Zacznijmy od kościół Matki Boskiej Częstochowskiej i św. Kazimierza. Jak czytamy na stronie internetowej parafii, świątynia została wzniesiona w latach 1921-35. Autorem projektu był profesor Politechniki Warszawskiej Stefan Schiller. Zaprojektowany kościół nawiązywał swoim stylem do wzorów z epoki renesansu i baroku.
Po wybuchu II wojny światowej, w dniach 23-25 czerwca 1941 r. kościół został ostrzelany przez wycofujące się na Wschód wojska sowieckie. Natomiast 11 lipca 1944 r. moniecki kościół wysadzili w powietrze uciekający na Zachód Niemcy. W 1947 roku podjęto próbę odbudowy świątyni, jednak w 1948 roku komunistyczne władze wstrzymały inwestycję. Kościół został odbudowany dopiero 11 lat później. W kolejnych latach trwały zaś prace wykończeniowe.
W rejestrze zabytków figuruje też moniecki dworzec kolejowy. Jego budowa wiąże się z powstaniem połączenia kolejowego Białystok – Królewiec w 1881 roku.
Czytaj też: Mońki. Stolica dolara i kartofla ma 50 lat jako miasto
- Mońki swoją lokalizację zawdzięczają właśnie przebiegającej linii kolejowej, której uruchomieniu umożliwiło powstanie na początku niewielkiej osady, a potem - w wyniku jej rozbudowy - miasta. - czytamy w decyzji o wpisie budynku do rejestru.
Był to ważny ośrodek transportu kolejowego dla carskiej Rosji ze względu na stacjonujące w pobliskich Hornostajach wojska. Pierwszy moniecki dworzec został zniszczony podczas I wojny światowej przez wycofujących się Rosjan. Odbudowano go w latach 30. ubiegłego wieku według projektu Stefana Schillera, który jak wspomnieliśmy zaprojektował też kościół.
- Jest on jedynym dworcem kolejowym w stylu dworkowym, jaki zachował się na terenie dzisiejszego województwa podlaskiego i jako taki zasługuje na uwagę. Dworce nawiązujące swą architekturą do dworu polskiego powstawały w latach 20. i 30. XX wieku również w Hajnówce i Bielsku Podlaskim, lecz zostały zniszczone w czasie wojny - czytamy w decyzji o wpisie.
Czytaj też: Mońki. Budynek dworca kolejowego ma trafić do rejestru zabytków (zdjęcia)
Najstarszym budynkiem w naszym zestawieniu jest zaś budynek kolejowy z 1905 roku. Służył do przechowywania towarów dowożonych i wywożonych koleją. Mieściły się tam również warsztaty służące naprawie semaforów, nastawni i innych drobnych urządzeń. - O jego technicznym przeznaczeniu świadczy rampa biegnąca wzdłuż zachodniej ściany. Budynek stanowi materialne świadectwo dziejów miasta, przypominające o jego kolejowej genezie - czytamy w decyzji o wpisie do rejestru.
Zobacz też: Pawilon przy Pałacu Branickich w Choroszczy. Nie z XVIII, ale z XX wieku, ale i tak budynkowi przy pałacyku w Choroszczy należy się ochrona
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?