Wystawa wybranych prac z Kolekcji II ukazuje wątek transformacji rozumianej dwojako: jako przemiany ustrojowe po upadku komunizmu w Europie oraz na jej pograniczu z Azją, a także jako „kultura transformacji” (termin przyjęty przez amerykańskiego socjologa Michaela D. Kennedy’ego), czyli narzucona i zaplanowana wielka narracja lat 90.
Kolekcja to zamknięty zbiór – zatem wybór prac na wystawę z pewnością nie wyczerpuje całej złożoności tematu przemian związanych z przełomem roku 1989. Prezentowane prace wyraźnie sygnalizują jednak pewne problemy, które z dzisiejszej perspektywy – 30 lat po – wciąż wydają się nieprzepracowane.
Prezentacja ukazuje przede wszystkim najważniejsze zjawiska w sztuce polskiej po roku 1989. Niezwykle istotna na wystawie jest jednak obecność artystów wywodzących się z Europy Środkowo-Wschodniej, a także z krajów zakaukaskich, które odzyskały niepodległość po rozpadzie ZSRR (Armenia i Azerbejdżan). Z jednej strony wynika to z koncepcji kuratorskiej Kolekcji II, z drugiej – sygnalizuje nowe, skomplikowane geografie artystyczne w świecie sztuki, pojawiające się wraz z upadkiem komunizmu, przełamaniem binarnego podziału świata i pozornym „końcem historii”.
- Tytułowy foghorn (syrena mgłowa), zaczerpnięty z prezentowanej na wystawie pracy Mirosława Bałki i Katarzyny Krakowiak, sugeruje, że warto uważnie wsłuchiwać się w sztukę, która często funkcjonuje jak nautofon – wcześnie sygnalizując problem i dając wstępne rozeznanie w często mglistej rzeczywistości społeczno-kulturowej - zachęca Monika Szewczyk, szefowa Galerii Arsenał i kuratorka wystawy.
Zobacz też: Partytura Na Głosy Zwierzęce