Skłodowskiej 13. Każdy dostaje gigantyczny rachunek za wodę, która znika

Magdalena Kuźmiuk
Początkowo mieszkańcy wieżowca przy Skłodowskiej 13 płacili zwiększone rachunki za wodę. Teraz – gdy okazało się, że zużycie sięga już 45 procent powyżej normy – powiedzieli: dość. Problem w tym, że nikt nie potrafi wyjaśnić, gdzie znika woda z rur w ich bloku.
Początkowo mieszkańcy wieżowca przy Skłodowskiej 13 płacili zwiększone rachunki za wodę. Teraz – gdy okazało się, że zużycie sięga już 45 procent powyżej normy – powiedzieli: dość. Problem w tym, że nikt nie potrafi wyjaśnić, gdzie znika woda z rur w ich bloku. Wojciech Wojtkielewicz
Setki tysięcy litrów wody w tajemniczy sposób znikają z rur w bloku przy ulicy Skłodowskiej 13. Pewne jest, że nie mogli jej zużyć mieszkańcy. A mimo to każda rodzina musi za wodę dopłacać po kilkaset złotych rocznie. Tak jest od kilku lat. Nikt nie potrafi pomóc mieszkańcom.

Każdy lokator ma w mieszkaniu wodomierze. Widzi, jaką ilość wody zużywa. Ale po zsumowaniu wszystkich liczników w bloku okazuje się, że jest gigantyczna różnica z tym, co pokazuje główny wodomierz. Woda znika. Gdzie? - pyta Wojciech Grzechowiak, jeden z mieszkańców bloku przy ulicy Skłodowskiej 13 w Białymstoku.

Dodaje, że w ciągu ostatnich miesięcy ta różnica wynosi już bagatela 300 tysięcy litrów sześciennych wody.

- Taka ilość jest niemożliwa do zużycia przez mieszkańców - Wojciech Grzechowiak jest tego pewny.

Problem ze znikającą w starym wieżowcu wodą pojawił się jeszcze w 2007 roku, kiedy zmieniły się warunki rozliczania wody. Okazało się, że mieszkańcy mają kilkunastotysięczne dopłaty. To po kilkaset złotych od mieszkania rocznie.

- Do zeszłego roku nadmierne zużycie wody wahało się na poziomie 30 procent, ale w tym roku już jest aż 45 procent - dodaje Iwona Matosek, przewodnicząca wspólnoty mieszkaniowej w bloku przy Skłodowskiej 13.

Mieszkańcy prosili o wyjaśnienia Wodociągi Białostockie, administratora - firmę Oven, a nawet ZMK, który jest jednym ze współwłaścicieli budynku.

Hydrozagadka przy Skłodowskiej 13

Wodociągi tłumaczą, że ich kompetencje kończą się wraz z dostarczeniem wody do budynku. Wyjaśnianiem różnic w wodomierzach powinien zająć się zarządca bloku. Ten przyznaje, że zrobił już wszystko, co było w jego mocy. Teraz rozkłada bezradnie ręce.

- Wymieniliśmy m.in. główny wodomierz, bo myśleliśmy, że on jest wadliwy. Okazało się jednak, że nie tu jest problem. Troszczę się o mieszkańców, by jak najbardziej ekonomicznie eksploatowali budynek, ale nie wiem już co z tym fantem zrobić - przyznaje Zbigniew Rogowski, administrator z firmy Oven.

W budynku przeprowadzane były badania termowizyjne. W ZMK i Archiwum Państwowym szukano planów pierwszego piętra bloku, bo na tym poziomie rozchodzą się rury w tym bloku, jak i do sąsiednich budynków, m.in. do kawiarni.

- Dokumenty zniknęły. Są plany wszystkich pięter, oprócz pierwszego. Nikt nie potrafi odpowiedzieć, co się z nimi stało - dziwi się Iwona Matosek.

Woda wciąż znika, a mieszkańcy - mimo że jej nie wykorzystują, muszą za nią płacić.

- Jesteśmy bezradni. Nikt nie potrafi nam pomóc. Rozważamy powiadomienie prokuratury, że ktoś kradnie nam wodę - nie ukrywa mieszkaniec tego bloku - Wojciech Grzechowiak.

Czytaj e-wydanie »

Nieruchomości z Twojego regionu

Wideo

Komentarze 19

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

b
bolos

Każda wspólnota powinna co parę lat wymieniac licznik główny wody na nowy i powtórzę na nowy , a nie oddawać do sprawdzenia ( legalizacji ) to po pierwsze , sprawa druga to zawór zwrotny , czym wiecej awarii tym bardziej prawdopodobne że taki zawór jest uszkodzony po prosty nie trzyma wody pod ciśnieniem w instalacji bloku ,po trzecie liczniki domowe ich dokładnośc a sposób instalacji ( klasa pomiaru jest uzależniona od sposobu wstawienia czy poziomy czy pionowy i już różnice odczyt będą w skoli roku znaczne ) po czwarte ciśnienie wody w instalacji, i po piąte kradzieze wody ( tak zwane bo czynniki poyżej w większości to powoduja a nowe liczniki są na magnesy odporne lub maja zabespieczenia i łatwo to skontrolować .
pozdrawiam.

M
Mieszkaniec
Moze firma OVEN POWINNA ZATRUDNIC na stanowisku kierownika dzialu technicznego osobe bardziej kompetentna od pana Dzierzgowskiego PRZECIEZ ten pan bedac przewodniczacym zarzadu w kilkunastu wspolnotach administrowanych przez OVEN NIE JEST W STANIE ZAPANOWAC nad sytuacja WYNIKA TO Z TEGO ze poprostu brakuje mu czasu Wszak sprawy dotyczace wspolnot trzeba zalatwiac w godzinach pracy urzedow a to troche zajmuje POZA TYM duza czesc czasu pochlaniaja sprawy sadowe w ktorych ten pan uczestniczy a tym samym na obowiazki administratora pozostaje jego znikoma ilosc MOZE powinnismy sie skrzyknac na forum internetowym wspolot na temat zarzadznia nieruchomosciami przez OVEN

dokładnie zgadzam sie z Toba całkowicie, niestety wynika to chyba tylko z tego ze firma OVEN ma w nosie mieszkańców i nie chce ponosic dodatkowych kosztów z zatrudniem nowych pracowników,a ten cały Dzierzgowski to co to za jeden? czy on w ogóle skaczył jakies studia techniczne? założe sie ze nie
w
wspólnota podlegająca oven

Moze firma OVEN POWINNA ZATRUDNIC na stanowisku kierownika dzialu technicznego osobe bardziej kompetentna od pana Dzierzgowskiego PRZECIEZ ten pan bedac przewodniczacym zarzadu w kilkunastu wspolnotach administrowanych przez OVEN NIE JEST W STANIE ZAPANOWAC nad sytuacja WYNIKA TO Z TEGO ze poprostu brakuje mu czasu Wszak sprawy dotyczace wspolnot trzeba zalatwiac w godzinach pracy urzedow a to troche zajmuje POZA TYM duza czesc czasu pochlaniaja sprawy sadowe w ktorych ten pan uczestniczy a tym samym na obowiazki administratora pozostaje jego znikoma ilosc MOZE powinnismy sie skrzyknac na forum internetowym wspolot na temat zarzadznia nieruchomosciami przez OVEN

D
Dawcio

trzysta tysiecy litrow to 300m3... kazdy metr zimnej wody to zaleznie od regionu 5-12zl, cieplej od 12-27, zaleznie czy w umowie jest obsluga wymiennikowni, zasilanie niskim czy wysokim parametrem itd.

Na bloku zawsze jest licznik. On liczy osobno, od lokatorów osobno. Z reguły jak sie liczniki nie zgadzają, naprzykład główny naliczy 2/3 tego co suma od lokatorów, to spoldzielnie kasują nadwyzke dla siebie, ewentualnie dogadują sie z dostawcą wody czy ciepła

p
paweł

OVEN uczy sie może od czarnej białostockiej tu też były ubytki a ludzie co dochodzili prawdy wyszli na durni uwazajcie na oven to zło.....

m
matematyk jacarz

E wy spece od wody z bloku 300 tysięcy litrów sześciennych , a co to za jednostka miary "litr sześcienny" ?

A skoro 300 tys. litrów sześciennych macie przekroczenie jest tylko przeliczając 1 litr sześcienny to to litów niesześciennych to daje nam 3 tysiace wasnie litrów niesześciennych czyli 3 metr sześcienne uciekającej wody , a tyle to idzie na zmywanie schodow. Ha ha .

J
Ja

To samo dotyczy Radzymińskiej 9 (też BSM). A może różnica między innymi bierze się stąd że lokale są rozliczane w innym terminie niż normalne mieszkania, albo że część lokatorów nie płaci i po poł roku czy kwartale rozbijają na resztę?????

j
ja

firemka oven i wszystko powinno być jasne czemu nic nie da sie zlokalizować ta firma to jakaś kpina miałem z nimi doczynienia takiej olewki i gry na piekne słowa to nawet administratory dewelopera nie odstawiają . poszukajcie normalnej firmy

B
Białostoczanin

Gdzie jest w Polsce chorej prawo. Licznik pokazuje ile każdy mieszkaniec ma zapłacić. a zawsze każdemu doliczą wodę której nie zużył. Powinno być tak że ile licznik pokazuje to tyle ma zapłacić. A nie plus odsetki w kwotach nie wiadomo jakich. za zawyżanie rachunków ktoś powinien dostać..... ( tyle zużyłem i tyle chce płacić. ) Kiedy zaczną traktować wszystkich jak ludzi obywateli a nie traktuja wszystkich jak zlodziei

z
zzeedit was

litry sześcienne... a może kwadratowe?

a
anonimowa

to bardzo ciekawe, bo ostatnio na tym samym osiedlu okazało sie po 12 latach, że jedno z mieszkań jest zadłużone ponieważ ...część kwoty jaką otrzymywała przez te lata spółdzielnia powinna trafiać do wspólnoty mieszkaniowej. Teraz wspólnota naliczyła dług (po 12 latach!) i kto musi za to płacić?
Lokator oczywiście, ale gdzie się podziały płacone pieniądze które powinny trafiać do wspólnoty - tego nikt nie wie.... ale przecież na pewno odpowiedzlaności za to nie poniesie spółdzielnia. co za osiedle......

G
Gość

Dokładnie taka sama sytuacja dotyczy mieszkańców ul. Waszyngtona 25/c (osiedle Tysiąclecia), gdzie kilkanaście dni temu otrzymaliśmy z administracji BSM rozliczenie za wodę z dopisaną kwotą - każdemy lokatorowi "po uważaniu" - za jakieś różnice pomiędzy wodomierzami w domu a węzłem głównym. W administracji nikt nie mógł podać na jakiej podstawie dolicza się nam wzięte z sufitu kwoty rzędu od 50 do p0nad 100 zł. oczywiście oprócz tych wynikających ze wskazań wodomierzy.

U
Urzędnik

Cyrk dopiero będzie jak wyliczą wam "podatek śmieciowy" na podstawie zużycia wody!
A taki sposób mają przyjąć

m
marek

Trzeba się przejść po mieszkaniach i pozdejmowac magnesy z wodomierzy/

P
Paweł

Akiedy były legalizowane wodomierze w mieszkaniach,może tu jest problem

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3