https://poranny.pl
reklama

Parkowanie w ścisłym centrum: 10 zł za godzinę. Już za miesiąc samorząd może skorzystać z nowego prawa. Czy powinniśmy iść w tym kierunku

Tomasz Mikulicz
10 zł za godzinę? Przecież to chore. Jeśli ktoś chce ograniczyć liczbę aut w centrum to niech wprowadza darmową komunikację miejską - mówi Jan Wojtun.
10 zł za godzinę? Przecież to chore. Jeśli ktoś chce ograniczyć liczbę aut w centrum to niech wprowadza darmową komunikację miejską - mówi Jan Wojtun. fot. Wojciech Wojtkielewicz
Już za miesiąc wejdą w życie przepisy, na podstawie których samorządy w całej Polsce będą mogły tworzyć śródmiejskie strefy parkowania i żądać od kierowców 10,12 zł za godzinę. Radni obu opcji i prezydent są przeciwni aż tak drastycznym podwyżkom.

W większości miast Europy Zachodniej parkowanie w ścisłym śródmieściu jest niemożliwe. Polski ustawodawca też zdaje się iść w tym kierunku, by u nas było podobnie - mówi Kamil Gopaniuk, doktorant w katedrze prawa administracyjnego na Wydziale Prawa Uniwersytetu w Białymstoku.

Opublikował właśnie w czasopiśmie "Samorząd Terytorialny" badania nad prawem dotyczącym stref płatnego parkowania w ujęciu dwóch ostatnich dekad. - Już za miesiąc wejdą w życie nowe przepisy dotyczące stref płatnego parkowania, dzięki którym rady miejskie w całej Polsce będą mogły tworzyć w ścisłych centrach "Śródmiejskie strefy płatnego parkowania" - mówi.

Czytaj też: Strefa płatnego parkowania w Białymstoku. Dłużej parkujesz mniej płacisz

Założenie jest takie, że opłaty z roku na rok będą rosły. - Wynosić będą 0,45 proc. najniższej krajowej. W 2019 roku godzina parkowania będzie kosztować 10,12 zł, zaś w 2020 roku - 11,02 zł. Zakładając oczywiście, że rady będą szły w tym kierunku. Najpierw musiałyby określić granicę takiej strefy. W Białymstoku mogłaby objąć np. rejon Rynku Kościuszki czy ul. Lipowej - podkreśla Gopaniuk.

quiz

Nowy test na prawo jazdy. Odpowiesz na te 9 pytań? [quiz]

1/10

Który z dokumentów jesteś obowiązany mieć przy sobie, kierując samochodem osobowym?


Czytaj też: Białystok: Strefa płatnego parkowania nielegalna. Nie płacimy!

- Jak na warunki białostockie 10 zł za godzinę parkowania to bardzo dużo. Wprowadzenie takich opłat w Białymstoku byłoby absolutnie zbyt dużym skokiem w stosunku do dzisiejszych stawek. - komentuje prezydent Tadeusz Truskolaski. - Przypomnę, że w Białymstoku opłaty nie mają funkcji powiększania dochodów miasta. Mają wymuszać rotację aut w strefie.

Zaznacza jednak, że to nie prezydent decyduje o opłatach za parkowanie, ale rada miasta. - Będziemy przyglądać się, czy inne miasta o podobnej wielkości jak nasze skorzystają z nowych przepisów. Na pewno Białystok nie będzie tu pionierem - podkreśla prezydent.

Dalsza część materiału pod wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych

Czytaj też: Płatne parkowanie. Parkomaty już działają (wideo)

Przewodniczący PiS w radzie miasta Henryk Dębowski jest przeciw podnoszeniu opłat. - Białystok ma i tak niewielkie centrum w porównaniu do innych miast. Na dodatek to w centrum znajduje się wiele obiektów użyteczności publicznej oraz urzędy, przychodnie lekarskie czy szkoły. Ludzie muszą mieć jak do nich dojechać i dlatego uważam, że nie powinni płacić drożej za parkowanie. Do tematu być może warto będzie wrócić za jakiś czas, kiedy centrum miasta zmieni swój charakter.

Przeciw podwyżkom jest też przewodniczący rady miasta Łukasz Prokorym z KO. - Rozumiem, że jest taki trend, by wyprowadzać z centr miast auta, trzeba jednak szukać złotego środka. W Białymstoku go znaleziono. W mojej ocenie opłaty nie są ani za niskie, ani za wysokie - mówi.

Komentarze 22

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
ja
2019-08-07T12:14:34 02:00, Gość:

Kwota powinna być odrobinę wyższa niż bilet na komunikację miejską. Dbajmy o powietrze.

kwota ma byc nizsza niz w warszawie i wtedy truski bedzie mowil ze jest dobrze skalkulowana.

G
Gość
Kwota powinna być odrobinę wyższa niż bilet na komunikację miejską. Dbajmy o powietrze.
G
Gość
Deurbanizacja centrum - taki jest prawdziwy efekt zwalczania samochodów. Większość sklepów przeniosła się do galerii (parking), z firm zostały niemal same banki, są za to ogródki z piwem. Mniejsze sklepiki wybija cena najmu więc rotacja jest duża. Rzuca się to w oczy, gdy tak jak ja czy wielu moich znajomych, bywa na Rynku Kościuszki średnio raz do roku. No bo właściwie po co mam tam iść?
G
Gość
2019-08-06T21:30:28 02:00, Gość:

Jako kierowca popieram podniesienie oplat w strefie A, bo nigdy nie da sie tam zaparkowac w ciagu dnia. Beda wtedy parkowali ci, ktorzy potrzebuja na czas zalatwienia spraw, bez stania calymi dniami.

Chyba żarty jakieś !!!!!!! W pracy śmigam osobowym po centrum i jeszcze nigdy nie musiałem szukać grom wie gdzie miejsca do parkowania . Jak nie na suraskiej to na malmeda czy tam na innej lipowej zawsze miejsc jest dla każdego.

G
Gość
Już po sprzedaży MPEC-u trzeba było pokazać gdzie jego miejsce .
B
Bialostoczanin
Truskowiec znów coś kręci i potem powie ze wyliczył średnia z Gdańska ,Krakowa i poznania do których to miast Białystok aspiruje.

Nie wierze w jego zapewnienia.

Ps.podwyzka za podgrzana wodę i ogrzewanie po sprzedaży mpec u mnie jakies 600zl rocznie a miało nie być.
G
Gość
Miejsca parkingowe pod blokami obłożone podatkiem dla bogaczy 7,40zł/m które po ulewach zmieniają się w podziemne baseny :) Taka to metropolia gdzie inni nie mają nawet wodociągu i kanalizacji !!
q
qfx
5-6zl to pewnie bedzie ich zloty srodek :)

Oczywiscie po wyborach...

Cwaniaczki po cichutku szykuja nam podwyzke ale nic nie mowia.
G
Gość
2019-08-06T21:30:28 02:00, Gość:

Jako kierowca popieram podniesienie oplat w strefie A, bo nigdy nie da sie tam zaparkowac w ciagu dnia. Beda wtedy parkowali ci, ktorzy potrzebuja na czas zalatwienia spraw, bez stania calymi dniami.

2019-08-07T08:07:26 02:00, Jurek:

Ciekawe. Np przy katedrze jest szkoła podstawowa. Aby odebrać dziecko z klas 1-3 trzeba osobiście wejść do świetlicy. Codziennie mam płacić 5 zł za odebranie dziecka ? Pomyśl czasem zanim coś napiszesz.

2019-08-07T09:15:29 02:00, Gość:

Możesz zaparkować dalej, podjechać autobusem lub kupić dziecku bilet na autobus.

Chyba nie masz dzieci, więc nie będę komentować bzdurnych rad.

G
Gość
2019-08-06T21:30:28 02:00, Gość:

Jako kierowca popieram podniesienie oplat w strefie A, bo nigdy nie da sie tam zaparkowac w ciagu dnia. Beda wtedy parkowali ci, ktorzy potrzebuja na czas zalatwienia spraw, bez stania calymi dniami.

2019-08-07T08:07:26 02:00, Jurek:

Ciekawe. Np przy katedrze jest szkoła podstawowa. Aby odebrać dziecko z klas 1-3 trzeba osobiście wejść do świetlicy. Codziennie mam płacić 5 zł za odebranie dziecka ? Pomyśl czasem zanim coś napiszesz.

Możesz zaparkować dalej, podjechać autobusem lub kupić dziecku bilet na autobus.

G
Gość
2019-08-06T23:15:48 02:00, Gość:

Są śmiesznie niskie. W Sandomierzu pierwsza godzina kosztuje 3 złote a druga 5 zł. U nas 1.40 zł. Śmiech na sali, dla wielu to za drogo.

Kosztuje 2,4zł. Masz zwyrodnienie gąbczaste mózgu?

J
Jurek
2019-08-06T21:30:28 02:00, Gość:

Jako kierowca popieram podniesienie oplat w strefie A, bo nigdy nie da sie tam zaparkowac w ciagu dnia. Beda wtedy parkowali ci, ktorzy potrzebuja na czas zalatwienia spraw, bez stania calymi dniami.

Ciekawe. Np przy katedrze jest szkoła podstawowa. Aby odebrać dziecko z klas 1-3 trzeba osobiście wejść do świetlicy. Codziennie mam płacić 5 zł za odebranie dziecka ? Pomyśl czasem zanim coś napiszesz.

G
Gość
2019-08-06T21:39:06 02:00, Gość:

Mało kto chce tu przyjeżdżać, no może po za gośćmi z LGBT ale jak Tadzio zafunduje parkingi po 10 PLN ja osobiście nawet nie wzdrygnę się, bo i tak nie parkuje (albo bardzo rzadko na 5 min). Tadziu dowal mieszkańcom 10 PLN będzie się żyło lepiej

Jak wzrosną opłaty to jeszcze bardziej nie będziesz parkować ? :)

G
Gość
2019-08-06T23:15:48 02:00, Gość:

Są śmiesznie niskie. W Sandomierzu pierwsza godzina kosztuje 3 złote a druga 5 zł. U nas 1.40 zł. Śmiech na sali, dla wielu to za drogo.

2019-08-06T23:27:21 02:00, Gość:

Buc

Nic nie napisałeś tylko podpisałeś się. Bucu co miałeś do powiedzenia?.

G
Gość
Centrum tylko dla bogatych.
G
Gość
Centrum nie dla biednych...
G
Gość
2019-08-06T23:15:48 02:00, Gość:

Są śmiesznie niskie. W Sandomierzu pierwsza godzina kosztuje 3 złote a druga 5 zł. U nas 1.40 zł. Śmiech na sali, dla wielu to za drogo.

Buc

G
Gość
Są śmiesznie niskie. W Sandomierzu pierwsza godzina kosztuje 3 złote a druga 5 zł. U nas 1.40 zł. Śmiech na sali, dla wielu to za drogo.
h
hjgj
Pytanie ogólne. Czyje jest miasto ? Mieszkańców, czy samozwańczych " elit " ?
G
Gość
Proponuję po 50 zeta za godzinę parkowania. Przesiądę się do ubera. O ile kiedyś na prowincję zawita...
G
Gość
Mało kto chce tu przyjeżdżać, no może po za gośćmi z LGBT ale jak Tadzio zafunduje parkingi po 10 PLN ja osobiście nawet nie wzdrygnę się, bo i tak nie parkuje (albo bardzo rzadko na 5 min). Tadziu dowal mieszkańcom 10 PLN będzie się żyło lepiej
G
Gość
Jako kierowca popieram podniesienie oplat w strefie A, bo nigdy nie da sie tam zaparkowac w ciagu dnia. Beda wtedy parkowali ci, ktorzy potrzebuja na czas zalatwienia spraw, bez stania calymi dniami.
Polecane oferty
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny