Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Straciliśmy apetyt na piwo. Sprzedaż drastycznie spadła.

Olga Prusińska [email protected] tel. 85 748 74 12l
Zła pogoda zahamowała pijaństwo
Zła pogoda zahamowała pijaństwo Fot. sxc.hu
Z kryzysu obronną ręką wyszły browary, które warzą piwo tradycyjnymi metodami i nie konkurują z dużymi producentami.

Opinia

Opinia

Beata Pawłowska, dyrektor generalny Royal Unibrew Polska:

Firma Royal Unibrew to czwarta co do wielkości grupa piwowarska na polskim rynku. Jest właścicielem browaru w Łomży. Wprowadzenie w 2009 r. marki Łomża Export było strzałem w dziesiątkę. Dystrybucja tego piwa wsparta działaniami reklamowymi i ogólnopolską kampanią telewizyjną zwiększyła jego sprzedaż o 75 procent.

Pierwsze oznaki spadku sprzedaży i wyraźne spowolnienie na rynku piwowarskim nasza branża sygnalizowała już w październiku 2008 roku - mówi Małgorzata Lichota ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego Browary Polskie. - Do listopada 2009 roku ten niekorzystny trend się pogłębił. Do lipca ubiegłego roku sprzedaliśmy o 12,5 procent mniej piwa niż w analogicznym okresie roku 2008. To pierwszy tak drastyczny spadek od 20 lat.

W ciągu ostatnich lat rynek piwowarski w Polsce odnotowywał nieustający wzrost sprzedaży. Spożycie piwa w 2008 roku osiągnęło poziom 92 litrów na mieszkańca. Dało to Polsce trzecie miejsce w Europie, po Czechach i Niemczech, pod względem spożycia tego trunku. Rok 2009 nie był dla branży optymistyczny. Przyniósł spadek sprzedaży piwa o 8 procent w porównaniu do roku poprzedniego.

Wyższa akcyza i zła pogoda zrobiły swoje

Za najważniejszy powód tego zjawiska uważa się podwyżkę akcyzy na piwo o 13,6 procent, o której rząd zadecydował pod koniec 2008 roku. Zmiany weszły w życie w marcu 2009 roku i spowodował, że ceny piwa wzrosły o 6-7 procent. Dodatkowo branży nie przysłużyły się pogoda i kryzys gospodarczy. W wyniku tych wszystkich okoliczności w pierwszym półroczu sprzedaż spadła o 7,5 procent, a w czerwcu o 13,5 procent.

- Najwięksi producenci piwa w Polsce, w tym również Kompania Piwowarska odnotowali spadek sprzedaży - mówi Paweł Kwiatkowski, rzecznik prasowy Kompanii Piwowarskiej, która jest najważniejszym graczem branży piwowarskiej w Polsce.

Grupa Żywiec, która jest wiceliderem polskiego rynku piwa, uważa, że na podsumowanie jest jeszcze za wcześnie.

- Wyniki za cały 2009 rok nie są jeszcze znane - mówi Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy Grupy Żywiec. - Po raz pierwszy w historii branży piwnej przedstawienie szacunków byłoby zgadywaniem.

Zyskały małe browary

Według Andrzeja Olkowskiego, prezesa Stowarzyszenia Regionalnych Browarów Polskich, z kryzysu obronną ręką wyszły małe browary, które warzą piwo tradycyjnymi metodami.

- Browary, które postawiły na smakowitość swoich produktów i zrezygnowały z konkurowania z masowymi producentami, odnotowały wzrost sprzedaży - mówi Andrzej Olkowski. - Konsumenci docenili i według mnie nadal będą doceniać smakowitość piwa, którą można uzyskać, nie poddając go pasteryzacji. Chodzi o tradycyjne technologie warzenia piwa. Zyskały także browary produkujące piwo dla sieci dyskontowych.

Łomża na rynku krajowym

Ubiegły rok był dobry dla Royal Unibrew Polska, który wprowadził na krajowy rynek markę Łomża Export, znaną dotąd tylko w naszym regionie.

- Chociaż rok był dla branży mało optymistyczny, my cieszymy się z wielu pozytywnych rezultatów - mówi Beata Pawłowska, dyrektor generalny Royal Unibrew Polska. - W ciągu dziesięciu miesięcy 2009 roku zwiększyliśmy sprzedaż o 4 procent i na początku nowego roku mogę powiedzieć, że rok miniony zamknęliśmy 5-procentowym wzrostem.

Dystrybucja piwa z łomżyńskiego browaru wsparta działaniami reklamowymi i ogólnopolską kampanią telewizyjną zwiększyła jego sprzedaż o 75 procent.

- Zmieniają się tendencje i preferencje klientów. Można dostrzec, że Polacy po latach fascynacji globalnymi markami zaczynają poszukiwać nowości i tradycyjnych receptur - tłumaczy Beata Pawłowska. - Tutaj swoje miejsce znajdują regionalne i lokalne piwa z mniejszych browarów, tak jak z browaru w Łomży.

Producenci piwa powstrzymują się na razie od prognoz na 2010 rok.

- Przede wszystkim liczymy na zahamowanie tendencji spadkowych - mówi Paweł Kwiatkowski. - A przy braku kolejnej podwyżki akcyzy i dobrej pogodzie liczymy na choćby minimalny wzrost sprzedaży.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny