Projekt zintegrowany umożliwił dostosowanie i wyposażenie pracowni Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach i Centrum Kształcenia Zawodowego w Łapach (finansowanych z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego) oraz podniesienie poziomu kluczowych na rynku pracy kompetencji i kwalifikacji zawodowych uczniów (finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego). Zintegrowanie umożliwia podjęcie modernizacji i wyposażenia infrastruktury a jednocześnie umożliwia uczniom zdobycie nowej wiedzy, umiejętności oraz kwalifikacji zawodowych.
Spis treści
Dwa fundusze i dwa cele projektu
Cel ogólny projektu zintegrowanego jest wspólny dla interwencji obu funduszy. Zakłada on zwiększenie, we współpracy z otoczeniem społeczno-gospodarczym, jakości kształcenia zawodowego w Zespole Szkół Mechanicznych w Łapach oraz Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach, ukierunkowane na poprawę zdolności do zatrudnienia 67 uczniów szkoły (15 kobiet i 52 mężczyzn) oraz dostosowanie kierunków kształcenia do regionalnego rynku pracy, przez doposażenie pracowni i warsztatów, realizację szkoleń, kursów i studiów podyplomowych dla sześciorga nauczycieli kształcenia zawodowego oraz poprzez organizacje dla uczniów:
- doradztwa zawodowego,
- staży zawodowych,
- dodatkowych zajęć specjalistycznych
- nadających uprawnienia zawodowe uczniom ZSM do 31 października 2023 roku.
Cel właściwy dla EFS to podniesienie poziomu kluczowych na rynku pracy kompetencji i kwalifikacji zawodowych 67 uczniów i sześciorga nauczycieli ZSM i Centrum Kształcenia Praktycznego w Łapach uczestniczących w projekcie do 31.10.2023 roku.
Cel właściwy dla EFRR to z kolei dostosowanie i zakup wyposażenia dla jednej pracowni energii odnawialnej w ZSM w Łapach oraz dostosowanie i zakup wyposażenia dla czterech pracowni: mechanicznej, samochodowej, elektrycznej, energii odnawialnej w łapskim CKP na potrzeby kształcenia w zawodach objętych wsparciem w ramach projektu do potrzeb rynku pracy do 31.10.2023r.
Działania projektu EFS
Projekt finansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego umożliwi uczniom uczestnictwo w wielu działaniach, które stanowią odpowiedź na kompleksowy rozwój poziomu kształcenia uczniów, m.in:
- poradnictwie zawodowym i warsztatach „wejście na rynek pracy”, dzięki czemu uczniowie nabędą umiejętności związane z aktywnym poszukiwaniem pracy, poznają wymogi pracodawców oraz aktualne trendy na rynku pracy
- spotkań z przedsiębiorcami z poszczególnych zawodów, dzięki czemu będą mogli dowiedzieć się odnośnie zakresu działalności firm lokalnych, regionalnych a nawet i ogólnopolskich i tego w jakie są wymogi i tendencje ich działalności, jest to też świetna okazja do nawiązania kontaktów z przedsiębiorcami i możliwości odbycia u nich stażu czy podjęcia pracy po skończeniu szkoły
- wycieczek zawodoznawczych i udziału w międzynarodowych targach, dzięki czemu zobrazują sobie innowacyjne rozwiązania branżowe, poszerzy to ich wiedzę i zobrazuje tendencje technologiczne w ich zawodach
- ukończeniu kursów i szkoleniach zawodowych, nabycia certyfikatów m.in. z zakresu: odnawialnych źródeł energii, elektryki (do 1kV, powyżej 1 kV), profesjonalnej obsługi klienta, spawania MAG, informatyki, baristyki,
- kursach przygotowujących do matury z języka angielskiego, matematyki i informatyki mających na celu uzyskanie lepszych wyników maturalnych
- dodatkowych zajęciach wyrównujących wiedzę dla uczniów z języka angielskiego, matematyki i informatyki mających na celu uzupełnienie wiedzy dla uczniów mających słabsze wyniki w nauce
- płatnych stażach wakacyjnych (ok. 2100 zł/m-c/1 ucznia, 67 staży łącznie), umożliwiających nabycie praktycznych umiejętności i wiedzy branżowej, a przy tym osiągnięcie gratyfikacji finansowej
- stypendiów dla uczniów (5 000 zł rocznie/1 ucznia, 81 stypendiów), łącznie 405 000 zł na stypendia dla uczniów z powiatu białostockiego z najlepszymi wynikami w nauce, w myśl zasady „nauka popłaca” a jednocześnie mobilizacja uczniów ze szkoły w osiąganiu lepszych wyników w nauczaniu
- kursy i studia podyplomowe dla nauczycieli z zakresu: poradnictwa zawodowego, coachingu i przywództwa oraz odnawialnych źródeł energii wzmacniające kompetencję oraz wiedzę nauczycieli przedmiotów szkolnych.
Liczba uczestników projektu EFS
Według stanu na wrzesień 2023 w projekcie prowadzonym przez Powiat Białostocki łącznie wzięło udział 324 uczniów Zespołu Szkół Mechanicznych w Łapach, co stanowi stopień realizacji pierwotnie zakładanego wskaźnika 67 uczniów na poziomie 483 proc.
Uczniowie chętnie uczestniczyli w działaniach projektu, co umożliwiło realizację tak wysokiego wskaźnika.
Wyposażenie pracowni ZSM
W ramach projektu w Zespole Szkół Mechanicznych im Stefana Czarnieckiego w Łapach została utworzona „Pracownia Energii Odnawialnych”. Sala dydaktyczna została zmodernizowana i wyposażona pod kątem prowadzenia przedmiotów dotyczących odnawialnych źródeł energii (OZE).
Sala została wyposażona w najnowocześniejsze rozwiązania dydaktyczne umożliwiające dla uczniów nabycie wiedzy i umiejętności, przeprowadzania eksperymentów oraz ćwiczeń laboratoryjnych, w zakresie kursów elektroenergetycznych, m.in.:
- podstawowej i zaawansowanej fotowoltaiki; projektowania, montażu i funkcjonowania paneli fotowoltaicznych oraz solarnych, symulację działania słońca na rozwiązania OZE, symulację danych pomiarowych oraz funkcjonowania OZE,
- trenażer do profesjonalnej fotowoltaiki umożliwiający m.in.: realistyczny wpływ słońca o różnych porach dnia oraz roku na odnawialne źródła energii pozwalający na prowadzenie eksperymentów oraz zajęć lekcyjnych w praktyczny sposób, optymalne ustawienie modułów słonecznych, rejestrowania właściwości, reakcji modułów na powstawanie cieni, poznanie różnych modeli okablowania i konfiguracji połączeń, projektowania i testowania systemów PV, jak również magazynowania, reakcji na awarię i uszkodzenia,
- nowoczesnych elektrowni wiatrowych; zasady projektowania, oprogramowanie umożliwiające realistyczne odtworzenie wpływu siły wiatru oraz dobór odpowiedniej konstrukcji mechanicznej elektrowni wiatrowych, badania reakcji na zakłócenia systemowe wraz z różnymi scenariuszami,
- ogniw paliwowych; zasady działania i funkcjonowania, prawo Faradaya, wyznaczania sprawności energetycznej.
- Pracownia została jednocześnie wyposażona m.in. w stanowiska komputerowe, skaner i drukarkę 3D z głowicą CNC, oprogramowanie do projektowania systemów odnawialnych źródeł energii, sprzęt informatyczno-komputerowy, krzesła oraz meble.
Dzięki modernizacji i wyposażeniu w światowej klasy stanowiska uczniowie ZSM będą mogli uczestniczyć w praktycznych zajęciach dotyczących energetyki odnawialnej odpowiadającej na dzisiejsze wyzwania klimatyczne.
Projekt jest realizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego 2014-2020 zarządzanego przez Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego oraz instytucję pośredniczącą Stowarzyszenie Białostockiego Obszaru Funkcjonalnego. Wszystkie działania sa finansowane ze środków EEFS, Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, budżetu państwa i budżetu Powiatu Białostockiego.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?