MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Węzeł Intermodalny w Białymstoku gotowy. Kiedyś tu było Centrum Handlowe „Park”. Co powstanie w jego miejscu?

Andrzej Kłopotowski
Andrzej Kłopotowski
Intermodalny Węzeł w Białymstoku został otwarty. Miejsce po dawnym Centrum Handlowym Park nie zostało jeszcze zagospodarowane
Intermodalny Węzeł w Białymstoku został otwarty. Miejsce po dawnym Centrum Handlowym Park nie zostało jeszcze zagospodarowane Wojciech Wojtkielewicz
Miasto szuka firmy, która zaproponuje zagospodarowanie terenu, gdzie jeszcze dekadę temu prosperowało Centrum Handlowe „Park”. Co tu powstanie? Okazuje się, że będzie to parking. Zdania na jego temat są podzielone. Jedni rozwiązanie chwalą. Inni - mają inny pomysł.

Centrum Handlowe „Park” ostatecznie zniknęło przy okazji budowy przejścia podziemnego pod torami kolejowymi białostockiego dworca PKP. Przejścia oddano właśnie do użytku, ale teren po centrum pozostał niezagospodarowany. Jedynie został splantowany, zasiano tu też trawę.

Było centrum Park. Będzie parking

Do zagospodarowania jest 6200 metrów kwadratowych terenu między zejściami do tunelu od strony centrum a także ulicami św. Rocha i Bohaterów Monte Cassino. To trapez, jaki pozostał właśnie po Centrum Handlowym „Park”.

Co widzi tu miasto? Parking! W ogłoszeniu o przetargu na wykonanie projektu na tę okolice czytamy:

  • należy zaprojektować zagospodarowanie terenu m. in. „zielony parking”, który powinien być spójny z otoczeniem pod kątem istniejącej zieleni, ciągów komunikacyjnych oraz nieść korzyści związane z zacienieniem i zagospodarowaniem wody opadowej (błękitno-zielona infrastruktura);

  • nawierzchnia parkingu z materiałów wodoprzepuszczalnych, rozważyć system antykompresyjny, zapobiegający zagęszczaniu podłoża umożliwiający swobodny przepływ wody, zgodnie z obowiązującymi przepisami unikając wycinki drzew i krzewów,

  • należy przewidzieć obszary biologicznie czynne w formie wydzieleń, wysepek, wyniesień itp. między miejscami parkingowymi, pod nasadzenia zieleni wysokiej i niskiej – rośliny powinny dostosowane do miejskich warunków oraz klimatu północno – wschodniej Polski; nasadzenia roślin w formie bylin i krzewów o dużych walorach dekoracyjnych dobrane pod kątem zachowania ciągłości kwitnienia w okresie wegetacyjnym,

  • należy przewidzieć małą architekturę w nawiązaniu do istniejącej na terenie centrum przesiadkowego, zachowując spójność kolorystyczną, np. wiata na rowery, ławki, kosze na śmieci, latarnie oświetleniowe oraz stojaki rowerowe,

  • należy zaprojektować oświetlenie dekoracyjne,

  • należy uwzględnić oznakowanie miejsc parkingowych z oznaczeniem jak w strefie płatnego parkowania z ustawieniem parkomatów.

Miejsce po Centrum Handlowym Park. Dwie opinie

To kontynuacja prac związanych z zagospodarowywaniem tej strony torów kolejowych. Co o pomyśle myślą obserwatorzy białostockiej przestrzeni miejskiej?

-Uważam, że parking przy dworcach kolejowym i autobusowym jest uzasadniony. Powinien być tu też zaprojektowany zadaszony parking rowerowy - komentuje socjolożka Katarzyna Sztop-Rutkowska z wydziału socjologii Uniwersytetu w Białymstoku. Ale dodaje też: - Jednocześnie warto pamiętać o zapowiadanych zmianach na ulicy św. Rocha, gdzie miał powstać woonerf, czyli przyjemna strefa uspokojonego ruchu, którą piesi i rowerzyści mogliby dostać się z dworców do centrum.

Inaczej parking ocenia inna z naszych rozmówczyń.

-Powinien zostać ogłoszony konkurs, który wyłoniłby najlepsze zagospodarowanie tego terenu – uważa Małgorzata Grabowska-Snarska ze stowarzyszenia Okolica. Dodaje też: -W okolicy dworców kolejowego i autobusowego widziałabym park. Może jakimś rozwiązaniem byłoby wprowadzenie parkingu, ale podziemnego? Ważne jest też odizolowanie zielenią osiedla Przydworcowego od hałasu dworcowego.

Uklejone okolice dworców PKP i PKS

Przypomnijmy, że plany na tę okolice były zgoła odmienne. W 2012 roku rozstrzygnięto konkurs urbanistyczny obejmujący m.in. cały ten teren. Rozwiązania z najlepszych projektów nie weszły jednak nigdy w życie – a w planach była tu np. wygodna kładka nad torami czy bryły oddzielające dworzec PKP od osiedla Przydworcowego.

Tak wygląda tunel pod torami kolejowymi

Zbudowano tu nowy dworzec PKS, sklepy z parkingiem oraz przystanki Białostockiej Komunikacji Miejskiej, otwarte na peron 4 dworca kolejowego. Wszystko odbyło się na zasadzie „sklejania” poszczególnych fragmentów realizowanych przez PKS, PKP oraz miasto. Nie doszło bowiem do współpracy. W efekcie powstała nasłoneczniona „patelnia”, po której hula wiatr.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grosicki kończy karierę, Polacy przed Francją czyli STUDIO EURO odc.5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny