MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Sprawne zawieszenie = pewne prowadzenie

Piotr Walczak [email protected] tel. 85 748 96 60 Fot. Wojciech Wojtkielewicz
Podczas przeglądu zawieszenia powinno sprawdzić się między innymi stan osłon w przegubach – mówi Piotr Burak, kierownik serwisu
Podczas przeglądu zawieszenia powinno sprawdzić się między innymi stan osłon w przegubach – mówi Piotr Burak, kierownik serwisu
Podczas jesiennej wizyty w serwisie sprawdźmy również wahacze. Na ich końcówkach czy tulejach także mogą pojawić się luzy. Stabilnie na zakręcie

Mówiąc o zawieszeniu nie zapominajmy o amortyzatorach. Producenci zalecają co 20-30 tysięcy kilometrów kontrolę ich stanu. Zimą, zwłaszcza w autach wyposażonych w system ABS, zużyty amortyzator spowoduje dłuższą drogę hamowania, gdyż koło nie będzie trzymało się nawierzchni i będzie podskakiwało podczas jazdy. Przy hamowaniu układ ABS rozpozna koło wpadające w drgania jako poślizg. Droga hamowania się wydłuży, dlatego, iż auto będzie wpierw wyprowadzane z poślizgu. Zużyte amortyzatory to także niestabilność samochodu, szczególnie podczas jazdy na zakrętach.

Fachowcy zalecają, aby amortyzatory zawsze wymieniać parami. Markowy produkt kosztuje około 500 zł. Jednak już za 200 zł powinniśmy znaleźć zamiennik całkiem dobrej jakości.

W przypadku amortyzatorów, warto zwrócić uwagę na jeszcze jedną rzecz – wyciek oleju. Taką usterkę powinniśmy jednak bez problemu zauważyć. W takim przypadku również konieczna będzie wymiana.

Dla bezpieczeństwa jazdy niezwykle ważna jest także geometria zawieszenia. Jeśli będzie niewłaściwa, samochód nie będzie dobrze trzymał się drogi. Trudniej będzie też nim manewrować.

Pierwszymi sygnałami świadczącymi, że coś jest nie tak, będzie szybsze zużycie opon oraz trudniejsze prowadzenie pojazdu. Zwiększy się też zużycie paliwa. Jeśli auto zaczyna zjeżdżać w prawo lub w lewo, albo zaczyna nim rzucać na boki, to znak, że z geometrią może być coś nie tak. Ustawiać powinno się ją przy każdej naprawie zawieszenia, szczególnie układu kierowniczego.

Delikatna osłona

Elementami, które powinny być również skontrolowane są przeguby napędowe.

Osłony, które je zabezpieczają, to bardzo delikatne elementy i łatwo je uszkodzić. Jeżeli opaska jest nieszczelna lub zbyt luźna, do środka będą dostawać się zabrudzenia, takie jak sól, piasek czy błoto, które zanieczyszczą znajdujący się tam smar. Jeżeli będziemy jeździć autem z zanieczyszczonymi przegubami, po pewnym czasie usłyszymy stuki. Najbardziej wyczuwalne będą one przy skrętach. Powinno się wtedy wyciągnąć przegub, wyczyścić go, nałożyć nowy smar i osłonę. Jeśli nie zrobimy tego w porę, doprowadzimy do zniszczenia przegubu.

– Jeżeli przy skręconych kołach dodamy gazu i usłyszymy charakterystyczne terkotanie, to sygnał, że z przegubami dzieje się coś złego – wyjaśnia Piotr Burak. – Najlepiej wtedy niezwłocznie pojechać do serwisu.

Wszystko zależy od kierowcy

Na prawidłowe działanie przegubów napędowych duży wpływ ma technika jazdy. Nie ruszajmy gwałtownie z miejsca i nie przyspieszajmy przy skręconych kołach, bo po pewnym czasie pęknie koszyk w przegubie.

Jak zaleca kierownik serwisu Pol-Mot Auto, po wpadnięciu w dziurę w jezdni czy też jeździe np. po lesie, warto sprawdzić, czy z osłony przegubu nie wycieka smar. Możemy też skręcić maksymalnie koło i zobaczyć, czy jest ona cała.

Podsumowując. Zawieszenie w aucie składa się z wielu elementów. Warto je sprawdzić, gdyż za kontrolę zapłacimy ok. 50 zł, a naprawy będą o wiele droższe.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny