Białystok. Radni zajęli się petycją o zmianie przepisów w sprawie bezpłatnych przejazdów autobusami, gdy jest zbyt dużo smogu

OPRAC.: wal
Miasto przygotowuje kompleksowy programu niskoemisyjny w perspektywie do roku 2025. Jego celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza. Ma także zawierać  opisy działań także dotyczące funkcjonowania transportu publicznego
Miasto przygotowuje kompleksowy programu niskoemisyjny w perspektywie do roku 2025. Jego celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza. Ma także zawierać opisy działań także dotyczące funkcjonowania transportu publicznego Wojciech Wojtkielewicz
Na razie nie będzie obniżenia progu alarmowego wskaźnika pyłu PM10, który uprawniałby do bezpłatnych przejazdów autobusami komisji miejskiej. Przynajmniej do czasu opracowania przez miasto kompleksowego programu niskoemisyjnego.

Co roku nawet 90 osób w naszym mieście umiera z powodu smogu. Potrzebujemy wszystkich dostępnych narzędzi do zmiany tej sytuacji – tłumaczyli pod koniec lutego na konferencji prasowej młodzi działacze lewicy.

Złożyli wtedy w Radzie Miasta Białystok petycję, w której apelowali o obniżenie zapisanych w prawie miejscowym wartości progu alarmowego pyłów PM10 z 150 do 100 µm/m3. Od tego wskaźnika zależą uprawnienia do bezpłatnych przejazdów środkami białostockiej komunikacji miejskiej w sytuacji wystąpienia przekroczenia określonych poziomów szkodliwych substancji w powietrzu

Czytaj też:Smog w Białymstoku. Jakość powietrza jest fatalna! Radny PiS pyta prezydenta miasta o postępy w wymianie starych pieców

Pyły PM10 są zwane powszechnie pyłem zawieszonym. W ich skład wchodzą toksyczne związki organiczne, takie jak np. benzopireny czy dioksyny. Odpowiadają one nie tylko za ataki kaszlu, świszczący oddech, ale również za ostre, gwałtowne zapalenie oskrzeli i rozwój nowotworów układu oddechowego. Pyły PM10 pośrednio wpływają również na resztę organizmu, między innymi zwiększając ryzyko poważnych chorób układu krążenia.

- Apelujemy do władz Białegostoku, by poszły wzorem takich miast jak Poznań czy Kraków, które mają duże doświadczenia w walce ze smogiem i obniżyły próg alarmowy do 100 µm/m3 – mówili młodzi działacze lewicy na konferencji przed budynkiem magistratu

Czytaj też:Pył zawieszony nad miastem

Rada miasta miała trzy miesiące na rozpatrzenie petycji, ale już teraz zajęli się nią radni z komisji skarg, wniosków i petycji.

- Ochrona środowiska zawsze leży nam na sercu i z mojego punktu nie ma tu o czym dyskutować mówił Zbigniew Klimaszewski.

Radny PiS podkreślił, że petycja jest cenną inicjatywą, ale chciał też wiedzieć, kto konkretnie jest jej autorem.

- Ktoś nasłany? - dociekał radny.

Katarzyna Jamróz, przewodnicząca komisji, odpowiedziała, że zna imię i nazwisko autora petycji, ale zgodnie z prawem nie może ich udostępnić.

- Nie wiem, natomiast czy to jest osoba pracująca czy może student – mówiła radna Koalicji Obywatelskiej, która odczytała też propozycję odpowiedzi na petycję.

Czytaj też:Smog w Białymstoku [02.10.2020]. Ostrzeżenie GIOŚ: powietrze nad Białymstokiem i regionem bardzo zanieczyszczone! Lepiej zostać w domu

Czytamy w niej, że aktualnie miasto Białystok wypracowuje założenia kompleksowego gminnego programu niskoemisyjnego w perspektywie do roku 2025. Jego celem jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń i poprawa jakości powietrza. Opracowanie to określi między innymi kierunki i działania edukacyjne, informacyjne i promocyjne dotyczące przedsięwzięć niskoemisyjnych. Program zawierać będzie proponowane instrumenty oraz opisy działań także dotyczące funkcjonowania transportu publicznego.

Dlatego rada miasta zwraca się do prezydenta Białegostoku z wnioskiem o analizę oraz wzięcie pod uwagę przy opracowywaniu planu gospodarki niskoemisyjnej zawartych w petycji propozycji rozwiązań – czytamy w odpowiedzi, którą przegłosowali radni z komisji.

Smogobus jeździ po Białymstoku. Pierwsze dni działania i str...

Czy wzrośnie opłata za ZUS?

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
www.Koncerty.Bialystok.pl

Projekt kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku http://federacjazielonych.blogspot.com/p/projekt-biaostocka-kolej-miejska.html Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m.in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów.

Szybka Kolej Miejska i Aglomeracyjna - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej http://www.komunikacja.bialystok.pl/cms/File/download/KolejeBialostockie.pdf a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób

Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów

Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.

Tymczasem kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.

– Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)

– -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25

– -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu

– Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)

– skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska

– Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka

– Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa

– Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa

– Włościańska/ Piasta (Pieczurki)

– ul. Ciołkowskiego

– ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)

i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa

Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.

w
www.Koncerty.Bialystok.pl

www.ibialystok.blogspot.com/2018/08/elektryczna-sciema-testy-autobusu.html Gdyby nie złe zarządzanie, komunikacja miejska mogłaby być darmowa dla wszystkich (jak np. w Tallinie, stolicy Estonii czy też w Bielsku Podlaskim, Hajnówce, Augustowie), dodatkowo z uruchomieniem kolei miejskiej. Białystok nie spełnia wymagań wynikających z Ustawy o elektromobilności nie posiadając na 240 autobusów ani jednego autobusu elektrycznego (zeroemisyjnego) lub tańszych, mniej emisyjnych autobusów na gaz np. LNG, CNG? A do 2023 roku powinien posiadać 5% czyli 13, do 2025 roku 26, do 2027 r 52, ostatecznie wszystkie musza być elektryczne. A ostatni przetarg: zamiast ekologicznych autobusów elektrycznych rdzewiejąca, rakotwórcza tandeta mer=sedesa? Zwracam się o unieważnienie przetargów na zakup autobusów miejskich z silnikami diesla. Inne miasta już dawno kupują autobusy elektryczne (np. Zielona Góra, Warszawa), autonomiczne (Lublin), na gaz CNG/LNG (Rzeszów, Tarnów, Warszawa), a Białystok jak wieś dalej kupuje rakotwórcze diesle, które niedługo będą miały zakaz wjazdu do centrów miast?

Autobus elektryczny nie emituje spalin, jest cichy i zapewnia komfortowe warunki podróżowania bez zbędnych szarpnięć, wibracji czy hałasu silnika spalinowego, daje też oszczędność paliwa. Koszt prądu na 100 km dla autobus elektrycznego to ok. 50 zł, zaś autobusy spalinowe zużywają zwykle 40-60 l paliwa/100 km co kosztuje 200-400 zł/100 km. Przy dziennym przebiegu autobusu na poziomie 300 km daje to oszczędności na paliwie 500 zł dziennie, oszczędności miesięczne to 15 000 zł , a roczne oszczędności to 200 000 zł.

W 2004 r. skierowałem jako Stowarzyszenie Federacja Zielonych wniosek, by kupować autobusy na gaz CNG lub LNG o 50% tańszy od paliwa diesla, ekologiczny, mniej emisyjny. Wnioski te ponawialiśmy wielokrotnie. Przy rocznym zużyciu paliwa ok. 7 mln litrów brak wdrożenia gazu do napędu autobusów powodowało stratę ok. 14 milionów złotych rocznie, czyli od 2004 roku do chwili obecnej ponad 200 mln zł. 20% kosztów komunikacji to koszt paliwa. Porównajmy Białystok do innych miast jak Rzeszów – autobusy na gaz, Lublin – trolejbusy, Olsztyn który zbudował sieć tramwajową. Zakup autobusów autobusy na gaz planuje Łomża, Suwałki ale nie Białystok. Mamy ponad 200 autobusów kupowanych z dotacji na drożejące paliwo diesla, ani jednego na gaz czy prąd. Są droższe w zakupie, ale tańsze w eksploatacji. Odnośnie podwyżek cen prądu o 42%: Spalarnia miała produkować prąd i ciepło. Jak jest faktycznie? Spalarnia zamiast produkować prąd przynajmniej na własne potrzeby kupuje go?

w
www.i.Bialystok.pl

Tallin - stolica Estonii, 300 tysięcy mieszkańców jak Białystok. Darmowa komunikacja zbiorowa: kolej miejska, trolejbusy, tramwaje, autobusy. Białystok: 300 tysięczne miasto w Polsce; tylko autobusy. Większość pracy przewozowej wykonują nie autobusy ale np. kolej , stąd niższe koszty . Gdyby nie złe zarządzanie, komunikacja miejska mogłaby być darmowa dla wszystkich, z uruchomieniem kolei miejskiej. Czy można wyobrazić sobie Warszawę bez metra? To kręgosłup komunikacyjny. W Białymstoku podczas jednodniowego eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób. Przejazd koleją z jednego końca miasta na drugi np. z TBS, Starosielc do Zaścianek autobusem zajmuje godzinę, koleją przez centrum miasta (dworzec PKP/PKS, centrum przesiadkowe) 15 minut. Autobusy nie krążyłyby po mieście ale jak np. w Trójmieście dowoziłyby pasażerów do przystanków kolei miejskiej, można by używać minibusów zamiast drogich w zakupie i utrzymaniu autobusów przegubowych. Skąd się bierze popularność rowerów miejskich? Bo po Białymstoku szybciej można poruszać się rowerem niż autobusem jadącym ze średnia prędkością 15 km na godzinę. Komunikacja autobusowa w Białymstoku nie jest ani szybsza, ani wygodniejsza, ani tańsza niż samochód czy rower. A np. metro w Warszawie na pewnych odcinkach jest szybsze wygodniejsze i tańsze niż własne auto.

W Białymstoku zamiast np. kolei miejskiej za dotacje rządowe wybudowano pseudoobwodnice w mieście za kwoty blisko miliarda złotych zamiast prawdziwe poza miastem, których remonty będą kosztować następne miliony. za 30 milionów złotych utworzono zintegrowany system sterowania ruchem, który zamiast upłynniać ruch go spowalnia, nawet w nocy , zwiększając smog i hałas, nie działa zielona fala. Każde zatrzymanie i ruszenie pojazdu pochłania ilość paliwa równoważną do przejechania około 1 km. Rosną koszty, korki i smog.

Skończyły się dotacje unijne, firmy uciekają z Białegostoku do okolicznych gmin, Porównajmy Białystok do innych miast na ścianie wschodniej jak np. Lubin, Olsztyn, Rzeszów, które maja prawdziwe lotniska a nie niedziałające jak Białystok. Odnosi się wrażenie że wbrew propagandzie sukcesu Białystok zmierza do bankructwa.

Dodaj ogłoszenie