Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Wady towarów, reklamacje, wymiana

fot. Archiwum
Na Państwa pytania odpowiadał Jarosław Brzozowski, miejski rzecznik konsumentów
Na Państwa pytania odpowiadał Jarosław Brzozowski, miejski rzecznik konsumentów fot. Archiwum
Ewelina: Trzy miesiące temu kupiłam w sklepie suszarkę do włosów, która po krótkim czasie okazała się wadliwa. Przy zakupie otrzymałam gwarancję na okres trzech lat. Udałam się więc do sklepu, by zareklamować suszarkę. Sprzedawca powiedział mi, że skoro dochodzę roszczeń z gwarancji, to sama powinnam dostarczyć towar do serwisanta, bo w karcie wpisany jest adres serwisu. Z karty gwarancyjnej wynika, że serwisantem jest firma z Łomży. Czy naprawdę sama muszę jechać do Łomży? Czy sprzedawca miał rację?

- Tak, sprzedawca miał rację. Musi pani wadliwą suszarkę dostarczyć sama do serwisanta w Łomży.

Często w kartach gwarancyjnych jest wykaz serwisów, wówczas to właśnie tam trzeba reklamować wadliwy towar i to one są zobowiązane do dokonania napraw gwarancyjnych.

Gdyby dochodziła pani roszczeń z tytułu niezgodności towaru z umową, a nie z gwarancji, wówczas sprzedawca byłby zobowiązany przyjąć pani reklamację i zrealizować żądanie w niej zawarte.

Krzysztof: Kupiłem telewizor. Otrzyma-łem na niego dwuletnią gwarancję. Sprzedawca zaproponował mi, że jeżeli do ceny telewizora dopłacę jeszcze 15 procent jego wartości, to wówczas zostanie mi przedłużony okres gwarancyjny do trzech lat. Czy sklep ma prawo tak postępować?

- Tak. W obecnym systemie prawnym producenci nie mają obowiązku obejmowania towaru gwarancją, jest to przejaw ich dobrej woli. Jeżeli kupujący chce przedłużyć okres gwarancyjny, to gwarant może to zrobić za pewną odpłatnością.

Krzysztof: W czerwcu kupiłem telefon komórkowy. Ale już miesiąc później aparat zepsuł się i trafił do serwisu. Od tamtej pory reklamowany był już pięć razy. Chciałem wymienić go na nowy, ale powiedziano mi, że to niemożliwe. Co powinienem zrobić, by otrzymać nowy aparat?

- Sprzedawca ponosi odpowiedzialność za wady zakupionego przez pana towaru przez dwa lata. Zgodnie z ustawą o sprzedaży konsumenckiej, konsument ma prawo żądać naprawy lub wymiany, gdy zakupiona przez niego rzecz okaże się niezgodna z umową.

Kolejną reklamację należy złożyć już nie z tytułu gwarancji, ale z niezgodności towaru z umową. Powinien pan domagać się wymiany telefonu na nowy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny