Innowacje 2012. Tylko firmy innowacyjne mają szansę na sukces.

Wojciech Jarmołowicz wojciech.jarmolowicz@mediaregionalne.pl tel. 85 748 96 13
Innowacje 2012. Tylko firmy innowacyjne mają szansę na sukces.<br>
Innowacje 2012. Tylko firmy innowacyjne mają szansę na sukces.
Nie ma branż, które nie potrzebują skutecznych zmian. Nieważna jest też wielkość firmy – każda, która chce się rozwijać, potrzebuje innowacji.

Jeden z profesorów London Business School przytacza taką definicję innowacyjności: Bycie innowacyjnym to robienie czegoś inaczej niż wszyscy i trochę lepiej niż wszyscy. I ja się z nią absolutnie zgadzam – mówi Andrzej Parafiniuk, prezes Podlaskiej Fundacji Rozwoju Regionalnego w Białymstoku, jeden z partnerów naszego rankingu.
Jego zdaniem, nie chodzi tu wcale, by od razu wymyślać rzeczy, które będą zapierać oddech w piersiach i przyniosą rewolucję,  np. w przemyśle. To mogą być proste, ale skuteczne pomysły na podniesienie jakości usług lub produktów. Tak, by być krok przed konkurencją.
– Poszukiwanie innych, lepszych  rozwiązań pozwala na wchodzenie na inne rynki, w inne branże. To także stawanie przed nowymi wyzwaniami, które są przecież kołem napędowym rozwoju – dodaje Parafiniuk.

Dużo do zrobienia
Niestety, ciągle niska jest skłonność polskich małych i średnich firm do inwestowania w innowacje. Takie dane przynoszą badania, które przeprowadził Lewiatan wśród MSP.
– Werbalnie przydatność inwestycji w innowacje deklaruje prawie 2/3 firm (61,6 proc. firm mikro, 73,8 proc. firm małych i aż 81,3 proc. firm średnich), ale dane GUS są bezlitosne – wskazują, że te deklaracje w niewielkim stopniu dotychczas przekładały się na decyzje przedsiębiorstw – napisała w swoim raporcie Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek, główna ekonomistka PKPP Lewiatan.
Natomiast firmy, które już innowacje wprowadzają, widzą silny związek między inwestycjami w nowości a możliwościami rozwoju firmy – tak zadeklarowało prawie 70 proc. przedsiębiorstw.
A 80 proc. badanych spółek widzi z kolei wyraźny związek między inwestycjami w innowacje a wzrostem zysku.

Nawet najmniejsza firma potrzebuje innowacji
Niestety, firmy MSP wciąż nie rozumieją istoty innowacji i ich znaczenia dla rozwoju firmy. W grupie przedsiębiorstw nie wdrażających innowacji, aż 41 proc. uważa, że branża, w której działają, nie potrzebuje innowacji, a ponad 30 proc. uznaje, że jest za małą firmą, aby móc je wdrażać.
– Tymczasem nie ma branży, która innowacji by nie potrzebowała. Słowem nawet jednoosobowa firma potrzebuje innowacji – nie ma wątpliwości Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.

Z tym stwierdzeniem zgadza się Andrzej Parafiniuk. – Nie ma branż, które nie potrzebują rozwoju i zmian – dodaje.
Z badań Politechniki Białostockiej wynika, że duża grupa podlaskich menedżerów i właścicieli firm doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że w dzisiejszym świecie trzeba być innowacyjnym, bo przez to ich przedsiębiorstwo postrzegane jest jako podmiot nowoczesny, kreatywny, z mocniejszą pozycją rynkową. I to niezależnie od wielkości przedsiębiorstwa.
– Bo innowacyjność dotyczy wszystkich, którzy prowadzą działalność gospodarczą, niezależnie od tego, czy jest się małą, czy dużą firmą – mówi Andrzej Parafiniuk. – Różna jest tylko skala działania takich przedsiębiorstw.
Partnerami rankingu Innowacje 2012 są: Wydział Zarządzania Politechniki Białostockiej oraz Podlaska Fundacja Rozwoju Regionalnego w Białymstoku.

Ankiety tylko w sieci
W tym roku – podobnie jak w latach poprzednich – będziemy nagradzać firmy w kategoriach: produkcja oraz usługi, w podziale na firmy mikro (do 9 pracowników), małe (do 49 pracowników), średnie (do 249 pracowników) i duże (powyżej 250 pracowników). Nowością jest nagrodzenie najlepszego produktu i usługi oraz docenienie twórców tych rozwiązań.
Akces do udziału w Innowacjach 2012 można zgłosić wysyłając wypełnioną ankietę (jest na stronie www.podlaskie.strefabiznesu.pl w zakładce Innowacje 2012) do 28 lutego 2013 roku. Dokument można przesłać w wersji elektronicznej lub wydrukować pdf, wypełnić i wysłać pocztą na adres: „Kurier Poranny”, ul. św. Mikołaja 1, 15-419 Białystok) lub faksem: 85 748 96 20.
Ankietę przeanalizują eksperci RFSNT NOT w Białymstoku oraz naukowcy Wydziału Zarządzania Politechniki Białostockiej.
Podsumowanie wyników oraz wręczenie nagród odbędzie się na gali 26 marca w NOT w Białymstoku.

Wzrasta sprzedaż "małpek" ale kosztem dużych formatów

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3