Dworzec PKP Białystok. Jak wygląda białostocki dworzec kolejowy po remoncie? Jest klimat czasów kolei warszawsko-petersburskiej (zdjęcia)

Tomasz Maleta
Tomasz Maleta
Dworzec kolejowy PKP Białystok już po remoncie Tomasz Maleta
Pastelowe, delikatne kolory, aluminiowe kolumny, kasy w jednym szeregu w zupełnie nowym miejscu i wysoka otwarta hala główna. Tak wygląda dworzec PKP Białystok po remoncie. Budynek dworca kolejowego odebrała podlaska konserwator zabytków. Rewitalizacja nawiązała do epoki kolei warszawsko-petersburskiej.

Jak wygląda dworzec kolejowy PKP Białystok po remoncie?

- To nie jest rekonstrukcja, ale nawiązanie do wnętrz z lat 90. XIX wieku - mówiła podczas konferencji prasowej Małgorzata Andron, konserwator dzieł sztuki.

To pod jej okiem odtwarzano wnętrze hali głównej białostockiego dworca. Nie ukrywa, że wyzwanie było bardzo wymagające.

- Dysponowaliśmy tylko dwoma zdjęciami czarno-białymi tej części hali, która obejmowała klasę I i II oraz kilkoma zdjęciami już po spaleniu dworca- dodała Małgorzata Andron. - Okazały się one pomocne, bo ich jakość pozwoliła odtworzyć takie detale jak gzymsy czy profile płycin.

Czytaj:Zadaszone perony, przejście podziemne

Zwraca uwagę, że gdy pasażerowie będą wchodzili pierwszy raz do hali muszą mieć świadomość, że nie do końca dworzec tak wyglądał za cara. Bo inny był układ hali głównej podzielonej wtedy na cztery klasy, czy choćby kolumny, które były żeliwne, a teraz są aluminiowe.

- To jest pewne nawiązanie do tamtego klimatu - mówi konserwator dzieł sztuki.

Dworzec PKP Białystok już po remoncie

Budynek pod względem konserwatorskim odebrała podlaska wojewódzka konserwator zabytków.

- Będzie to zabytek bardzo reprezentacyjny, jedna z pereł zabytkowych naszego regionu i kraju. Jestem przekonana, że ta pewnego rodzaju kreacja konserwatorska, ustalona w dużym zakresie m.in. na podstawie źródeł ikonograficznych będzie nie tylko świadectwem minionej epoki ale i dowodem, że dworzec kolejowy może jednocześnie służyć pasażerom jak i stanowić przystanek na szlaku najpiękniejszych zabytków w Polsce z okresu zaborowego, stanowiąc jego ważną część - mówi prof. Małgorzata Dajnowicz, Podlaski Wojewódzki Konserwator Zabytków.

Dworzec kolejowy w Białymstoku został wybudowany około 1862 roku, równolegle z uruchomieniem linii kolejowej Warszawa – Petersburg. Pod koniec XIX wieku, w związku z rosnącą liczbą podróżnych, konieczna była rozbudowa dworca. W tym okresie białostocki dworzec uznawany był za jeden z najbardziej eleganckich dworców położonych przy trasie Kolei Warszawsko-Petersburskiej. Stacji kolejowej nie oszczędziły wojenne zawieruchy – obiekt został zniszczony podczas I i II wojny światowej. Był kilkakrotnie odbudowywany oraz częściowo przekształcany i dostosowywany do aktualnych potrzeb i funkcji, tracąc tym samym pierwotny zamysł architektoniczny.

Remont od fundamentów

Prace budowlane na terenie dworca w Białymstoku rozpoczęły się w listopadzie 2018 roku. Zakres obejmował nie tylko nawiązanie do wyglądu dworca z XIX wieku, ale też i jego wzmocnienie i zabezpieczenia na kolejne 100 lat bezpiecznej eksploatacji.

- Okazało się, że fundamenty był w znacznie złym stanie niż początkowo sądziliśmy -

tłumaczył Michał Wrzosek, rzecznik Budimeksu, wykonawcy inwestycji.

