Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw. Eksporter Roku - Grupa Mlekovita

(peż)Zaktualizowano 
Firma z Wysokiego Mazowieckiego zajęła pierwsze miejsce w konkursie zorganizowanym przez PwC, partnera tegorocznej Złotej Setki. 2. miejsce zdobył Promotech, a 3. Danwood. Organizatorzy przyznali także Nagrodę Specjalną - Grupie Kapitałowej Unibep SA.

Mlekovita ma uprawnienia eksportowe do 144 krajów na wszystkich kontynentach: w Europie, Azji, Afryce, Australii oraz obu Amerykach: Północnej i Południowej (28 państw Unii Europejskiej i 116 poza UE).
Dzięki temu od lat jest największym polskim eksporterem produktów mleczarskich, a smak jej wyrobów podbija podniebienia światowych konsumentów od 1989 roku.

W 2015 roku Mlekovita wyeksportowała ponad 30 procent swojej produkcji do 80 krajów. Z uwagi na szerokie zainteresowanie rynków zewnętrznych sukcesywnie pracuje nad pozyskiwaniem nowych rynków zbytu, do których w ostatnim czasie dołączył ciekawy kierunek: Indonezja. Eksport do tego kraju możliwy jest dzięki pozytywnemu wynikowi specjalnego audytu.

Tylko w roku 2015 Mlekovita wyeksportowała: 46 mln l mleka UHT i spożywczego, 37,8 tys. t serów, 37 tys. t serwatki, 9,5 tys. t koncentratu serwatki, 31,6 tys. t mleka pełnego przerzutowego, 11,2 tys. t mleka odłuszczonego w proszku, 1,6 tys. t mleka pełnego w proszku, 6,1 tys. t masła, 1,3 tys. t masła klarowanego, 10 tys. t galanterii mleczarskiej.

Są na tej liście m.in. produkty koszerne. Interesującą pozycją jest też masło: w minionym roku firma z Wysokiego Mazowieckiego wyprodukowała go 42 tysiące ton - jedną czwartą całej produkcji Polski. Eksportowane trafia do 40 krajów świata.

2. Promotech Białystok

Aż 90 proc. produkcji spółki idzie na eksport. Firma ma ambicję zostania marką globalną i z tego powodu jest niezwykle aktywna na międzynarodowych targach branżowych. Zarówno tych w Europie, jak i za Atlantykiem, w Azji czy na Półwyspie Arabskim.

Już w 2005 roku pierwsze maszyny Promotechu trafiły do Dubaju i od tamtej pory spółka sprzedaje swoje urządzenia do wszystkich rozwijających się krajów arabskich, przede wszystkim do ZEA, Królestwa Arabii Saudyjskiej, Kataru, Omanu, Kuwejtu i Egiptu. Natomiast rynek rosyjski, białoruski czy kazachski podbijała choćby smarownicami do szyn konkurencyjnymi wobec zachodnich. W roku 2015 mogła się pochwalić prowadzeniem sprzedaży bezpośredniej np. do tak egzotycznych krajów jak Indonezja, Malezja, Singapur, Tajlandia, Wietnam i Korea Południowa. Sprzedawała tam przez swoich dealerów wiertarki, ukosowarki czy wózki spawalnicze. Przedsiębiorstwo zaprasza także do siebie przedstawicieli parterów handlowych z Polski, ale i z USA, Turcji, Emiratów Arabskich, Finlandii, Indii, Australii czy Wielkiej Brytanii. Prezentuje im swoje urządzenia, ale też omawia z nimi kierunki dalszego rozwoju oferty.

Promotech walczy o klientów zagranicznych już nie marżą a marką.

3. Danwood SA Bielsk Podlaski

To największy producent energooszczędnych domów w technologii prefabrykowanego szkieletu drewnianego. Do ich zalet należy zaliczyć przyjazny mikroklimat, niskie koszty ogrzewania i szybki czas budowy - dom jest gotowy do zamieszkania w ciągu 2-3 miesięcy. A jeśli klient zdecyduje się na samodzielne wykończenie (tzw. stan deweloperski), wówczas po 4-6 tygodniach ekipa opuszcza plac budowy przekazując obiekt inwestorowi.

Przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 1300 pracowników w Bielsku Podlaskim oraz w przedstawicielstwach w Niemczech, Wielkiej Brytanii oraz Austrii. Od kilkunastu lat działa poza granicami kraju, a domy marki Dan-Wood House są znane w całej Europie. W wybudowanych przez firmę domach mieszkają głównie Niemcy, Austriacy, Brytyjczycy oraz Irlandczycy, a także Szwajcarzy, Duńczycy, Włosi, Francuzi i oczywiście Polacy. Danwood jest jedyną firmą spoza Niemiec, która jest w czołówce producentów domów gotowych na wymagającym rynku niemieckim.

W 2015 r. spółka oddała klucze do 836 domów - o ponad 100 więcej niż w 2014 r. Miniony rok był też rekordowy, jeśli chodzi o sprzedaż - 1419 domów. W porównaniu do poprzedniego roku jest to wzrost o ponad 40 proc.

Eksporter Roku Nagroda Specjalna - Grupa Kapitałowa Unibep SA

Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw. Eksporter Roku - Grupa Mlekovita

Nagroda specjalna w konkursie Eksporter Roku przypadła GK Unibep. Doceniona została zarówno za eksport usług (co jest wyjątkowo trudne), jak i inicjatywę powołania Polskiego Klastra Eksporterów Budownictwa.

Dziś w Polsce trwają wielkie projekty infrastrukturalne, boom na mieszkania, powstają obiekty użyteczności publicznej. Ale ten stan nie potrwa długo. Za kilka lat firmy budowlane będą miały kłopoty z pozyskaniem kontraktów i rozpocznie się ograniczanie produkcji i prawdopodobnie duże zwolnienia w branży - mówił podczas inauguracji istnienia PKEB Jan Mikołuszko, przewodniczący Rady Nadzorczej Unibepu, prezes klastra. - Dlatego powinniśmy myśleć o tym, co będziemy robić za kilka lat, wykorzystując dobrą, obecną koniunkturę w branży.

Klaster tworzy 17 firm z polskim kapitałem (w tym podlaskie: Electrum, Instal Białystok, Palisander). Decydując się na powołanie organizacji firmy zwróciły uwagę, że wychodząc na zagraniczne rynki powinny zacząć korzystać ze wspólnej sieci powiązań i kontaktów, transferu technologii i wiedzy, a także korzystać z efektu połączenia potencjałów klastrowiczów.

W 2015 r. wartość eksportu Unibepu wyniosła ponad 319 mln zł. W Rosji, Niemczech i na Białorusi jest to generalne wykonawstwo; dla Skandynawii (głównie Norwegii) - produkcja i złożenie na miejscu domów modułowych (na zdjęciu).

Czytaj też: Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw. Inwestor Roku - Pronar Narew

*********************
Eksporter i Inwestor Roku - zasady konkursów
Eksporter Roku:

  • Kryteria jakościowe:
  • Forma działalności eksportowej
  • Marka produktu
  • Promocja regionu

Kryteria ilościowe:

  • Wielkość eksportu
  • Dynamika eksportu
  • Udział eksportu w sprzedaży
  • Kierunki eksportu

Inwestor Roku

  • Kryteria ilościowe:
  • Wielkość inwestycji
  • Stosunek inwestycji do sprzedaży
  • Dynamika zatrudnienia oraz nowe miejsca pracy stworzone dzięki inwestycji
  • Inne, np. dynamika eksportu

Kryteria jakościowe:

  • Rodzaj inwestycji
  • Działalność badawczo-rozwojowa, innowacyjność
  • Efekty inwestycji
  • Promocja regionu

Organizatorem obu konkursów jest partner tegorocznej edycji Podlaskiej Złotej Setki Przedsiębiorstw Kuriera Porannego, firma doradcza PwC.
Nagrody w obu kategoriach Inwestor i Eksporter zostały przyznane w oparciu o zgłoszenia nadesłane przez podlaskie firmy - ankiety konkursowe dostępne były na stronach biznesowych Kuriera Porannego oraz PwC.
W konkursach zastosowane zostały zarówno kryteria ilościowe, jak i jakościowe.
Nagrody przyznane zostały firmom, które wykazały się nie tylko największą kwotą przychodów uzyskanych z działalności eksportowej czy największymi nakładami inwestycyjnymi.
Pod uwagę przez organizatorów brana była także konsekwencja realizowanej strategii ekspansji, wysoki udział eksportu w całkowitej sprzedaży, dywersyfikacja geograficzna rynków eksportowych, wysoka dynamika przychodów i zatrudnienia, ciągłość inwestycji przez rozbudowę lub modernizację fabryk, tworzenie centrów badawczo-rozwojowych.
Innymi słowy - nagrodzone zostały firmy, które swoją działalnością w znaczący sposób wpływają na rozwój gospodarczy regionu i jego promocję w Polsce i na świecie.

Przyznając pierwsze trzy miejsca i nagrody specjalne organizatorzy zwrócili szczególną uwagę na takie elementy, jak:

w kategorii Eksporter:

  1. Grupa Mlekovita - duży wolumen eksportu, bardzo szeroki zasięg geograficzny, bardzo bogata paleta produktowa, budowa Fabryki Proszków Mlecznych, która doskonale przygotuje firmę do eksportu w odległe zakątki świata;
  2. Promotech - znacząco mniejsza skala eksportu, ale bardzo duży jego udział w całkowitej sprzedaży, dotarcie na ponad 50 rynków zagranicznych również poprzez spółki zależne i j.v.;
  3. Danwood - znacząca skala eksportu i jego udział w sprzedaży, działalność zagraniczna realizowana m.in. przez przedstawicieli handlowych i oddziały zagraniczne.

w kategorii Inwestor:

  1. Pronar Narew - przeprowadził w ciągu ostatnich trzech lat znaczące inwestycje, w tym budowę centrum badawczo-rozwojowego, rozbudowę infrastruktury produkcyjnej i budowę lądowiska samolotowego i helikopterowego; umożliwianie wykorzystania centrum B+R i lądowiska przez inne firmy czy instytucje publiczne wpłynęło na rozwój całego regionu;
  2. Grupa Mlekovita - ustawicznie inwestuje w rozwój bazy technologicznej i wprowadza bardzo dużą ilość nowych produktów;
  3. SM Mlekpol -nieustannie inwestuje w rozbudowę i modernizację hal i linii produkcyjnych, uruchamia nowe metody krojenia czy pakowania swoich produktów.

Nagrody specjalne trafiły do:

  1. GK Unibep SA w szczególnym uznaniu dla eksportu usług i nadanie nowej jakości współpracy polskich firm za granicą przez powołanie klastra eksporterów branży budowlanej
  2. firmy Malow za inwestycję będącą punktem wyjścia do budowania pozycji lidera branży w Europie.
Podlaska Złota Setka Przedsiębiorstw. Eksporter Roku - Grupa Mlekovita

polecane: 60 Sekund biznesu: Ekonomia współdzielenia coraz popularniejsza.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3