Teatr TrzyRzecze wynosi się z Białegostoku

Urszula Krutul urszula.krutul@polskapress.pl
Założyciele TrzyRzecza: Rafał Gaweł i Konrad Dulkowski (od lewej)
Założyciele TrzyRzecza: Rafał Gaweł i Konrad Dulkowski (od lewej) Andrzej Zgiet
Założyciele przenoszą się do Warszawy. Twierdzą, że przez urzędników. W tle są pieniądze i prokuratorskie zarzuty

Żal nam, że musimy zostawić Białystok - mówi Rafał Gaweł, dyrektor Teatru TrzyRzecze. - Mieliśmy tutaj świetną publiczność, zagraliśmy kilkaset spektakli i zdobyliśmy wierne grono odbiorców.

I dodaje, że jednym z głównych powodów wyjazdu z Białegostoku jest to, że nie może porozumieć się z urzędnikami.

- Nasz teatr był chyba jedną z najczęściej kontrolowanych placówek w mieście - mówi Gaweł. - Chętnie byśmy tutaj dalej działali i prowadzili teatr. Ale nie będziemy nic robić na siłę. Jeżeli urzędnicy pokazują, że nas nie chcą, to trudno.

Urzędnicy mieli jednak swoje poważne powody, by kontrolować placówkę. Ich zdaniem niewłaściwie dysponowała ona funduszami publicznymi. Wezwali więc TrzyRzecze do zwrotu m.in. 40 tys. zł za organizację cyklu koncertów. Bo teatr dotację tę przekazał spółce Graviti, a na to prezydent się nie zgodził.

Pod koniec zeszłego roku Rafał Gaweł usłyszał też osiem zarzutów prokuratorskich. Sześć z nich dotyczy oszustwa na 350 tys. zł. Nie mają co prawda związku z TrzyRzeczem, ale kładą się cieniem na działalność placówki.

Teatr teraz znalazł sobie nowe miejsce. W Warszawie. Będzie działał na Żoliborzu, pod niezmienioną nazwą, w dawnej siedzibie Teatru im. Stefana Żeromskiego, znanego później jako Kino Tęcza.

- Działalność chcemy zacząć na przełomie kwietnia i maja - zapowiada Gaweł. - Będziemy prezentować spektakle, organizować warsztaty z zakresu teatru tańca czy wokalne.

Damian Kudzinowski, animator życia kulturalnego uważa, że wyprowadzka TrzyRzecza to wielka strata dla miasta. - To był teatr, który miał swoje zdanie. Ocierał się o granice publicystyki - mówi Damian Kudzinowski. Dodaje, że ten teatr wzbudzał dyskusje, a one są motorem rozwoju kultury.

Czytaj e-wydanie »

Wideo

Komentarze 44

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
W dniu 15.04.2015 o 12:11, Gość napisał:

Chwila, chwila, to z Pańskiej wypowiedzi wynika, że Pani Temida jest nieheteronormatywna. Ja z tego nie żartuję, przytaczam jedynie Pańskie słowa, notabene nie wiem po co Pan wyciąga orientację seksualną recenzentki w kontekście dyskusji o teatrze. Co do definicji - odsyłam do Słownika Języka Polskiego PWN: "homofobia «silna niechęć do homoseksualistów i homoseksualizmu»"Tak więc teraz rozumie Pan, iż w pełni uzasadniony był mój wniosek, że uważa Pan Panią Temidę za lesbijkę. Z góry bowiem założyłem, że mam do czynienia z interlokutorem znającym znaczenie słów, których używa. I nadal nie odnosi się Pan do spektakli Trzyrzecza, które - jak Pan deklaruje - oglądał Pan, a jedynie do wyrwanych z kontekstu cytatów nijak niemających się do tematu. Oczywiście możemy porozmawiać na temat sztuki konceptualnej, jak Pan sugeruje doborem wypowiedzi prof. Pawluczuka, tylko najpierw chyba powinien Pan zaznaczyć, że zmieniamy temat, nieprawdaż? :)

 

Nadużywanie wyrazów obcego pochodzenia i wszelkich neologizmów, a wręcz nowotworów językowych skutecznie zakłóca komunikację i jest w złym tonie.

G
Gość
W dniu 15.04.2015 o 12:11, Gość napisał:

   Oczywiście możemy porozmawiać na temat sztuki konceptualnej, jak Pan sugeruje doborem wypowiedzi prof. Pawluczuka, tylko najpierw chyba powinien Pan zaznaczyć, że zmieniamy temat, nieprawdaż? :)

 

Czy już może wiadomo, czy i co tym razem pani artystka Wójcik będzie skrobać w Zachęcie i j jakie zwierzątko pani artystka Kozyra tym razem obłupi ze skóry?

G
Gość
W dniu 15.04.2015 o 12:11, Gość napisał:

Chwila, chwila, to z Pańskiej wypowiedzi wynika, że 

 

Nie sztuką jest pisać dużo i w miarę poprawnie; okazuje się, że prawdziwą sztuką jest pisać na temat.

 

P.S. Czyżby dyżurny troll ??? :ph34r:

G
Gość

Chwila, chwila, to z Pańskiej wypowiedzi wynika, że Pani Temida jest nieheteronormatywna. Ja z tego nie żartuję, przytaczam jedynie Pańskie słowa, notabene nie wiem po co Pan wyciąga orientację seksualną recenzentki w kontekście dyskusji o teatrze. 

Co do definicji - odsyłam do Słownika Języka Polskiego PWN: "homofobia «silna niechęć do homoseksualistów i homoseksualizmu»"

Tak więc teraz rozumie Pan, iż w pełni uzasadniony był mój wniosek, że uważa Pan Panią Temidę za lesbijkę. Z góry bowiem założyłem, że mam do czynienia z interlokutorem znającym znaczenie słów, których używa. 

I nadal nie odnosi się Pan do spektakli Trzyrzecza, które - jak Pan deklaruje - oglądał Pan, a jedynie do wyrwanych z kontekstu cytatów nijak niemających się do tematu. Oczywiście możemy porozmawiać na temat sztuki konceptualnej, jak Pan sugeruje doborem wypowiedzi prof. Pawluczuka, tylko najpierw chyba powinien Pan zaznaczyć, że zmieniamy temat, nieprawdaż? :)

 

G
Gość
W dniu 15.04.2015 o 10:03, Gość napisał:

Czyli sugeruje Pan, że Pani Temida jest lesbijką?  

 

W szerszym pojęciu homofobia powinna być rozumiana nie tylko jako nietolerancyjność wobec homoseksualistów (co za semantyczna nielogiczność!), lecz jako wrogość wobec np. religii, tradycji itp).

 

Z kolei żarty na temat orientacji pani krytyk teatralnej są co najmniej niesmaczne.

 

Próbując odnieść się do ostatniej części wpisu, pozwolę sobie powołać się na fragment wykładu prof. Włodzimierza Pawluczuka:

 

"Artyści muszą z czegoś żyć.(...) Eksperymenty z formą zostały doprowadzone do końca. Czy coś jeszcze pozostało? Pozostała prowokacja. Mówiąc inaczej, na pytanie, z czego żyją artyści późnej nowoczesności, można zasadnie odpowiedzieć: żyją za skandal. Tak zwana awangarda dwudziestego wieku jest nieustannym skandalem. Wszystko już było: pewien znakomity artysta, wystawiając swoje dzieła, na czołowym miejscu umieścił "puszkę z gównem artysty". (...) Jeszcze inny genialny awangardowy artysta poszedł w Buenos Aires do najdroższej restauracji, zjadł najdroższy obiad i nie zapłacił, a kłótnię z szefem restauracji potraktował jako spektakl o wyraźnym zabarwieniu społecznym. I tak dalej..."

 

/W. Pawluczuk, Miłość ponowoczesna, Łomża 2005./

 

 

 

"Rozumiem też, że swoja wiedzę czerpie Pan z udziału w przedstawieniach, porównuje z innymi spektaklami podobnego nurtu, analizuje w świetle życia kulturalnego kraju, a nie jedynie z kilku minut zapisu próby na youtube?"

 

 

Dobrze Pan/Pani rozumie.

 

 

(Tadeusz) Kantor Gawła

Najpierw smrodek Gawełka z trupą w Suwałkach, teraz smród w Białymstoku. W międzyczasie nachalna zbiórka kasy z chińskich koszulek "przeciwko myśliwym" na pejsie. 

 

Gawełek z trupą ma nadzieję, że smrodek się ulotni na trasie na warszawski Żoliborz. Jednak w tym postępie kolejny przystanek będzie zapewne już za granicą. Czego życzymy ;)

 

P.S. Nawet starozakonni sponsorzy z Fundacji Batorego mieli dość Gawełka i jego trupy. Tak to jest jak się wejdzie między kruki ale się nie umie krakać (robić wałki i trzymać jęzor za zębami) tak jak one. 

W
Wojciech Klata
W dniu 15.04.2015 o 09:24, Gość napisał:

To, że ceniony i poważny krytyk teatralny współpracuje z Naszym Dziennikiem automatycznie go dezawuuje w oczach miłośników TrzyRzecza? Masz z tym problem? Może jakieś uprzedzenia? W takim razie ja tu czegoś nie rozumiem - przecież TrzyRzecze jest podobno przeciwko homofobii? No chyba, że traktuje problem wybiórczo  A tu próbka waszej sztuki dla wyjątkowych koneserów: youtube.com/watch?v=kVroT9D6pDo

ale kiła!!!, to jest rynsztok

G
Gość
W dniu 15.04.2015 o 09:24, Gość napisał:

To, że ceniony i poważny krytyk teatralny współpracuje z Naszym Dziennikiem automatycznie go dezawuuje w oczach miłośników TrzyRzecza? Masz z tym problem? Może jakieś uprzedzenia? W takim razie ja tu czegoś nie rozumiem - przecież TrzyRzecze jest podobno przeciwko homofobii?  

Czyli sugeruje Pan, że Pani Temida jest lesbijką? Nie wiedziałem, ale to nijak się ma do jej opinii. I gdzie Pan wyczytał w moim komentarzu, że współpraca w Naszym Dziennikiem dezawuuje? Po prostu przytoczyłem fakt, że to recenzentka gazety ojca Rydzyka, którego to faktu Pani Temida nie ukrywa, wręcz przeciwnie - jest z niego dumna. Co do jej sugerowanego przez Pana homoseksualizmu - nic mi na ten temat nie wiadomo, ale może ma Pan lepsze informacje  :) A co do aktorów z przytoczonego wideo - uważa Pan, ze źle grają? Może konstrukcja sztuki była do kitu, albo reżyseria nie taka, jak należy? Scenografia schrzaniona, a muzyka niepasująca? Rozumiem też, że swoja wiedzę czerpie Pan z udziału w przedstawieniach, porównuje z innymi spektaklami podobnego nurtu, analizuje w świetle życia kulturalnego kraju, a nie jedynie z kilku minut zapisu próby na youtube?  :)

 

G
Gość
W dniu 14.04.2015 o 17:04, Gość napisał:

Och, nadal żadnych konkretów? Hmmm, może państwo krytycy jednak nie byli w teatrze, a jedynie podpierają się głosem recenzentki Naszego Dziennika, w dodatku nijak mającym się do repertuaru Trzyrzecza? ;)

 

To, że ceniony i poważny krytyk teatralny współpracuje z Naszym Dziennikiem automatycznie go dezawuuje w oczach miłośników TrzyRzecza?

 

Masz z tym problem? Może jakieś uprzedzenia? W takim razie ja tu czegoś nie rozumiem - przecież TrzyRzecze jest podobno przeciwko homofobii?

 

No chyba, że traktuje problem wybiórczo

 

 

A tu próbka waszej sztuki dla wyjątkowych koneserów:

 

youtube.com/watch?v=kVroT9D6pDo

G
Gość

Och, nadal żadnych konkretów? Hmmm, może państwo krytycy jednak nie byli w teatrze, a jedynie podpierają się głosem recenzentki Naszego Dziennika, w dodatku nijak mającym się do repertuaru Trzyrzecza? ;)

G
Gość

Zamiast komentarza:

 

"Kiedy widzę po zakończonym przedstawieniu, przedstawieniu będącym wielkim bełkotem pseudoartystycznym, nafaszerowanym wulgaryzmami, obscenami i obrazoburstwem, kiedy widzę, że po takim przedstawieniu publiczność na brawach wstaje i daje aplauz, to muszę przyznać, że jestem załamana. Zastanawiam się, co widzą ci ludzie, którzy siedzą obok mnie, i co widzę ja. Czy to są dwa różne widzenia? Czy to jest inna wiedza, z którą przychodzą oni, z którą przychodzę ja?"

Temida Stankiewicz - Podhorecka, - „O kondycji współczesnego teatru”, WSKSiM, Toruń 30 marca 2011 - wykład

/Temida Stankiewicz - Podhorecka, O kondycji współczesnego teatru (wykład), Toruń 2011/

 

G
Gość
W dniu 13.04.2015 o 10:11, Gość napisał:

Przykra sprawa z tym teatrem. Przykra też ludzka zawiść. Większość nigdy tam nie była, teatr to dla większości zbyt trudna forma. No ale miano Polski B wszak zobowiązuje...

 

To nie był teatr, tylko siermiężny wytwór teatropodobny. Że to niby nie dla każdego? Że to taka l’art pour l’art?

 

Wierz mi, prawdziwy teatr zawsze się obroni.

G
Gość

Państwo krytycy teatralni to jakie konkretnie sztuki TrzyRzecza mają na myśli tak chętnie rzucając oskarżeniami o niską wartość artystyczną? Czy aby nie te, na których nie byli? :)

Z
Zenon

Żle został wybrany szef tego teatru pewnie chłopisko nie miał za bardzo czasu bo jak sprawdzić w KRSie to kolo jest w zarządzie 3 fundacji pewnie nie ma na nic czasu . A najwspanialsze to jego działanie przeciwko myśliwym tu już przekroczył granice absurdu w każdym poście tylko datki, wpłaty, darowizny i konto teatru, coś tu śmierdzi powinna tym się zająć odpowiednie organa bo w polsce żeby przyjmować wpłaty to trzeba płacic podatki i raz do roku sprawozdanie do US a tu nie widzę cgyba że do kieszeni a co naiwni niech płacą skoro sami wpychają to żal nie brać.   

A
Ania

bo to teatr objazdowy..... jadą robić szopki gdzie jeszcze ich nie znają :) nie wiem czy sobie zdajecie sprawę że ta słynna swastyka na ul. Zagórnej została namalowana  na transformatorze ok 12 lat temu, facet poleciał do prokuratury i zgłosił "przestępstwo"..... a potem zdziwienie że prokuratorzy umorzyli... czaijcie ....policjanci i prokuratorzy poszukujący sprawcy namalowania małej swastyczki gdzieś na osiedlowym transformatorze :)

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3