Zobacz:Przystanek kolejowy plus. Nowy program

Dworzec został wyposażony w nowoczesną instalację BMS (Building Management System) oraz panele fotowoltaiczne o mocy 24 kW. Poprawiona została znacznie izolacja termiczna budynku. Dworzec został wyposażony w nowe instalacje sanitarne i monitoringu. Wyeliminowano także bariery dla osób o ograniczonej możliwości poruszania (PRM). Do prac budowlanych Budimex zaangażował około 100 podwykonawców i dostawców, większość z Podlaskiego.

Jak przebiegał remont dworca kolejowego PKP Białystok?

- Największym wyzwaniem były prace podziemne, których część wykonano w technologii białej wanny. Bardzo ostrożnie trzeba było również wykonać wyburzenie antresoli o powierzchni około 300 m2, znajdującej się w głównej hali zabytkowego dworca. Nie mogliśmy użyć ciężkiego sprzętu z uwagi na jego gabaryty oraz obawę o ewentualne uszkodzenia struktur zabytkowych ścian. Prace zostały wykonane małymi etapami, poprzez odcinanie poszczególnych elementów wraz z ich rozdrobnieniem i usunięciem z obiektu. Wymagało to wielkiej precyzji i zachowania szczególnej ostrożności –

mówi Piotr Doroszko, kierownik kontraktu Budimex SA.

Dane techniczne modernizacji:

  • Powierzchnia zabudowy 2131 m2
  • Kubatura 23 080,00 m3
  • Wysokość 13,05 m
  • Długość 155,86 m
  • Szerokość 17,2 m
  • Liczba kondygnacji nadziemnych 2
  • Liczba kondygnacji podziemnych 1

Pasażerowie wrócą jesienią

Przywrócenie obiektowi historycznego wyglądu, poprzez wyeksponowanie jego walorów architektonicznych i zabytkowych, udało się pogodzić z pełnym przystosowaniem budynku do potrzeb osób o ograniczonej mobilności, w tym podróżnych z niepełnosprawnościami. Inwestycją jest także objęte najbliższe otoczenie dworca. Przestrzeń wokół niego została poddana estetyzacji, m.in. poprzez wykonanie nasadzeń ozdobnych drzew i krzewów oraz budowie nowych parkingów i miejsc postojowych. Zakończenie wszystkich robót włącznie z placem przydworcowym do nastąpi na przełomie III i IV kwartału 2020 roku.

– Dobiegająca końca przebudowa dworca kolejowego w Białymstoku jest częścią ogólnopolskiego Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, w ramach którego w całym kraju zmodernizujemy i wybudujemy od podstaw łącznie prawie 200 dworców kolejowych. Warto podkreślić, że ponad połowę z nich stanowią obiekty zabytkowe, które dzięki inwestycjom PKP S.A. odzyskują dawny blask i stają się wizytówkami miejscowości, w których się znajdują – mówi Małgorzata Zielińska, członek zarządu Polskich Kolei Państwowych S.A.

Wartość przebudowy białostockiego dworca to ponad 36 mln zł. Inwestycja jest współfinansowana przez UE w ramach Programu Operacyjnego Polska Wschodnia.

Tutaj oglądasz: 03.09.2019 Dworzec PKP w Białymstoku w budowie, zwiedzanie z podlaską konserwator zabytków

Wideo

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

M
Mój podpis

Wygląda super!

M
Maciej

Czy projekt przebudowy nie wykonywało biuro Pas Projekt z Nadarzyna?

S
Stary

Czy NAPRAWDĘ brak zdjęć i dokumentacji wnętrza dworca np z początków 20 wieku ?

Widziałem jedno zdjęcie ale z zewnątrz.

A przecież nasi historycy mają w zasobach setki zdjęć i wydaje mi się że

TO NIE TO co było w czasach gdy np był ty car Rosji w czasie zaborow.

A już jak coś to te foteliki jakieś ni przypiął ni przyłatał.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3