Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ruszyła kampania „Wkręć się w technologię”. Skorzysta z niej nawet 2500 podlaskich uczniów

Magda Ciasnowska
Magda Ciasnowska
Wojciech Wojtkielewicz
Będą warsztaty, pokazy i spotkania, promujące nowe technologie i zwracające uwagę na internetowy hejt. W województwie podlaskim trwa kampania "Wkręć się w technologie".

W piątek (24 marca) województwie podlaskim ruszyła edukacyjno-społeczna kampania “Wkręć się w technologię!”. Przez dwa miesiące w 10 szkołach w regionie organizowane będą warsztaty, pokazy i wydarzenia promujące korzystanie z najnowszych technologii. Skorzysta z nich nawet 2500 uczniów z Białegostoku, Suwałk, Łomży, Bielska Podlaskiego, Hajnówki, Moniek i Augustowa.

- Na co dzień zajmujemy się współpracą z biznesem. Wspieramy małe i średnie przedsiębiorstwa z regionu i widzimy, że nowe technologie są bardzo ważnymi czynnikami, potrzebnymi do wzrostu ich konkurencyjności – mówi Marek Dźwigaj, Prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego, organizatora kampanii. - Ponad 20 proc. środków w nowej perspektywie finansowej przeznaczonych zostanie właśnie na cyfrową transformację gospodarki. To będą miliardy euro. Ale czy jesteśmy na to gotowi? Ktoś w przyszłości będzie musiał te technologie współtworzyć, wdrażać i obsługiwać.

Jednak wg danych GUS, liczba absolwentów kierunków związanych z naukami przyrodniczymi, inżynierią, matematyką, informatyką w Polsce spada. Udział absolwentów tzw. kierunków STEM (science, technology, engineering, mathematics) w 2015 roku wynosił 22,4 proc., a w 2020 r. już tylko 19,4 proc. i jest o ponad 5 p.p. mniejszy niż średnia unijna (24,9 proc.).

Dlatego też PFRR swoją kampanię postanowiła skierować głównie do młodych ludzi, by wybierali swoją drogę edukacyjną i zawodową właśnie w oparciu o nowe technologie.

Podlascy uczniowie będą mieli szasnę wyruszyć na VR-ową ekspedycję na Antarktydę, dowiedzieć się, czym jest metaverse i jakie są różnice pomiędzy wirtualną a rozszerzoną rzeczywistością. Organizowane będą także warsztaty „Nauczyciel Przyszłości”, podczas których nauczyciele poznają technologie VR, druk 3D i cyfrowe narzędzia, które mogą wykorzystać w procesie nauczania.

Z kolei w kinie Forum (12 kwietnia) będzie można wziąć udział w pokazie filmów poświęconych technologii autorstwa Macieja Kaweckiego, prezesa Instytutu Przyszłości im. Stanisława Lema.

W ramach kampanii młodzież weźmie również udział w warsztatach „Ogarnij hejt”, mające na celu ograniczenie hejtu i cyberprzemocy w internecie. Poprowadzą je eksperci z Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema.

- Stanisław Lem powiedział "Każda nowa technologia ma awers korzyści i zarazem rewers nowych bied." I tymi nowymi biedami technologicznymi zajmuje się nasza fundacja. Tą główną biedą, jaką zdiagnozowaliśmy, jest właśnie cyberprzemoc - mówi Jakub Płodzich, dyrektor Fundacji.

Podczas konferencji prasowej, zapowiadającej start kampanii, o jej ideę zapytano ChatGPT, czyli popularną ostatnio sztuczną inteligencję.

- Kampania ta może pomóc młodszym pokoleniom zrozumieć jak korzystać z nowych technologii w sposób, który poprawia ich życie i umożliwia rozwój, jednocześnie minimalizując ryzyko uzależnieniach, cyberprzemocy i innych negatywnych skutków – napisał ChatGPT.

Całą kampanię zakończy wydarzenie „Gospodarka jutra”, które odbędzie się 26 maja 2023 r. w Operze i Filharmonii Podlaskiej. Na scenie zaprezentują się roboty, będzie można usłyszeć sztuczną inteligencję, poczuć metaverse, zobaczyć e-sport przed duże E, spotkać topowe polskie start-upy technologiczne, posłuchać dyskusji o technologii i przyszłości.

Organizatorem kampanii jest Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego. W akcję zaangażowani są także liczni partnerzy: Województwo Podlaskie, Instytut Polska Przyszłości im. Stanisława Lema, PwC, Fundacja Platforma Przemysłu Przyszłości, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Fundacja Agencji Rozwoju Przemysłu, Okręgowa Spółdzielnia Mleczarska w Piątnicy, Centrum Informatyki „ZETO” S.A., Biaform S.A., Enea Ciepło sp. z o. o., Samasz sp. z o.o., Promotech sp. z o.o. Kampania została objęta patronatami honorowymi przez Marszałka Województwa Podlaskiego Artura Kosickiego, Wojewodę Podlaskiego Bohdana Paszkowskiego, Prezydenta Białegostoku Tadeusza Truskolaskiego.

Zobacz też:

od 7 lat
Wideo

Krzysztof Bosak i Anna Bryłka przyjechali do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny