Generalnie przebudowa stacji ma dużo plusów, np. zadaszenie peronów czy schody ruchome na perony w tunelu kolejowym - napisał pan Dariusz. - Do tego oczywiście podniesienie prędkości do 160 km/h, a docelowo nawet do 200 km/h dla pociągów kursujących w kierunku Warszawy.
Zarazem wskazał na niepokojące minusy, które dostrzegł na planach i poniekąd z obserwacji tego, co zostało już zrobione w ramach prac.
- Ludzie, którzy przyjadą na dworzec od strony ul. św. Rocha i będą chcieli dostać się do pociągu na peronie 1 czeka "slalom gigant" - zauważa pan Dariusz.
Będą musieli wyjść z tunelu przez pochylnię prowadzącą w kierunku ul. Kolejowej, cofnąć się i dostać się na peron pierwszy w taki sposób, jakby było do tej pory.
- Ponadto brak schodów ruchomych w zejściu do przejścia podziemnego w tunelu kolejowym. To oznacza, że na perony są schody ruchome, a już do dworca- wyjścia na miasto - nie ma podkreśla.
Jego zdaniem należy - dopóki jeszcze trwając prace- to zmienić.
- W innym przypadku tradycyjnie głupie rozwiązania zostaną z nami już na zawsze. Do tego Białystok narazi się na śmieszność w telewizji, Internecie, itp. - podkreśla pan Dariusz.
Na lewo tunel, na prawo tunel. Miejski i kolejowy
Przypomnijmy, że w rejonie dworca PKP prowadzone są dwie inwestycje. Tą główną jest modernizacja układu kolejowego w ramach budowy Rail Baltiki. Drugą inwestycją jest miejski węzeł intermodalny, w ramach którego powstaje tunel pieszo-rowerowy. Obie te inwestycje zazębiają się na peronach kolejowych.
- Zadaniem tunelu budowanego przez miasto Białystok w ramach dużej inwestycji pn. „Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku” jest sprawne przeprowadzenie ruchu pieszego oraz rowerowego pomiędzy ul. Zwycięstwa, a ul. Św. Rocha oraz centrum przesiadkowym - tłumaczy Agnieszka Zabrocka z departamentu komunikacji społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku
Dodaje, że PKP buduje tunel stanowiący dojście do peronów dworca.
- Ważne jest też to, że nadal będzie możliwe dojście do skrajnych peronów tj. 1 i 4 (czyli od strony dworca PKP i PKS) na poziomie terenu bez konieczności schodzenia do przejścia podziemnego - tłumaczy urzędniczka. - Dopiero przemieszczanie się między peronami odbywać się będzie budowanym przez PKP tunelem.
Dla osób niepełnosprawnych zostanie wybudowana winda z tunelu miejskiego na peron pierwszy.
- Natomiast pozostałe osoby będą mogły skorzystać z pochylni, która umożliwi wyjście na poziom terenu - dodaje Agnieszka Zabrocka. - Takie rozwiązanie zostało uzgodnione ze spółkami PKP.
Potwierdza to Tomasz Łotowski, z biura prasowego PKP PLK.
- Z uwagi na lokalizację oraz układ geometryczny tunelu, nie ma możliwości wykonania schodów. Dojście piesze możliwe będzie przez wyjście z tunelu w rejonie skrzyżowania ul. Kolejowej i ul. Zwycięstwa - tłumaczy.
Dostęp do peronów nr 2 ,3, i 4 zapewnią schody oraz windy;
- Peron nr 4 dodatkowo będzie posiadał ciągi komunikacyjne, które umożliwią dojście podróżnych od miejskiego centrum przesiadkowego do stacji kolejowej - dodaje Tomasz Łotowski.
Nie było miejsca na jeszcze jedne schody ruchome
Z kolei jeśli chodzi o tunel kolejowy budowany przez PKP, to pierwotnie projekt tunelu przewidywał budowę zwykłych schodów i pochylni.
- Po uwzględnieniu wniosków pasażerów i mieszkańców w projekcie wprowadzono zmiany – instalację wind i schodów ruchomych - dodaje Tomasz Łotowski.
To oznacza, że:
- dostęp z tunelu do peronu nr 1 zapewnią schody ruchome;
- dostęp z tunelu do dworca umożliwią schody oraz winda do poziomu -1 dworca;
- dostęp z tunelu do pozostałych peronów 2, 3 i 4 umożliwią schody zwykłe, ruchome oraz windy.
- Na zaplanowane rozwiązania miały wpływ warunki konstrukcyjne budynku dworca, w tym niedostateczna ilość miejsca i ograniczona wysokość jego części podziemnej - wyjaśnia Tomasz Łotowski.
Przy projektowaniu rozwiązań technicznych musiano też wziąć pod uwagę zabytkowy charakter poszczególnych segmentów budynku.
- W trakcie prowadzonych uzgodnień PKP S.A wskazywały, że nie jest możliwa budowa schodów ruchomych wewnątrz budynku dworca. Z tego powodu, dla zachowania ciągłości komunikacji, PLK S.A. także zaplanowały połączenie tunelu z dworcem za pomocą zwykłych schodów - tłumaczy Tomasz Łotowski.
Nie ma też możliwości budowy bezpośredniej windy do poziomu 0 dworca lub na peron nr 1.
- Przyjęte rozwiązania zostały wprowadzone po konsultacjach z PKP S.A. oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. - podkreśla Tomasz Łotowski.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na Twitterze!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Garmin Venu Sq 2 Music Brzoskwiniowy (100270011)
NADGARSTKOWY CZUJNIK TĘTNA Zegarek stale mierzy tę…
kup teraz

Huawei Watch GT3 Pro Elite 46mm Srebrny
Wysokowydajny inteligentny zegarek z tytanowym kor…
kup teraz

Apple Watch 8 Cellular 41mm Grafitowy z opaską sportową w kolorze...
apple watch series 8 olśniewa dużym niegasnącym wy…
kup teraz

Huawei Watch GT 3 46 mm Active Czarny
Zachwyca designem i klasyczną estetyką, zapewniają…
kup teraz

Amazfit GTS 4 mini Czarny
Amazfit GTS 4 Mini Kompaktowy i pełen mocy Ultra p…
kup teraz

Withings ScanWatch (HWA09-model 1-All-Int)
Withings ScanwatchPierwszy hybrydowy smartwatch z …
iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót