Nadanie praw miejskich
1 stycznia 1925 roku weszło w życie Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 lipca 1924 powołujące nową jednostkę administracyjną – miasto Łapy. Na jego mocy dotychczasowa osada Łapy oraz wsie Łapy-Barwiki, Łapy-Leśniki, Łapy-Bociany, Łapy-Wity, Łapy-Goździki i Łapy-Zięciuki wyłączono z granic gminy Poświętne, do której wcześniej należały. Miejscowości te zostały scalone w gminę miejską Łapy, do której po kilku latach włączono także kolonię kolejową Osse. Pierwszym burmistrzem został Stanisław Hryniewicki. Rozwój Łap posiadających status miasta znacznie przyspieszył. Rosły w siłę warsztaty kolejowe, kwitł handel i usługi. Szybko zwiększała się także liczba mieszkańców. Wzrost przerwała II wojna światowa, która przyniosła miastu śmierć wielu mieszkańców, grabież majątku, zniszczenia infrastruktury i budynków.
Zobacz galerię z archiwalnymi zdjęciami z Łap:
Cukrownia oraz ZNTK, czyli dumy regionu
Łapska cukrownia istniała 34 lata. Pod względem produkcji zajmowała trzecie miejsce w kraju. Chociażby w 2007 roku - łapska firma skupiła 400 tysięcy ton buraków cukrowych, z których wyprodukowano ponad 60 tys. ton cukru. Pod koniec 2007 roku, na wieść o likwidacji, w mieście zawrzało. Pracownicy oraz ich rodziny, a także mieszkańcy i władze protestowali. Nic to nie dało. Zapadł wyrok na cukrownię. W połowie 2008 roku została zamknięta.
Zobacz też:Cukrownia Łapy zamknięta. Parlamentarzyści zrzucają winę jedni na drugich
ZNTK był największym i najstarszym w Łapach zakładem. Historia ZNTK jest nierozerwalnie związana z dziejami miasteczka. Wszystko zaczęło się w 1862 roku. To wtedy powstała linia kolejowa Warszawa – Petersburg. W tym czasie w Łapach uruchomiono warsztaty naprawy parowozów. W 1864 roku na stacji i w warsztatach pracowało 270 osób. Dzięki kolei Łapy prężnie się rozwijały – przed wojną zakłady zatrudniały dwa tysiące osób, a za komuny nawet trzy tysiące. Pracowały tu całe rodziny. Firmą prywatną ZNTK został w połowie lat 90. XX wieku. W 2009 roku Sąd Rejonowy w Białymstoku ogłosił upadłość Zakładów Naprawczych Taboru Kolejowego w Łapach.
Czytaj też:ZNTK. Kiedyś dobrobyt, dziś cisza
CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?