Kolejka wąskotorowa może pojechać z Czarnej Białostockiej do Kopnej Góry

Julita Januszkiewicz
Kolejka wąskotorowa w Czarnej Białostockiej.
Kolejka wąskotorowa w Czarnej Białostockiej. Krystian Różycki
Przejażdżki drezynami oraz edukacyjne wycieczki. Tak Lokalna Grupa Działania Puszcza Knyszyńska oraz Lasy Państwowe chcą przyciągnąć turystów. Powodzenie przedsięwzięcia zależy od tego, czy uda się pozyskać fundusze z zewnątrz.

Mamy dużo ciekawych pomysłów na reaktywację kolejki wąskotorowej w Czarnej Białostockiej - mówi Andrzej Wiśliński, pasjonat kolei.

Jej trasa wiedzie z Czarnej Białostockiej do Kopnej Góry. Znajduje się tam ogród botaniczny - arboretum. W sumie do pokonania jest dwadzieścia kilometrów.

- Najpierw chcemy uruchomić przejazdy rowerami mobilnymi, czyli drezynami - mówi Adam Kamiński, prezes Lokalnej Grupy Działania Puszcza Knyszyńska.

W planach jest także organizacja wycieczek edukacyjnych. Dzieci będą wtedy poznawały i odkrywały tajemnice przyrody.

- Mamy trzy elektryczne lokomotywki. Jedna z nich pracowała podczas budowy warszawskiego metra, a pozostałe ściągnęliśmy ze Śląska. Udało nam się też zdobyć dwa historyczne wagony z okresu przedwojennego. Trzeba jednak dokupić dodatkowe wagony - wyjaśnia Andrzej Wiśliński.
Powodzenie przedsięwzięcia zależy od tego, czy uda się pozyskać pieniądze z zewnątrz. Teraz najważniejsze jest wyremontowanie torowiska, bowiem jest ono zniszczone i zaniedbane.

Według leśników, winę za zły stan techniczny infrastruktury ponosi Fundacja na rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych, która przez dziesięć lat ją użytkowała.

Przypomnijmy, że w lutym Lasy Państwowe wypowiedziały umowę Fundacji na rzecz Leśnych Kolei Wąskotorowych. Dzierżawca nie dbał bowiem o kolejkę wąskotorową w Czarnej Białostockiej. Decyzja o zerwaniu współpracy z fundacją to także efekt kontroli Urzędu Nadzoru Kolejowego. Eksperci potwierdzili, że przejazd wąskotorówką jest bardzo niebezpieczny. Kolejka jest bowiem mocno wyeksploatowana.

Dzierżawca miał przekazać nadleśnictwu Czarna Białostocka nieruchomość o powierzchni dwóch hektarów wraz z lokomotywownią oraz częścią torowiska. Fundacja poprosiła o przesunięcie terminu do 11 maja. - Nieruchomości jeszcze nie przekazano, bowiem teren nie został uprzątnięty - poinformował Andrzej Stobiński, nadleśniczy w Nadleśnictwie Czarna Białostocka.

Czytaj e-wydanie »

FLESZ: Kiedy będzie wiosna? Zwierzęta dają sygnały.

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 6

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

o
obiektywny staruszek
Panie Macieju

A właściwie to chyba powinienem zatytułować Panie "były" Prezesie. Skoro nożyce odezwały się po uderzeniu w stół, to może by tak dokładnie napisać ba co konkretnie wydano te 300 tys. zł. bo jakoś tego nie widać. Tak szczegółowo poproszę bo nie tylko ja jestem ciekawy. I jeżeli można to proszę poinformować społeczeństwo, ile razy zorganizowaliście przejazdy przez te 10 lat, ile osób mogło przejechać się kolejką???
Czekam na odpowiedź, tylko poproszę o konkrety poparte faktami które można sprawdzić :-))

Proszę , proszę aż 300 tys zł. Ile to jest na 10 lat? To 30 tys zł rocznie , czyli 2,5 tus miesięcznie, czyli tyle co brutto miesięczne wynagrodzenie jednego ciecia (stróża). To jest ta poważna inwestycja ? I nic więcej??!!! Wstyd tylko, przynoszą takie fakty. Fundacja spowodowała nie tylko straty w sprzęcie i wyposażeniu kolejki ale też przyniosła sraty mieszkańcom i miejsowej turustyce tym conajmniej 10 letnim opóźniemiem. Więc prosimy Panie Prezesie więcej nic nie mówić, i nie ociągając się, zdać kolejkę Nadleśnictwu jak najszybciej. Już nie Pan - całe szczęście- będzie decydował o istnieni lub nie, trasy kolejkowej w Czarnej Białostockiej. Tak na marginesie podpowiem Panu , że nazwy własne miast pisze się dużą literą a nie tylko nazwisko ( własne ) zaczynające się na G z końcówką O.
h
hultaj
Polska B

A ty „ Dab” skąd jesteś? Z Polski "A" z czterema gwiazdkami ? Czyś ten ptak co swe gniazdo kala?
D
Dab

Polska B

w
wilkizajac

Panie Macieju

A właściwie to chyba powinienem zatytułować Panie "były" Prezesie. Skoro nożyce odezwały się po uderzeniu w stół, to może by tak dokładnie napisać ba co konkretnie wydano te 300 tys. zł. bo jakoś tego nie widać. Tak szczegółowo poproszę bo nie tylko ja jestem ciekawy. I jeżeli można to proszę poinformować społeczeństwo, ile razy zorganizowaliście przejazdy przez te 10 lat, ile osób mogło przejechać się kolejką???
Czekam na odpowiedź, tylko poproszę o konkrety poparte faktami które można sprawdzić :-))

c
chłodnym okiem

Pewnie ma Pan trochę racji pisząc o niedomówieniach i małej rzetelności dziennikarskiej Pani Julity. Proszę jednak nie zaprzeczać faktom, że w przeciągu 10 -u lat dzierżawy kolejka praktycznie była nieczynna. Liczy się , tak dla mieszkańców, jak i turystów efekt ostateczny tj czynna trasa kolejkowa. A w takim tempie jak dotychczasowe to można byłoby spodziewać się uruchomienia trasy gdzieś koło 2020- 2025 roku. Dlatego Pani Julita słusznie postąpiła, bo potrzebny był temu przedsięwzięciu potężny kop tak finansowy jak i organizacyjny. I miejmy nadzieję, że dzięki Pani Julicie, inaczej się to potoczy. Choć możemy mieć pewne wątpliwości, patrząc na ślamazarne poczynania i LP i Fundacji, podczas przekazywania kolejki. Życzymy jednak Panu Nadleśniczemu by ta sprawa, pod jego okiem, nabrała wreszcie rumieńców i przyspieszenia.

M
Maciej

Pani Julito,

Czemu Pani powiela i nagłaśnia kłamstwa:
cyt.: "Dzierżawca nie dbał bowiem o kolejkę wąskotorową w Czarnej Białostockiej."
Bzdura: dzierżawca zainwestował w latach 2009-2010 kwotę pow. 300 tys. PLN m.in w odbudowę: budynku lokomotowowni, przejazdu przez drogę krajową nr 19, wiaduktu nad torami kolei normalnotorowej, odbudowę ukradzionych torów do Kopnej Góry. Działania nadleśnictwa mają na celu przejęcie kolejki już udrożnionej i przygotowanej do prowadzenia ruchu, bez zwrotu poniesionych przez Fundację nakładów.

cyt. "Eksperci potwierdzili, że przejazd wąskotorówką jest bardzo niebezpieczny.":

Bzdura: Nie ma takiego stwierdzenia w dokumentach z przeprowadzonej kontroli przez UTK. Mało tego, inspektorzy UTK stwierdzili tylko, że dopóki fundacja nie uzyska wszystkich dokumentów wymaganych przez Ustawę o Transporcie Kolejowym, może prowadzić ruch pociągów gospodarczych. Czyli tego typu informację można między bajki włożyć. Fundacja posiada dokumenty z kontroli stanu technicznego infrastruktury kolejowej przeprowadzonej przez osoby posiadające uprawnienia budowlane w zakresie linii, węzłów i stacji kolejowych oraz obiektów mostowych, potwierdzające dopuszczalność eksploatacji infrastruktury kolejki z prędkością 15 km/h.

I mam dobrą radę. I jak pani będzie następnym razem rozmawiała z panem Nadleśniczym, to proszę się spytać, czy kolejka w Hajnówce należąca do Lasów Państwowych jest bezpieczna i czy posiada wszystkie dokumenty wymagane przez Urząd Transportu kolejowego.

cyt: "Nieruchomości jeszcze nie przekazano, bowiem teren nie został uprzątnięty".

Prawda jest taka, że w tej chwili trwa uzgadanianie treści protokołu zdawczo - odbiorczego.

Biorąć pod uwagę powyższe, w mojej ocenie pani rzetelność jako dziennikarza pozostawia wiele do życzenia.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3