Postęp prac na odcinku Czyżew-Białystok
Przed świętami umożliwiono ruch dwutorowy między stacjami Łapy i Białystok. Oznacza to, że pociągi kursują już po dwóch nowych torach na całym podlaskim odcinku trasy Rail Baltica, między Czyżewem i Białymstokiem, z wyłączeniem stacji Łapy i Białystok, gdzie prace są kontynuowane. W grudniu do dyspozycji pasażerów oddano kolejne perony na stacjach i przystankach: Racibory, Zdrody Nowe, Łapy Osse, Uhowo, Bojary, Baciuty, Niewodnica, Trypucie, Klepacze i Białystok Zielone Wzgórza. Do użytku został oddany także drugi, dwustumetrowy most nad Narwią w Uhowie. W efekcie podróże na trasie Białystok – Warszawa skrócą się średnio o 10 minut. Możliwość jazdy dwutorowej usprawnia ruch pociągów i zwiększa bezpieczeństwo.
Prace na wszystkich budowach dwupoziomowych skrzyżowań dróg z torami – wiaduktów lub tuneli – są zaawansowane. Na odcinku Czyżew – Białystok zaplanowano budowę 25 bezkolizyjnych skrzyżowań. Kierowcy korzystają już między innymi z otwartych w ostatnim czasie obiektów w Łapach i Niewodnicy. W budowie pozostaje 16 obiektów, które sukcesywnie będą oddawane do użytku - poinformował Tomasz Łotowski z PKP PLK S.A.
Na podlaskim odcinku Rail Balitca powstanie też 14 przejść podziemnych. Z bezpiecznych przepraw pod torami korzystają już podróżni na przystanku Białystok Zielone Wzgórza oraz na stacjach w Szepietowie i Czyżewie.
Prace trwają w ośmiu lokalizacjach, a w miejscowościach Jabłoń Kościelna, Zdrody Nowe i Trypucie rozpoczną się w przyszłym roku. Prace będą kontynuowane na stacjach w Białymstoku i Łapach. Przebudowywany jest układ torowy i perony. Ze względu na znaczny zakres robót są one zaplanowane do końca 2024 r - przekazał Tomasz Łotowski.
Prace na stacjach Białystok i Łapy
Roboty są kontynuowane, między innymi na stacjach w Łapach i Białymstoku oraz na budowach skrzyżowań dwupoziomowych. Od początku września podróżni w Białymstoku korzystają z częściowo udostępnionych trzech nowych peronów nr 1, 2 i 4. Nad peronami powstało zadaszenie, które chroni przed opadami. Ruch na stacji prowadzony jest po nowych torach, a dyżurni nadzorują go z nowego budynku nastawni, w którym po zakończeniu modernizacji odcinka Czyżew - Białystok będzie działać Lokalne Centrum Sterowania. Jak informuje PKP wykonawca rozebrał ostatnie dwa stare perony i kontynuuje prace przy budowie nowego peronu nr 3 oraz drugiej połowy peronu nr 2. Przejście na nowy front robót umożliwiło budowę kolejnych części przejścia podziemnego. Do tej pory na stacji Białystok zbudowano ok 33 km nowych torów oraz zabudowano 100 rozjazdów.
Rozbudowa podlaskiego odcinka trasy Rail Baltica
Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, zakończenie większości prac zaplanowano do końca 2023 r.; na stacji Łapy i Białystok na 2024 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?