Białystok. Nie będzie schodów ruchomych z budynku dworca PKP do tunelu prowadzącego na perony stacji

OPRAC.: red
Budowa układu torowego na stacji Białystok
Budowa układu torowego na stacji Białystok Wojciech Wojtkielewicz
Bez wejścia z tunelu miejskiego na peron pierwszy, bez schodów ruchomych z budynku dworca do tunelu kolejowego prowadzącego na perony - tak będzie na stacji PKP Białystok po zakończeniu modernizacji układu torowego.

Generalnie przebudowa stacji ma dużo plusów, np. zadaszenie peronów czy schody ruchome na perony w tunelu kolejowym - napisał pan Dariusz. - Do tego oczywiście podniesienie prędkości do 160 km/h, a docelowo nawet do 200 km/h dla pociągów kursujących w kierunku Warszawy.

Zarazem wskazał na niepokojące minusy, które dostrzegł na planach i poniekąd z obserwacji tego, co zostało już zrobione w ramach prac.

- Ludzie, którzy przyjadą na dworzec od strony ul. św. Rocha i będą chcieli dostać się do pociągu na peronie 1 czeka "slalom gigant" - zauważa pan Dariusz.

Będą musieli wyjść z tunelu przez pochylnię prowadzącą w kierunku ul. Kolejowej, cofnąć się i dostać się na peron pierwszy w taki sposób, jakby było do tej pory.

- Ponadto brak schodów ruchomych w zejściu do przejścia podziemnego w tunelu kolejowym. To oznacza, że na perony są schody ruchome, a już do dworca- wyjścia na miasto - nie ma podkreśla.

Jego zdaniem należy - dopóki jeszcze trwając prace- to zmienić.

- W innym przypadku tradycyjnie głupie rozwiązania zostaną z nami już na zawsze. Do tego Białystok narazi się na śmieszność w telewizji, Internecie, itp. - podkreśla pan Dariusz.

Na lewo tunel, na prawo tunel. Miejski i kolejowy

Przypomnijmy, że w rejonie dworca PKP prowadzone są dwie inwestycje. Tą główną jest modernizacja układu kolejowego w ramach budowy Rail Baltiki. Drugą inwestycją jest miejski węzeł intermodalny, w ramach którego powstaje tunel pieszo-rowerowy. Obie te inwestycje zazębiają się na peronach kolejowych.

- Zadaniem tunelu budowanego przez miasto Białystok w ramach dużej inwestycji pn. „Intermodalny Węzeł Komunikacyjny w Białymstoku” jest sprawne przeprowadzenie ruchu pieszego oraz rowerowego pomiędzy ul. Zwycięstwa, a ul. Św. Rocha oraz centrum przesiadkowym - tłumaczy Agnieszka Zabrocka z departamentu komunikacji społecznej Urzędu Miejskiego w Białymstoku

Dodaje, że PKP buduje tunel stanowiący dojście do peronów dworca.

- Ważne jest też to, że nadal będzie możliwe dojście do skrajnych peronów tj. 1 i 4 (czyli od strony dworca PKP i PKS) na poziomie terenu bez konieczności schodzenia do przejścia podziemnego - tłumaczy urzędniczka. - Dopiero przemieszczanie się między peronami odbywać się będzie budowanym przez PKP tunelem.

Dla osób niepełnosprawnych zostanie wybudowana winda z tunelu miejskiego na peron pierwszy.

- Natomiast pozostałe osoby będą mogły skorzystać z pochylni, która umożliwi wyjście na poziom terenu - dodaje Agnieszka Zabrocka. - Takie rozwiązanie zostało uzgodnione ze spółkami PKP.

Potwierdza to Tomasz Łotowski, z biura prasowego PKP PLK.

- Z uwagi na lokalizację oraz układ geometryczny tunelu, nie ma możliwości wykonania schodów. Dojście piesze możliwe będzie przez wyjście z tunelu w rejonie skrzyżowania ul. Kolejowej i ul. Zwycięstwa - tłumaczy.

Dostęp do peronów nr 2 ,3, i 4 zapewnią schody oraz windy;

- Peron nr 4 dodatkowo będzie posiadał ciągi komunikacyjne, które umożliwią dojście podróżnych od miejskiego centrum przesiadkowego do stacji kolejowej - dodaje Tomasz Łotowski.

Nie było miejsca na jeszcze jedne schody ruchome

Z kolei jeśli chodzi o tunel kolejowy budowany przez PKP, to pierwotnie projekt tunelu przewidywał budowę zwykłych schodów i pochylni.

- Po uwzględnieniu wniosków pasażerów i mieszkańców w projekcie wprowadzono zmiany – instalację wind i schodów ruchomych - dodaje Tomasz Łotowski.

To oznacza, że:

  • dostęp z tunelu do peronu nr 1 zapewnią schody ruchome;
  • dostęp z tunelu do dworca umożliwią schody oraz winda do poziomu -1 dworca;
  • dostęp z tunelu do pozostałych peronów 2, 3 i 4 umożliwią schody zwykłe, ruchome oraz windy.

- Na zaplanowane rozwiązania miały wpływ warunki konstrukcyjne budynku dworca, w tym niedostateczna ilość miejsca i ograniczona wysokość jego części podziemnej - wyjaśnia Tomasz Łotowski.

Przy projektowaniu rozwiązań technicznych musiano też wziąć pod uwagę zabytkowy charakter poszczególnych segmentów budynku.

- W trakcie prowadzonych uzgodnień PKP S.A wskazywały, że nie jest możliwa budowa schodów ruchomych wewnątrz budynku dworca. Z tego powodu, dla zachowania ciągłości komunikacji, PLK S.A. także zaplanowały połączenie tunelu z dworcem za pomocą zwykłych schodów - tłumaczy Tomasz Łotowski.

Nie ma też możliwości budowy bezpośredniej windy do poziomu 0 dworca lub na peron nr 1.

- Przyjęte rozwiązania zostały wprowadzone po konsultacjach z PKP S.A. oraz Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków. - podkreśla Tomasz Łotowski.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

iPolitycznie - Robert Telus o rozwiązaniu problemu zboża - skrót

Komentarze 4

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

F
FederacjaZielonych.PL
W godzinach szczytu komunikacyjnego zatłoczone autobusy tkwią w korkach, a popularność rowerów miejskich Biker świadczy o tym, że czasem szybciej poruszać można się po mieście rowerem niż autobusem komunikacji miejskiej, którego średnia prędkość na godzinę niestety często spada do np. 13 kilometrów! Z powodu braku "zielonej fali" postoje autobusu na 20-30 skrzyżowaniach na trasie z sygnalizacją świetlną trwające 1-2 minuty wydłużają podróż o np. 30 minut, marnują czas pasażerów, zwiększają zużycie paliwa (każde zatrzymanie i ruszenie to spalenie paliwa równoważne przejechaniu 1 kilometra, stąd prawie 2 krotny wzrost zużycia paliwa: z 30 litrów na 100 kilometrów w 1997 r do 60 litrów obecnie). Autobusy zamiast wozić pasażerów stoją na światłach, gdyby jeździły szybciej mogłyby przewieźć dwa razy więcej pasażerów lub można by ich używać 2 razy mniej, opłacać 2 x mniej kierowców, zużyć 2 razy mniej paliwa, zmniejszyć 2 razy wydatki na komunikację itp.

Komunikacja Miejska w Białymstoku straciła dla pasażerów zalety szybkości, wygody, taniości.

Rozwiązaniem tego problemu jest wykorzystanie istniejącej sieci torów kolejowych do uruchomienia kursów kolei miejskiej w Białymstoku, która ze względu na niezależność od dróg, korków zapewnia bezkonkurencyjnie szybki wobec autobusów czy nawet samochodów czas jazdy pomiędzy np. skrajnymi miejscami na terenie miasta - 10 - 15 minut, ponieważ pociągi jak autobusy, samochody czy ewentualnie tramwaje nie musza stać w korkach, nie zatrzymują się na każdym skrzyżowaniu regulowanym sygnalizacją świetlną itp.

W pierwszym etapie proponujemy uruchomienie dodatkowych przejazdów kolei miejskiej z wykorzystaniem szynobusów w godzinach szczytu komunikacyjnego i największego zatłoczenia autobusów na trasie Dworzec PKP Białystok Starosielce - Dworzec PKP Białystok Główny (przyszłe centrum przesiadkowe na inne linie komunikacji miejskiej, autobusy komunikacji regionalnej, pociągi) - Dworzec PKP Białystok Fabryczny.
w
www.i.Bialystok.pl
Bezpłatna komunikacja miejska dla mieszkańców Białegostoku - bezpłatna dla mieszkańców komunikacja w 400 tysięcznej stolicy Estonii - Tallinie (autobusy, tramwaje, trolejbusy, kolej) - kosztuje rocznie ok. 50 mln zł = 2 x razy taniej niż w 300 tysięcznym Białymstoku! Wynika to m .in. braku w tak dużym mieście kolei miejskiej, tramwajów czy trolejbusów które są tańsze w eksploatacji niż autobusy marnotrawiące paliwo stanowiącego większość kosztów działalności, ze złej organizacji linii i rozkładów.

Projekt szybkiej kolei miejskiej i aglomeracyjnej w Białymstoku - Urząd Miasta Białystok już w 2007 r. zamówił opracowanie, z którego wynika zasadność uruchomienia kolei miejskiej i aglomeracyjnej a podczas eksperymentu 22 września 2014 r. skorzystało z niej ponad 1500 osób. Białystok nie ma tramwajów, nie stać nas na metro, ale mamy istniejące już tory który powinny być osiami rozwoju miasta i kręgosłupem komunikacyjnym.

Białystok nie będzie metropolią bez kolei miejskiej i aglomeracyjnej, ponieważ sieć kolejowa jest niezależna od dróg i korków, jest bezkonkurencyjna czasowo - krótkie czasy przejazdów wobec autobusów i nawet samochodu. Także tramwaje czy trolejbusy stałyby w tych samych korkach co samochody, spowalniałyby je te sam skrzyżowania. Tylko kolej korzystająca z niezależnych torów gwarantuje przemieszczanie się ze skrajnych punktów w mieście w 10-15 minut bezkonkurencyjnym dla autobusów a nawet samochodów

Sposób budowy i remontów dróg w Białymstoku powoduje nieustanne korki, co więcej w każdym mieście na świecie rozbudowa dróg zamiast zmniejszenia korków powoduje ich wzrost, wydłużenie czasu dojazdu, większą emisje hałasu i zanieczyszczeń. Przykładowo po przebudowie ul. Mazowieckiej i Legionowej czy Zielonogórskiej i Wrocławskiej przejazd tego samego odcinka zajmuje ok. 5 minut dłużej niż przed "modernizacją" ze względu na sygnalizację drogową.

Tymczasem kosztem budowy 1-5 km drogi rocznie można uruchomić kursy szynobusu na trasie kolei miejskiej np.

– Białystok Stadion (Kleosin, Politechnika itp.)

– -Nowe Miasto- Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy pętli autobusów 21, 23, 25

– -Zielone Wzgórza stacja przesiadkowa przy „nowym” tunelu

– Dworzec PKP Białystok Główny/PKS (centrum przesiadkowe)

– skrzyżowanie ul. Poleska/Sitarska/Częstochowska

– Wiadukt przy rondzie ul. Poleska/Jurowiecka

– Węglówka/ wiadukt przy ul. Sienkiewicza/Wasilkowska/ Towarowa

– Dworzec PKP Białystok Fabryczny -ul Towarowa

– Włościańska/ Piasta (Pieczurki)

– ul. Ciołkowskiego

– ul. Baranowicka/ Szosa Baranowicka (Zaścianki)

i/lub w kierunku osiedla Białostoczek i Wasilkowa

Dla mieszkańców peryferiów jak Kleosin, Starosielce, Zaścianki mogloby to skrócić czas dojazdu do centrum autobusami o ile miejskie szynobusy kursowałyby co 15 – 30 minut.
K
Kiszka ziemniaczana
Oby były chociaż schody nieruchome
H
Hmm
Najlepszy jest wyjazd z dworca na ul Kolejową. Szczególnie w czasie przyjazdu pociągu i odbieraniu podróżnych przez osoby które przyjechały po nie samochodem.. Parking mały, wyjazd tylko jeden, na znaku zatrzymywania sznur samochodów odbiera pasażerów, przed wyjazdem w Kolejową samochody czekają aż zapalą się światła zielone . A gdy gdy to już nastąpi to dalej czekają bo kawałek dalej piesi przechodzą przez przejście blokując przejaz.. Parking i wyjazd z dworca miasta 300 tys stolicy Podlasia. A budowana jest przecież rail baltica i ruch będzie tylko większy.. Masakra
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie