Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Rail Baltica. Przebudowa układu kolejowego w Białymstoku i Łapach z poślizgiem. Na zadaszone perony i schody ruchome jeszcze poczekamy

OPRAC.: wal
Tak wygląda przebudowa torowiska przy dworcu PKP w Białymstoku
Tak wygląda przebudowa torowiska przy dworcu PKP w Białymstoku Wojciech Wojtkielewicz
Nie w przyszłym roku, ale najwcześniej w 2024 zakończą się prace modernizacyjne układu kolejowego w Białymstoku. To oznacza, że na zadaszone perony i schody ruchome na stacji Białystok jeszcze poczekamy. Poślizg jest też na przebudowie stacji Łapy.

Białystok i Łapy to dwie największe stacje na odcinku Czyżew – Białystok międzynarodowej linii kolejowej Rail Baltica. Inwestycja obejmuje całkowitą przebudowę obu stacji, czego głównym efektem będą szybsze i wygodniejsze podróże. Prędkość maksymalną pociągów pasażerskich na linii zaplanowano na 200 km/h.

Rail Baltica. Zakres przebudowy stacji Białystok

Zakłada budowę czterech nowych peronów, na których nowością będzie zadaszenie. Dostęp wszystkim podróżnym zapewni przejście podziemne z budynku dworca, wyposażone w windy i ruchome schody, które zastąpi dotychczasowe kładki. Modernizacja stacji to także przebudowa całego układu torowego - wymienionych zostanie 55 km torów, zabudowane będą 144 rozjazdy.

- Białystok to największa stacja kolejowa w Polsce, która dotychczas obsługiwana jest przy pomocy mechanicznych urządzeń sterowania ruchem kolejowym - podkreśla Tomasz Łotowski z biura prasowego PLK. - Prowadzona modernizacja oznacza dużą zmianę jakościową, ale także znaczny zakres prac do wykonania.

Rail Baltica. Zakres prac w Łapach

Tutaj też budowę nowych peronów (dwóch) z zadaszeniem. W Łapach i dzielnicy Łapy Osse PLK zbudują łącznie dwa wiadukty oraz cztery bezpieczne przejścia podziemne dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zbudowanych zostanie łącznie 10 km nowych torów oraz 40 rozjazdów. Ważną część modernizacji w Łapach stanowi przebudowa torów towarowych.

Modernizacja obu stacji miała się zakończyć w przyszłym roku. Już wiadomo, że tak się nie stanie.

- W przypadku tak dużej inwestycji wpływ na postęp prac na obu stacjach ma wiele, często niezależnych, czynników - tłumaczy Tomasz Łotowski.

Rail Baltica. Remont szlaku bez zamykania torów

Podkreśla, że modernizacja całego podlaskiego odcinka trasy Rail Baltica odbywa się przy zachowaniu ruchu pociągów w maksymalnym możliwym zakresie.

- Część torów i peronów musi być stale dostępna dla podróżnych, dlatego prace na stacjach odbywają się etapami - zaznacza.

Dodaje, że w Białymstoku i Łapach budowane są nowe perony.

- Pierwsze z nich będą gotowe w przyszłym roku. Wtedy możliwe będzie rozpoczęcie następnego etapu prac - zapowiada Tomasz Łotowski.

Na przebieg prac w Białymstoku miały wpływ także m.in. zmiany projektowe.

- W odpowiedzi na potrzeby mieszkańców i podróżnych zdecydowano o budowie na stacji dodatkowych wind i schodów ruchomych, które poprawią dostępność do kolei - przypomina Tomasz Łotowski. - W związku z tym konieczne było przeprowadzenie dodatkowych procedur i uzyskanie pozwoleń administracyjnych. Planowany tunel na stacji został przeprojektowany, miało to też wpływ na technologię prowadzenia prac na stacji.

Rail Baltica. Rok poślizgu na stacjach Białystok i Łapy.

Jakby tego było mało, to w trakcie prac stwierdzane są liczne kolizje z infrastrukturą przechodzącą przez teren stacji.

- Istniejące plany i mapy nie zawsze pokrywają się z rzeczywistą sytuacją w terenie. W przypadku każdej stwierdzonej kolizji konieczne są uzgodnienia z właścicielami infrastruktury i wspólne opracowanie rozwiązań - wyjaśnia rzecznik.

Z kolei w przypadku stacji Łapy wpływ na termin rozpoczęcia prac miały też długotrwałe procedury administracyjne, w tym konieczność rozpatrzenia odwołań składanych na poszczególnych etapach.

Do tego dochodzą problemy związane z aktualną sytuacją gospodarczą i polityczną.

- Komplikacje z tym związane to przede wszystkim utrudniona dostępność niektórych materiałów i wydłużone terminy dostaw, co wpływa niejednokrotnie na tempo robót - zaznacza Tomasz Łotowski.

Prace na odcinku Czyżew – Białystok, poza Białymstokiem i Łapami (2024), planowane są do zakończenia zgodnie z harmonogramem, czyli w roku 2023.Inwestycja za prawie 3,4 mld zł to jedna z największych modernizacji aktualnie prowadzonych na liniach kolejowych w Polsce.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny