Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hajnowska kolej ma już 115 lat

Piotr Bajko
Pierwszy budynek stacyjny w Hajnówce
Pierwszy budynek stacyjny w Hajnówce
Przed 115 laty Hajnówka, niewielka wówczas wieś na skraju Puszczy Białowieskiej, przeżywała radosną chwilę. Otrzymała połączenie kolejowe! I choć na regularne kursowanie pociągów trzeba było jeszcze trochę poczekać, to już sama myśl, że malutka, zagubiona gdzieś na Podlasiu miejscowość będzie miała połączenie ze światem, wlewała do serc ludzkich radość i otuchę.

O doprowadzeniu linii kolejowej do Puszczy Białowieskiej myślano już w połowie XIX wieku. W rosyjskim czasopiśmie "Ekonomist" (nr z września 1862 roku) oraz w "Ekonomiczeskich Zapiskach" - cotygodniowym dodatku do czasopisma "Trudy impieratorskogo Wsierossijskogo ekonomiczeskogo obszczestwa" (nr 45 z 1862 roku), szeroko uzasadniano korzyści, jakie przyniosłoby olbrzymiemu kompleksowi leśnemu poprowadzenie przezeń tzw. kolei litewskiej, biegnącej z Pińska do Białegostoku. Ale projektowana wówczas linia ostatecznie ominęła Puszczę.

Jednakże zbudowany w późniejszych latach odcinek kolei łączący Brześć Litewski z Białymstokiem przebiegał niedaleko jej zachodniego krańca; na trasie kolej zahaczała o Bielsk Podlaski.

Dzięki przyjazdowi cara

Do obrzeża Puszczy kolej dotarła dopiero w 1894 roku, dzięki przyjazdowi do Białowieży cara Aleksandra III. Była to odnoga, popularnie nazywana "białowieskim odgałęzieniem" linii Kowel - Brześć n. Bugiem - Bielsk - Starosielce - Grajewo, doprowadzona do Hajnówki z Bielska Podlaskiego, a dokładnie z podbielskich Lewek.

Drogę z Hajnówki do Białowieży car musiał pokonywać jeszcze powozem.
Budowę białowieskiego odgałęzienia, którego celem było połączenie linią kolejową Puszczy Białowieskiej z jedną z najbliższych stacji kolei południowo-zachodnich, umożliwiła ustawa zatwierdzona przez cara w dniu 1 czerwca 1894 roku. Badania terenowe pod przyszłą budowę przeprowadzono już w maju. Do robót przystąpiono 7 czerwca 1894 roku. Na wykonanie prac wystarczyło zaledwie 58 dni roboczych. W dniu 19 sierpnia 1894 roku po linii Bielsk Podlaski - Hajnówka przejechał już imperatorski pociąg. W okresie od 19 sierpnia do 3 września odbywała się na niej regularna komunikacja pasażerska dla członków imperatorskiego dworu, goszczących w tym czasie w pałacu w Białowieży. W dniu 3 września 1894 roku car Aleksander III z całą swą rodziną odbył podróż powrotną z Hajnówki . Po 3 września regularne kursowanie pociągów na tej linii trwało jeszcze parę dni, w związku z powrotami osób należących do dworu carskiego oraz oddziałów wojskowych. Następnie linia została zamknięta.

Linia powszechnie dostępna - dopiero po roku

W dniu 1 grudnia 1894 roku komisja pod przewodnictwem inspektora Mikołaja Ditmara przeprowadziła lustrację białowieskiego odgałęzienia. Miała ona również podjąć decyzję o przekazaniu linii do normalnej eksploatacji, chociaż - zgodnie z postanowieniem Zarządu Kolei Południowo-Zachodnich z dnia 3 czerwca 1894 roku - otwarcie linii miało nastąpić już 1 września 1894 roku. Z przyczyn niezależnych od komisji przekazanie linii nastąpiło dopiero 1 czerwca 1895 roku. Wpływ na to miała przedłużająca się korespondencja w sprawie przekazania linii dla skarbu państwa. Nałożyły się na to przeprowadzane w tym samym czasie formalności z przekazaniem do skarbu całej sieci kolei południowo-zachodniej.

Białowieskie odgałęzienie, jak się później okazało, zbudowane zostało bez zatwierdzonych przez ministerstwo projektów dróg komunikacji oraz kosztorysów. Nie było bowiem na to czasu. Po zakończeniu prac i faktycznym uruchomieniu komunikacji, przedstawianie do zatwierdzenia przez ministerstwo wyceny robót było już bezcelowe. Rozpoczęcie komunikacji odbyło się bez obecności jakichkolwiek komisji.

Koszt budowy białowieskiego odgałęzienia wyniósł dokładnie 711 770 rubli i 68 kopiejek.

Urocza stacyjka

Budynek stacji kolejowej w Hajnówce zbudowano z okrągłych bierwion sosnowych. Narożne zwieńczenia ścian posiadały tzw. jaskółczy ogon. Obramowania okien ozdobiono rzeźbionymi ścieżynami pomalowanymi na niebiesko. Budynek ów ulokowano od strony dzisiejszej ulicy Warszawskiej. W późniejszym czasie stacyjka ta była siedzibą warty głównej garnizonu wojskowego.

Prace przy przedłużeniu kolei do Białowieży rozpoczęły się w maju 1897 roku, w związku z przyjazdem do Puszczy nowego władcy Rosji - cara Mikołaja II. Ale to już odrębna historia.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny