi wojewódzkiej 676 (w 80 proc. są to tereny poza granicami administracyjnymi Białegostoku). Dzięki temu nastąpi płynne włączenie się do drogi ekspresowej nr 8, z drugiej strony tiry jadące w stronę Augustowa nie będą blokować wjazdu do miasta.

W ramach inwestycji powstały dwa dwupoziomowe skrzyżowania (na ósemce w Porosłach oraz na al. Jana Pawła II u zbiegu z ul. Elewatorską), rozjazdy, wiadukt nad torami do Ełku. Powstaną drogi serwisowe i inne elementy infrastruktury drogowej, ścieżki rowerowe, zatoki autobusowe, chodniki i oświetlenie. Przebudowany zostanie również 800-metrowy odcinek ul. gen. Kleeberga

Umowę z wykonawcą – konsorcjum firm Porr, Unibep oraz Value Engineering. - miasto podpisało 9 sierpnia 2018 roku. Zakłada jej zakończenie za 22 miesiące. Wykonawca miał zainkasować prawie 240 mln zł.

Jednak w lipcu 2020 roku minister rozwoju przyczynił się do postulatów mieszkańców i przedsiębiorców, którzy domagali się dodatkowych dojazdów, które nie były ujęte w dokumentacji projektowej opracowanej przez Podlaski Zarząd Dróg Wojewódzkich (po podpisaniu umowy z UMWP miasto Białystok wzięło na siebie zapewnieni finansowania budowy węzła, a samorząd wojewódzki na przebudowę uli. Raginisa w oparciu o dokumentację przygotowaną przez Zarząd Dróg i Inwestycji Urzędu Miejskiego w Białymstoku).

Zobacz:Porosły. Minister po stronie mieszkańców i przedsiębiorców

Zabiegali o nie od lat lokalni przedsiębiorcy i mieszkańcy. Domagali się m. in. dodatkowego zjazdu do firm sąsiadujących z inwestycją. Były też zastrzeżenia do sposobu odprowadzenia wód opadowych i roztopowych z terenu inwestycji. Walcząc o dojazd do swoich firm, przedsiębiorcy zorganizowali w 2019 roku protest. Przez blisko godzinę blokowali ósemkę.

Jak informowało miasto, w wyniku uwzględnienia postulatów mieszkańców odnośnie obsługi terenów przyległych koszt realizacji inwestycji wzrósł o 4.99 proc. - Wysokość zryczałtowanego wynagrodzenia wykonawcy wynosi 251 374 360, 72 zł – wyliczał sekretarz miasta Krzysztof Karpieszuk w odpowiedzi na interpelację radnej Agnieszki Rzeszewskiej.

Na finansowanie projektu miasto otrzymało unijne dofinansowanie z Programu Operacyjnego Polska Wschodnia 2014-2020. Stanowi ono 85 proc. i wynosi prawie 253 mln zł. Pierwotnie poziom dofinansowania stanowił zaledwie 56 proc.

Zobacz:Powstanie węzeł, gdzie S61 połączy się z S8

Projekt obejmował też pozyskiwanie terenów niezbędnych pod inwestycję.

- Przewidywana kwota odszkodowań za nieruchomości przejęte pod budowę drogi wynosi ponad 18 mln zł w odniesieniu do nieruchomości nabytych za rzecz Zarządu Województwa Podlaskiego oraz 7 mln za nabyte na rzecz skarbu państwa – wyliczał sekretarz miasta w odpowiedzi na interpelację radnej.

Dodał też, że na realizację zadania miasto przeznaczy też 36 666 081 złotych otrzymanych w ramach Rządowego Funduszu Inwestycji Lokalnych. To rekompensata za straty poniesione w ramach pandemii. Miasto uzyskało ponad 39 mln.

Droga ze Starosielc już gotowa

Zgodnie z planem oddano inną wylotówkę z miasta. To ulica Klepacka, której przebudowa kosztowała 40 mln. Do czasu uzyskania zgody na użytkowanie będzie tam obowiązywała czasowa organizacja ruchu.

W ramach prac pod ulicą Klepacką powstały tunele, nowa nawierzchnia jezdni, chodniki, zjazdy, ścieżki rowerowe, ciąg pieszo-rowerowy, oświetlenie uliczne, podziemny zbiornik retencyjny z przepompownią i urządzeniami do oczyszczania ścieków opadowych. To wszystko przyczyni się do poprawy ruchu w tej części miasta, odciąży sąsiednie ulice i ułatwi przejazd autobusom komunikacji miejskiej.

Węzeł Porosły już częściowo przejezdny!

Węzeł Porosły częściowo odblokowany. Trzy wiadukty oddane do...

Teraz oglądasz: Węzeł Porosły w budowie. Zobacz inwestycję na wyjeździe do Warszawy z lotu ptaka [Wojciech Zalewski - studiozalewscy.pl] 24.10.2019

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny