Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Droga Białowieża - Hajnówka. Pobocze nie będzie utwardzone

Mateusz Gutowski
10 - tyle kilometrów drogi Hajnówka–Białowieża ma zostać wyremontowane. 7 mln zł - tyle mają kosztować prace przy modernizacji
10 - tyle kilometrów drogi Hajnówka–Białowieża ma zostać wyremontowane. 7 mln zł - tyle mają kosztować prace przy modernizacji Archiwum
Mieszkańcy nie doczekają się utwardzonego pobocza przy remontowanej drodze łączącej Białowieżę z Hajnówką.

O modernizacji drogi Hajnówka-Białowieża pisaliśmy dwa tygodnie temu. Przypomnijmy - przebudowa ma się rozpocząć już we wrześniu. Prace nie obejmują jednak poszerzenia tej trasy, choć na to czekali mieszkańcy.

Jak się dowiedzieliśmy, pierwszy przetarg na remont drogi został unieważniony. A w swoim zakresie zawierał on prace polegające na wzmocnieniu poboczy mieszanką mineralno-bitumiczną, czyli po prostu ich utwardzenie.

- Faktycznie, trzeba było unieważnić przetarg w pierwotnym kształcie i ograniczyć zakres robót - czytamy w odpowiedzi przesłanej nam przez Jana Kwasowskiego, rzecznika prasowego marszałka województwa podlaskiego. - Wpłynęło na to wystąpienie Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku, które podnosiło kwestię inwestycyjnego, a nie remontowego charakteru robót drogowych, polegającą na wzmocnieniu poboczy mieszanką mineralno-bitumiczną. Według RDOŚ, wymaga to uzyskania zezwolenia na realizację tej właśnie inwestycji, a wcześniej przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na obszar Natura 2000 OSO i SOO Puszcza Białowieska.

Trochę inaczej całą sprawę widzi RDOŚ.

- Analizowaliśmy, czy należy przygotować ocenę oddziaływania na obszar Natura 2000 dla inwestycji, polegającej na remoncie nawierzchni jezdni w ciągu drogi wojewódzkiej nr 689 Bielsk Podlaski-Hajnówka-Białowieża-granica państwa - odpowiada Grzegorz Piekarski z wydziału Ochrony Przyrody i Obszarów Natury 2000. - Inwestycja obejmowała remont 17-kilometrowego odcinka drogi, w ramach którego przewidziano wykonanie jezdni szerokości 6 metrów z betonu asfaltowego na obecnej nawierzchni bitumicznej oraz uzupełnienie poboczy pospółką. W tym przypadku stwierdziliśmy, że nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania remontu na obszar Natura 2000 OSO i SOO Puszcza Białowieska.

Wątpliwości pojawiły się dopiero po ogłoszeniu informacji o przetargu w Biuletynie Informacji Publicznej Podlaskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich.

- Zamieszczone w biuletynie ogłoszenie mówiło o znacznie szerszym zakresie prac remontowych drogi. Byliśmy tym zdziwieni - tłumaczy Grzegorz Piekarski.

Dlatego Lech Magrel, Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, poinformował zarząd dróg, iż określony w ogłoszeniu zakres prac nie był opiniowany i nie posiada oceny oddziaływania na obszary Natura 2000 Puszcza Białowieska. To z kolei doprowadziło do unieważnienia przetargu.

- Nie stwierdziliśmy, iż istnieje potrzeba sporządzenia raportu oddziaływania na obszar Natura 2000 lub że nie ma potrzeby opracowania takiego dokumentu - tłumaczy Piekarski. - Zasygnalizowaliśmy jedynie, że przedsięwzięcie, na realizację którego został ogłoszony przetarg nie jest tym, które było opiniowane przez nasz urząd i nie posiada ono oceny oddziaływania na obszar Natura 2000. Chcę podkreślić, że nie jest to równoznaczne z koniecznością sporządzenia raportu.
Całym zamieszaniem zdziwiony jest m.in. wójt gminy Białowieża, Albert Litwinowicz.

- Oczywiście, cieszy mnie, że rozpoczyna się remont drogi Hajnówka - Białowieża. Jest to przecież jedyne połączenie Białowieży z resztą świata - mówił dla Kuriera Hajnowskiego Albert Litwinowicz. - Od lat o to zabiegaliśmy. Szkoda tylko, że ktoś zablokował planowany gruntowny remont tej drogi. Z tego, co wiemy został ogłoszony nowy przetarg, który nie przewiduje m.in. utwardzenia pobocza jezdni. A co z bezpieczeństwem rowerzystów?

Także białowiescy naukowcy uważają, że cała ta sprawa to typowo urzędnicza przepychanka.

- Od dawna postulujemy o poszerzenie tej drogi - mówi doktor Karol Zub z Instytutu Biologii Ssaków Polskiej Akademii Nauk w Białowieży. - Ani ja, ani nikt z moich kolegów nie uważa, że będzie miało to negatywny wpływ na przyrodę Puszczy Białowieskiej. Tym bardziej nie wymaga to oceny oddziaływania na obszar Natura 2000. Zasadniczo poszerzenie drogi nie zmieni żadnych warunków przyrodniczych, a biorąc pod uwagę bezpieczeństwo oraz wygodę ruchu zarówno mieszkańców, jak i przyjezdnych taka inwestycja jest konieczna. Tym bardziej, że jest to jedyna droga łącząca Białowieżę ze światem. Poza tym istnieje ona już tak długo, że żadna jej modernizacja nie wpłynie zasadniczo na układ przyrodniczy puszczy.

Czytaj e-wydanie »

Motoryzacja do pełna! Ogłoszenia z Twojego regionu, testy, porady, informacje

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny