Koku Sushi podsumowało 2020 rok. Bardzo stabilna pozycja na rynku i wzrost obrotów

Andrzej Matys
Andrzej Matys
Chociaż 2020 rok należał do najgorszych dla branży gastronomicznej w XXI stuleciu, sieć franczyzowych sushi barów Koku Sushi ciągle jest na wznoszącej fali. W czasie pandemii podpisała dziewięć umów na nowe restauracje i ma zgłoszenia od kolejnych przedsiębiorców, którzy ze względu na kryzys chcą zmienić branżę.

- Mimo iż gastronomia przez blisko 40 proc. zeszłego roku była zamknięta, nasza sytuacja finansowa pozostaje stabilna i notujemy wzrost obrotów. Zawdzięczamy to szybkiemu przejściu na rynek delivery i inwestycji w rozwiązania IT, np.: aplikację do zamówień online, marketing w Internecie. Do końca roku aplikację zainstalowano na prawie 15 tys. urządzeń - podkreśla Piotr Olechno, jeden z trójki właścicieli Koki Sushi.

Delivery ratunkiem

Okazało się też, że chociaż zamrożenie gastronomii podczas dwukrotnego lockdownu trwało nie - jak zapowiadano dwa tygodnie - ale znacznie dłużej, ludzie nie chcieli rezygnować z przyjemności jedzenia sushi. Jest to potrawa, którą trudno samodzielnie wykonać w domu, wymagająca wielu składników oraz pewnej wiedzy.

Czytaj również: Koku Sushi, największa w Polsce sieć barów sushi, otworzyła lokal premium w Białymstoku. Na rynku (zdjęcia)

- Z miesiąca na miesiąc odnotowaliśmy więc ogromny przyrost zamówień na wynos. O ile w 2019 roku stosunek sprzedaży delivery do konsumpcji w lokalu wynosił 40 proc. do 60, to w tym roku proporcje te się odwróciły. Pomijając okresy kwarantanny, kiedy dowozy i dania z odbiorem stanowiły 100 proc. naszej sprzedaży - dodaje Urszula Olechno. - To nas zmotywowało do szukania rozwiązań, które wzmocniłyby sektor dowozów. Opracowaliśmy więc nowy format franczyzowy Koku Sushi Point, nastawiony tylko na sprzedaż na zewnątrz.

Koku Sushi Point

Jest to opcja, w której koszty inwestycyjne są zdecydowanie niższe. Wystarczy 40 m.kw. w lokalizacji dobrze skomunikowanej z resztą miasta. Aranżacja wnętrza jest prostsza a zatem i tańsza. Do obsługi gości potrzebnych jest mniej pracowników. Szacunkowy kapitał konieczny do otwarcia Koku Sushi Point to 40 tys. zł (bez kosztów remontu).

- W pierwszym zamyśle chcieliśmy w ten sposób odciążyć restauracje naszych dotychczasowych franczyzobiorców. Informowali nas bowiem, że obsługa segmentu delivery spowodowana ograniczeniami w pracy części punktów gastronomicznych zaczyna przekraczać możliwości przepustowości ich lokalu. Mieli więc potrzebę otwarcia następnego, który w przyszłości odciąży pracę kuchni w ich głównej restauracji - wyjaśnia Urszula Olechno.

Czytaj również: Podlascy przedsiębiorcy o wpływie koronawirusa na podlaską gospodarkę: Głęboka recesja?

I niektórzy właściciele standardowych restauracji Koku zdecydowali się na zainwestowanie w Koku Sushi Point, np. w Szczecinie, Poznaniu, Świnoujściu, Ostrowie Wielkopolskim. - Nasi partnerzy szukają też odpowiednich lokalizacji w Łodzi, Warszawie i Krakowie. Koncept okazał się też atrakcyjną propozycją dla przedsiębiorców, którzy chcą do nas dołączyć – dodaje Urszula Olechno.

Najlepszy sezon, a sieć się rozwija

Pierwszy testowy Koku Sushi Point powstał latem 2020 roku na dużym białostockim osiedlu przy ul. Zachodniej. W okresie świąteczno-sylwestrowym okazał się on bardzo pomocny dla dwóch działających w tym mieście restauracji, które zostały wręcz zasypane zamówieniami.

Ekipa Koku Sushi w Gnieźnie

Koku Sushi - największa w Polsce franczyza sushi urosła o ko...

- Był to najlepszy okołoświąteczny sezon w 16-letniej historii firmy. Obroty wzrosły kilkukrotnie. Potrzebowaliśmy dodatkowych rąk do pracy, zatrudniliśmy więc kucharzy z innych restauracji, które nie miały tyle szczęścia, co my i nadal są zamknięte - cieszy się Urszula Olechno.

Zapewnia też, że żaden z 36 lokali Koku Sushi nie zanotował spadków obrotów w porównaniu do poprzednich sezonów. - Odbieramy wiele telefonów od przedsiębiorców chcących zainwestować w lokale Koku Sushi, bo w tym segmencie nadal się zarabia. Ten rok zapowiada się więc równie intensywnie - przewiduje Urszula Olechno.

Strefa Biznesu - Boże Ciało 2023. Gdzie i za ile wyjadą Polacy?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie