Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bez certyfikacji nie polecimy. Pas startowy na Krywlanach musi czekać. Do wiosny [ZDJĘCIA]

(mg)
Odpowiednią certyfikację, czyli pozwolenie na użytkowanie pasa startowego może wydać Urząd Lotnictwa Cywilnego. Procedura już ruszyła.
Odpowiednią certyfikację, czyli pozwolenie na użytkowanie pasa startowego może wydać Urząd Lotnictwa Cywilnego. Procedura już ruszyła. Wojciech Wojtkielewicz
Choć budowa lokalnego lotniska w Białymstoku zakończyła się kilka miesięcy temu, na pierwsze samoloty jeszcze poczekamy. Nie ma ciągle pozwolenia na starty i lądowania. Trzeba też usunąć przeszkody lotnicze.

Odpowiednią certyfikację, czyli pozwolenie na użytkowanie pasa startowego może wydać Urząd Lotnictwa Cywilnego. Procedura już ruszyła.

– Złożona została już lotnicza dokumentacja rejestracyjna. Jeszcze przed świętami powinniśmy otrzymać informację o jej zatwierdzeniu. Liczymy, że na początku lutego prezes ULC wyda decyzję o usunięciu przeszkód lotniczych – mówi – Sławomir Sarnowski, prezes zarządu spółki Aero Partner, która będzie zarządzać pasem startowym na Krywlanach.

Te przeszkody to np. drzewa kolidujące z drogą lądowania. Sławomir Sarnowski nie podaje konkretnie, ile drzew miałoby zostać wyciętych. Za to pojawia się informacja, że te przeszkody znajdują się na kilku hektarach. Wycinką miałyby się zająć Lasy Państwowe.

– Wiosną (kwiecień, maj) powinien rozpocząć się audyt Krywlan. Urząd Lotnictwa Cywilnego sprawdzi całą dokumentację, jego przedstawiciele będą też w Białymstoku. Audyt zakończy się wydaniem ograniczonej certyfikacji – wyjaśnia prezes spółki Aero Partner.

Dopiero wtedy na pasie startowym będą mogły oficjalnie wylądować pierwsze samoloty. Wiadomo, że pas przystosowany jest do niewielkich maszyn zabierających na pokład do 50 osób. Zasięg statków powietrznych to 1,5–2 tys. km. Z pasa startowego korzystać będą mogły także lotnicze ośrodki szkoleniowe, pogotowie ratunkowe, Podlaski Oddział Straży Granicznej i inne służby państwowe.

Czy Krywlany staną się dla białostoczan prawdziwym oknem na świat? Władze miasta od miesięcy przekonują, że to lokalne lotnisko będzie można w przyszłości rozbudować. Możliwe są nawet loty pasażerskie, choć tutaj wszystko zależy od zainteresowania firm przewozowych.

Lotnisko Krywlany Białystok: Pas startowy już gotowy

– Obecnie rozmawiamy z jednym z przewoźników, który dysponuje odpowiednimi samolotami. Kluczowe są oczywiście warunki współpracy. Żaden przewoźnik nie chce dokładać do lotów. Jesteśmy gotowi rozmawiać o rozsądnych propozycjach, które umożliwią mieszkańcom korzystanie z Krywlan. Wierzę, że tak się stanie. Moim celem są dwie destynacje: jedna zagraniczna, druga krajowa – mówił w rozmowie z „Porannym” prezydent Tadeusz Truskolaski.

– Przyszłość będzie taka, że Jagiellonia poleci do Szczecina, czy Wrocławia samolotem, zamiast jechać autobusem. A my? A my będziemy patrzeć – komentował z kolei Tadeusz Rutkowski, kiedyś doradca prezydenta do spraw lotniska.

Inwestycja na Krywlanach to pas startowy o wymiarach 1350 m na 30 m (o nawierzchni utwardzonej z asfaltobetonu) oraz droga startowa o wymiarach 840 m na 160 m (o nawierzchni trawiastej). Wybudowano także płytę do zawracania samolotów, drogi kołowania, płyty postojowe.

Lotnisko Krywlany Białystok.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny