Sponsorują kampanie edukacyjne, wspierają opp, sadzą drzewa

Redakcja
Podlaskie firmy coraz chętniej i odważniej włączają się w życie lokalnych społeczności, angażując się finansowo lub organizacyjnie w projekty, które przynoszą konkretne korzyści mieszkańcom.

Społeczna Odpowiedzialność Biznesu czyli CSR (Corporate Social Responsability) to dla rosnącej liczby firm ważny element codzienności. Specjaliści podkreślają jednak, że nie jest to zwykłe dbanie o pozytywny wizerunek, ale coś znacznie więcej – to wyraz rosnącej świadomości na temat roli, jaką biznes odgrywa jako partner lokalnej społeczności.

Ubiegłotygodniowy Wielki Test Języka Angielskiego, czyli ogólnopolskie, bezprecedensowe przedsięwzięcie, którego celem jest promowanie nauki języków obcych być może w ogóle nie doszłoby do skutku gdyby nie sponsor – białostocka spółka Electrum. Działająca w branży energetyki wysokich napięć firma wspiera zresztą tę inicjatywę od samego początku, od trzech lat. Jej udział w tym przedsięwzięciu nie był jednak przypadkowy. Jak mówi Anna Szemiot, zajmująca się marketingiem w Electrum, angielskim posługuje się swobodnie większość pracowników – a ich liczba dobija już do setki.

- Współpraca z przedsiębiorstwami niemal z całego świata wymaga od naszych pracowników stałego podnoszenia kwalifikacji. Dotyczy to także kompetencji językowych. Umiejętność swobodnego porozumiewania się po angielsku stanowi podstawę naszej codziennej pracy, bez której trudno byłoby sprawnie komunikować się z partnerami czy inwestorami. Dlatego część naszej załogi mówi też po hiszpańsku czy nawet po chińsku – zaznacza.

Zdaniem przedstawicielki Electrum, gdyby nie język angielski, firma nie miałaby szansy na nawiązywanie współpracy z kontrahentami z zagranicy, a zatem i na rozwój. Świadomość tego, jak ważną rolę we współczesnym świecie odgrywa znajomość języka obcego firma postanowiła upowszechniać i promować właśnie poprzez udzielenie wsparcia dla inicjatywy Wielkiego Testu Języka Angielskiego.

Ale przykłady CSR-owych projektów z naszego regionu, które w pozytywny sposób oddziałują na społeczeństwo i przynoszą mu konkretne, realne korzyści można mnożyć. Może to być  – tak jak w przypadku rodzinnej firmy Prestige Męski – bliska współpraca ze szkołą kształcącą potencjalnych pracowników, którzy mają szansę na zatrudnienie. Prestige Męski jest bowiem partnerem organizowanego przez białostocki Zespół Szkół Technicznych i Ogólnokształcących dorocznego konkursu na projektanta bielizny damskiej, który promuje szczególnie uzdolnioną młodzież. 

Najczęstszą formą aktywności na tym polu jest jednak współpraca z organizacjami społecznymi – fundacjami i stowarzyszeniami. Przykładem takiej kooperacji mogą być szkółka piłkarska Socatots oraz centrum motoryzacyjne Martom, wspomagające Fundację „Pomóż Im”, prowadzącą jedyne w regionie domowe hospicjum dla dzieci. Obie firmy na podstawie stosownych umów zadeklarowały comiesięczne dzielenie się częścią swojego dochodu właśnie z tą organizacją.

Współpraca może też odbywać się projektowo – przy okazji jednorazowych wydarzeń. Taki model obrały m.in. hotel Lipowy Most Golf Park oraz salon ślubny Couture, które podczas organizowanych przez siebie przedsięwzięć wspomagały Stowarzyszenie na Rzecz Walki z Rakiem, które działa przy Białostockim Centrum Onkologii.

Z drugiej strony firmy również same próbują podejmować inicjatywy, decydując na realizację własnych przedsięwzięć. Tak właśnie było w przypadku spółki Dentomax, która kilka lat temu wspólnie ze swoimi klientami – w tym wypadku dentystami z całego regionu - zorganizowała w sumie trzy edycje zbiórki darów na rzecz podopiecznych Specjalnego Ośrodka Szkolno – Wychowawczego w Białymstoku opiekującego się dziećmi upośledzonymi intelektualnie. 

CSR to jednak nie tylko działania ukierunkowane na ludzi, ale także na środowisko naturalne. W ubiegłym roku pracownicy drukarni Chesapeake Białystok posadzili w Puszczy Białowieskiej 300 dębów, czyli dokładnie tyle, ilu zatrudniała wówczas spółka. Decyzja o działaniu na rzecz środowiska była w tym wypadku dość naturalna - podstawą działalności przedsiębiorstwa poligraficznego jest papier, dlatego uznano, że najodpowiedniejsze będzie w tej sytuacji działanie pro-ekologiczne.

W opinii Janusza Mroczkowskiego z agencji Publicum PR, podlaskie firmy „dojrzewają” do CSR-u, odkrywając coś, co jest już od lat standardem na Zachodzie. 

- CSR to dziś coraz częściej ważny element codziennej pracy naszych przedsiębiorstw, a nie jednorazowa fanaberia ich właścicieli czy tylko próba budowy pozytywnego wizerunku. Angażowanie się w projekty społeczne to sposób na nawiązanie ciekawej komunikacji i szansa na budowę dobrych relacji, które są korzystne dla obu stron. Nie muszą też oznaczać wielkich nakładów finansowych, gdyż czasami, jak widzimy, wystarczy dobra wola, pomysł i motywacja do działania, aby w efekcie uczestniczyć w czymś ważnym i pozytywnym – zaznacza.

Polacy smakoszami czekolady

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie