Białystok. Nie będzie specjalnych parkingów dla hulajnóg. Ich użytkownicy muszą stosować się do zasad prawa o ruchu drogowym

OPRAC.: red
Od 20 maja hulajnogi będzie można pozostawiać w wyznaczonych miejscach lub w ściśle określony sposób
Nie będzie specjalnych miejsc w Białymstoku na postój czy pozostawienie hulajnogi. Ich użytkownicy muszą stosować się do zmienionych przepisów prawa o ruchu drogowego. Wchodzą w życie 20 maja 2021 roku.

W połowie kwietnia prezydent RP podpisał nowelizację ustawy Prawo o ruchu drogowym oraz niektórych innych ustaw dotyczącą hulajnóg elektrycznych. Nowa ustawa wprowadza obowiązek pozostawienia hulajnogi elektrycznej na chodniku w przeznaczonym do tego miejscu. W przypadku braku takiego miejsca wskazane pojazdy muszą być pozostawione jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi. Zmienione przepisy wejdą w życie 20 maja.

- Do czasu wejścia nowych przepisów w życie, hulajnogę elektryczną można zaparkować wszędzie, gdzie jest to możliwe gdyż kodeks drogowy nie zabrania parkowania poza miejscami parkingowymi - zauważa w interpelacji do prezydenta Białegostoku Łukasz Prokorym, przewodniczący rady miasta. - Zatem użytkownicy parkują hulajnogę m.in. na ścieżce rowerowej lub na środku chodnika. Wywołuje to oburzenie u pieszych, szczególnie u osób niewidzących lub słabo widzących

Czytaj również: Radny PiS apeluje o walkę z porzucanymi gdzie popadnie hulajnogami. Władze miasto też chcą coś z tym zrobić

Radny KO chciał wiedzieć, czy miasto planuje specjalne parkingi dla hulajnóg, a jeśli tak, to gdzie i od kiedy. Okazuje się jednak, że takich wydzielonych miejsc nie będzie. Zatrzymywanie i postój urządzeń osobistych ma się odbywać zgodnie z nowymi przepisami.

- Jak najbliżej zewnętrznej krawędzi chodnika najbardziej oddalonej od jezdni oraz równolegle do tej krawędzi. Przy zachowaniu szerokości chodnika pozostawionego dla pieszych tak, że nie utrudni ruchu pieszym i będzie nie mniejsza niż 1,5 m - odpowiedział sekretarz miasta Krzysztof Karpieszuk.

Przypomnijmy, że od 20 maja kierujący elektryczną hulajnogą będzie musiał korzystać z drogi dla rowerów i jechać nie więcej niż 20 km na godzinę. W przypadku braku ścieżki rowerowej kierujący hulajnogą będzie mógł korzystać z jezdni, po której ruch pojazdów jest dozwolony z prędkością nie większą niż 30 km na godz. Wyjątkowo, gdy brakuje drogi dla rowerów i jezdni z ograniczeniem do „trzydziestki”, będzie mógł poruszać się chodnikiem. W takim przypadku jazda musi odbywa się z prędkością zbliżoną do pieszego. Hulajnogista musi też ustępować pierwszeństwa pieszym.

Czytaj też:Jazda hulajnogą po nowemu

Kryzys wieku średniego. Skąd się bierze i czy dotyka wszystkich?

Wideo

Komentarze 1

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Nieprawidłowo zaparkowane wrzucać do śmietnika

Dodaj ogłoszenie