Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Henryk Łukaszewicz: Zarząd województwa dyskryminuje ziemię hajnowską

Iza Dudar
Henryk Łukaszewicz,  hajnowski radny sejmiku podlaskiego
Henryk Łukaszewicz, hajnowski radny sejmiku podlaskiego
Zasady, jakie panują w zarządzie wojewódzkim przy planowaniu inwestycji drogowych noszą, w moim odczuciu, znamiona dyskryminacji ziemi hajnowskiej - mówi Henryk Łukaszewicz, hajnowski radny sejmiku podlaskiego

Kurier Hajnowski: W grudniu rada sejmiku uchwaliła budżet województwa na 2012 rok. Przed wyborami samorządowymi dużo mówiło się o planowanym w 2012 roku remoncie drogi Hajnówka - Jelonka. Czy rzeczywiście inwestycja ta znalazła się w budżecie?

Henryk Łukaszewicz: Tak, jest ujęta w budżecie, jednak mam wrażenie, że zarząd sejmiku próbuje ponownie oszukać samorządy ziemi hajnowskiej. Mam powody, by tak sądzić na podstawie analizy inwestycji drogowych na 2012 rok. Orientacyjny koszt remontu drogi Hajnówka - Jelonka wyniesie około 75 mln złotych, a w budżecie na ten rok zapisane jest 1,2 mln złotych. Jest to zaledwie dwa procent kosztów remontu drogi. Pozostaje jednak mieć nadzieje, że do inwestycji dojdzie, ponieważ remont całej drogi Hajnówka - Jelonka został wpisany na listę rezerwową Indykatywnego Wykazu Indywidualnych Projektów Kluczowych w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2007-2013.

Inne inwestycje drogowe w naszym powiecie pojawiły się w budżecie?

- Będzie kontynuowana inwestycja drogowa Zwodzieckie - Dubiny - Hajnówka. Próba wpisania na listę inwestycji (i przygotowanie niezbędnej dokumentacji) drogi Nowosady - Zabłudów oraz Zwodzieckie - Juszkowy Gród nie przyniosły najmniejszych rezultatów. Zasady, jakie panują w zarządzie wojewódzkim przy planowaniu inwestycji drogowych noszą, w moim odczuciu, znamiona dyskryminacji ziemi hajnowskiej. Rząd RP chce poszerzać teren rezerwatu w Puszczy Białowieskiej sugerując, aby mieszkańcy stawiali na agroturystykę. Tylko jak turysta ma do tych kwater w Puszczy dojechać? Także działanie zarządu sejmiku nie jest dla mnie zrozumiałe. Dofinansowuje remont drogi powiatowej w powiecie bielskim motywując swoją decyzję tym, że chodzi o to, by była lepsza droga dojazdowa do powstałego nowego zakładu z kapitałem zachodnim w gminie Orla. Ale jednocześnie nie dba o swoje drogi, po których porusza się transport do naszych rodzimych zakładów.
W tym roku o dwa miliony więcej dostaną Podlaskie Przewozy Regionalne. Czy powiat hajnowski skorzysta na dodatkowym dofinansowaniu Przewozów?

- Przy początkowym planowaniu przez Urząd Marszałkowski dofinansowania dla Przewozów Regionalnych na poziomie dotacji z roku 2011 roku, w wysokości 15,5 mln zł, były zagrożone połączenia Białystok - Czeremcha, Białystok - Grodno, Czeremcha- Wysokolitowsk. Po negocjacjach wicemarszałka, departamentu kolejnictwa w ministerstwie transportu udało się utrzymać połączenie Białystok - Czeremcha oraz Białystok - Grodno poprzez zwiększenie dotacji do Przewozów Regionalnych o około 2,5 mln złotych przez Urząd Marszałkowski w Białymstoku oraz przez dofinansowanie dwóch par pociągów przez departament kolejnictwa w ministerstwie transportu. Jak już wiadomo, połączenie Czeremcha - Wysokolitowsk zostało zlikwidowane. Urząd Marszałkowski nie stać na większe dofinansowanie Przewozów Regionalnych. W roku 2012 budżet sejmiku podlaskiego jest o wiele mniejszy od budżetu 2011 roku. Departament kolejnictwa w ministerstwie transportu nie chce więc dofinansować połączenia Czeremcha - Wysokolitowsk twierdząc, iż ma to charakter lokalny. Wicemarszałek zaproponował zorganizowanie przewozów przez samorząd Gminy Czeremcha.

Pod koniec grudnia hajnowscy radni uchwalili budżet miasta na 2012 rok. Był Pan obecny na tej sesji. Jak Pan ocenia nasz budżet?

- Można stwierdzić, iż budżet jest taki, na jaki nas stać. Na pewno nie jest to budżet rozwojowy. Budżet rozwojowy jest wówczas, kiedy stawia się na rozwój infrastruktury, przygotowanie terenów zarówno pod działalność gospodarcza, jak i turystyczną. Co prawda w budżecie miasta jest zapisane przygotowanie dokumentacji terenu pod ruch turystyczny. Tylko, czy nas nie wyprzedzi Białowieża, która wraz z Białowieskim Parkiem Narodowym oraz Nadleśnictwem Białowieża przygotowała w ramach partnerstwa duży projekt rozwoju ruchu turystycznego, między innymi modernizację rezerwatu pokazowego żubrów. Dochody miasta spadają. Propozycja, jaką radni zgłosili m.in. łączenia niektórych instytucji jest na pewno warta zastanowienia. Trudno w tej chwili wskazać których z którymi, bo to wymaga głębszej analizy. Można ewentualnie rozważyć, które z instytucji takich jak: Hajnowski Dom Kultury, Ośrodek Sportu i Rekreacji, Park Wodny czy Miejska Biblioteka Publiczna można połączyć ze sobą.

Czytaj e-wydanie »Lokalny portal przedsiębiorców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny