Białystok: Komunikacja miejska. Radni chcą połączyć TBS-y z Nowym Miastem. Przez Trasę Niepodległości

Tomasz Mikulicz
Tomasz Mikulicz
Tak wyglądała Trasa Niepodległości zaraz przed puszczeniem ruchu. Adrian Kuźmiuk/ Archiwum
Połączyć komunikacyjnie TBS-y, Leśną Dolinę, Słoneczny Stok, Zielone Wzgórza i Starosielce z Nowym Miastem. Taki jest pomysł radnego niezależnego Macieja Biernackiego i radnych KO Karola Masztalerza i Marcina Moskwy. Radni ci chcą, żeby autobusy wyjechały na Trasę Niepodległości.

Nie byłaby to by typowa trasa z domu do pracy i z powrotem, ale taka do kontaktów między ludźmi, którzy chcieliby popołudniami się ze sobą spotkać. Dzięki niej mieszkańcy Nowego Miasta mogliby szybko dojechać chociażby do basenu przy ul. Stromej - mówi radny niezależny Maciej Biernacki.

Razem z radnymi KO Karolem Masztalerzem i Marcinem Moskwą dyskutowali na ostatnim posiedzeniu komisji infrastruktury komunalnej na temat połączenia linią komunikacji miejskiej największych białostockich "sypialni". Autobus wyjeżdżałby z TBS-ów i jechał przez Leśną Dolinę, Słoneczny Stok, Zielone Wzgórza i Starosielce w kierunku Nowego Miasta. Takie połączenie jest możliwe, bo w zeszłym roku oddano do użytku nowy kawałek obwodnicy - Trasę Niepodległości.

- Te osiedla położone są blisko siebie, a pasażer, który chce się między nimi przemieszczać musi jechać przez centrum miasta. A wbrew pozorom TBS-y nie leżą tak daleko od Nowego Miasta - podkreśla Marcin Moskwa.

Czytaj też: Białystok: Nowy autobus do Kleosina. BKM wydłuża trasę linii 26. Od kiedy będzie kursował?

Natomiast Maciej Biernacki dodaje, że autobus mógłby również zahaczać o Dziesięciny, a mieszkańcy Starosielc korzystaliby z przystanku w pobliżu skrzyżowania Trasy Niepodległości i ul. Popiełuszki. - Natomiast na samej obwodówce nie byłoby przystanków. Jeśli białostocki autobus zatrzymuje się średnio co 300 metrów, to na tej trasie zatrzymywałby się co 600 metrów - podkreśla Biernacki.

Natomiast Karol Masztalerz zauważa, że z Nowego Miasta blisko już jest do ul. Ciołkowskiego i strefy ekonomicznej. - Stąd też linia mogłaby sięgać również tej części miasta - mówi.

Czytaj też: Trasa Niepodległości w Białymstoku otwarta 28.08.2019. Autobus "ogórek" przewiezie pasażerów po nowej inwestycji (zdjęcia)

Obecny na posiedzeniu komisji dyrektor Białostockiej Komunikacji Miejskiej Bogusław Prokop obiecał przeanalizować sprawę. Komisja przegłosowała zresztą taki wniosek.

Marcin Moskwa zauważa, że problem braku szybkich połączeń sąsiadujących ze sobą osiedli dotyczy nie tylko największych "sypialni".

- Gdy mieszkałem przy ul. Fabrycznej to chodziłem do Technikum Budowlano-Geodezyjnego przy ul. Słonimskiej. Gdybym próbował jechać autobusem, to - z przesiadkami - zajęłoby mi to o wiele dłużej niż droga na piechotę. A droga na piechotę zajmowała mi tyle, ile koledzy jadący "piątką" z Dziesięcin spędzali w autobusie - mówi.

Dodaje, że sens tworzenia - przy wykorzystaniu obwodówek - tras łączących położone blisko siebie osiedla pokazuje przykład linii nr 22. W tym przypadku chodzi o tzw. wewnętrzną obwodnicę miasta.

Czytaj też: Trasa niepodległości w Białymstoku. W środę wreszcie zostanie otwarta. To jedna z najdroższych inwestycji w mieście

- Na początku gdy autobus jeździł prawie wyłącznie po obwodnicy (czyli ul. Poleską, Towarową, Piastowską i Ciołkowskiego by dojechać do stadionu miejskiego), linia cieszyła się małym zainteresowaniem. Zmieniło się to po tym jak trasa została zmieniona i autobus zaczął wjeżdżać w osiedla. Dziś zatrzymuje się przy ul. Radzymińskiej, Jagienki, Ryskiej, Branickiego czy Niedźwiedziej. Dzięki tej linii os. Sienkiewicza zostało połączone z os. Białostoczek - podkreśla radny.

Przewodniczący PiS w radzie miasta Henryk Dębowski komentuje, że mieszkańcy od lat apelują o zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej i należałoby się nad tym poważnie zastanowić. - Dlaczego prezydent nie mógłby ogłosić np. konsultacji społecznych w tej sprawie? - pyta.

Według niego, miasto się rozwija i mieszkańcy potrzebują nowych, funkcjonalnych połączeń, dlatego jestem za usprawnieniem istniejących linii i tworzeniem nowych połączeń. - Mieszkańcy Zawad proszą o lepszą komunikację, chociażby poprzez przedłużenie linii nr 5, Dojlid Górnych chcą przedłużenia linii nr 2 do ul. Wigierskiej i Kolonii Dojlidy, oprócz tego warto się zastanowić nad uruchomieniem szybkich połączeń autobusowych istniejącymi obwodnicami Białegostoku - podkreśla Dębowski.

Najnowsze informacje dot. koronawirusa

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 47

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Mordy wy moje!

Pokażcie, że jesteście potrzebni!

Przyjacielska wizyta na Nowym Mieście, terminy: imieniny Marcina M., urodziny Macieja, benefis organowy Karola!

Tylko tych trzech wie czego brakuje.

Może jeszcze trzeba połączyć Zawady z cmentrzem w Karakulach - bezpośrednio. Znam bardzo wiele osób które chcą tam być codziennie.

Kto pracuje na cmentarzu w Karakulach?

A połączenie w Wiślanej do Klepacz? Kiedy będzie? Ludzie czekają na takie udogodnienie.

A ilu chłopców z Fabrycznej chodziło z Marcinem Moskwą do budowlanki? Miał kolegów w klasie? Czy on jeden reprezentował Fabryczną?

Więcej takich pomysłów! Nikt nie będzie liczył ile to kosztuje.

G
Gość
11 lutego, 12:12, Gość:

Dzisiaj zaczął się remont zatoki autobusowej na Antonikuowskiej , taka z kostki co rok remontują wszystkie po kolei

To normalka, podobnie jak Lipową. Ale ta kostka podobno jest chyba lepsza na przystankach, nie wiem dla czego , może zimą.

G
Gość
11 lutego, 9:11, Gość:

po ostatniej podwyżce biletów, mieszkańcy na pewno bardzo chętnie będą korzystać z komunikacji miejskiej...

11 lutego, 10:45, Gość:

Tak jest . Niech jeżdżą POkemony POpaprane , ja podziękowałem , nie korzystam z komunikacji miejskiej.

Całe szczęście, nikt tam ciebie nie chce.

G
Gość

Może radni pomyślą żeby stłumić hałas żeby mieszkańcy mogli odpocząć w swoich mieszkaniach i otworzyć okna

G
Gość
11 lutego, 08:01, Gość:

Mam nadzieję że na tej trasie powstanie buspas

Bez buspasa autobusy będą stały w korkach, buspas jest konieczny

G
Gość

Dzisiaj zaczął się remont zatoki autobusowej na Antonikuowskiej , taka z kostki co rok remontują wszystkie po kolei

G
Gość

No i w drugą stronę z TBS do Grabówki by się przydało..., zatoki są na trasie

G
Gość

Kiedy będzie bezpośrednie połączenie z Transportowej przez Składową , Kopernika , na Kaczorowskiego lub Zwierzyniecką ? Kiedy będzie BKM przez osiedle Bema np.z pogodnej do Kopernika? Są nowe bloki ,a linia na Transportowej tylko 27.

G
Gość

Może niech radni zajmą się najpierw hałasem jaki panuje na Trasie Niepodległości i postawieniem ekranów żeby ludzie mogli w domu odpocząć (teraz okna nie można otworzyć taki hałas) zanim pojadą autobusem spotkać się ze znajomymi.

G
Gość
11 lutego, 11:08, Gość:

Komunikacja miejska w Białymstoku potrzebuje całkowitej reorganizacji, autobusy nie zmieniały tras od kilkudziesięciu lat, jeżdżą naokoło co wydłuża czas podróży i zniechęca do korzystania. Mało tego jeżdżą parami, np 3 i 16 od Pułaskiego do obwodówki wiecznie jadą razem.

11 lutego, 11:14, Gość:

Taka niestety jest prawda . Przykładem ulica Daleka na której podczas niedawnego remontu nie zrobiono żadnego przystanku gdyż w prostej linii prowadzi do centrum.

Na Dalekiej są wieczorne rajdy przez środek nowego ronda [wulgaryzm]mi złomami !

G
Gość

Tylko nie zróbcie z niej jednego pasa po to by postawić znaki i zrobić BUS PAS, sama inicjatywa ok, oby przemyślana.

G
Gość
11 lutego, 11:08, Gość:

Komunikacja miejska w Białymstoku potrzebuje całkowitej reorganizacji, autobusy nie zmieniały tras od kilkudziesięciu lat, jeżdżą naokoło co wydłuża czas podróży i zniechęca do korzystania. Mało tego jeżdżą parami, np 3 i 16 od Pułaskiego do obwodówki wiecznie jadą razem.

Taka niestety jest prawda . Przykładem ulica Daleka na której podczas niedawnego remontu nie zrobiono żadnego przystanku gdyż w prostej linii prowadzi do centrum.

G
Gość

Komunikacja miejska w Białymstoku potrzebuje całkowitej reorganizacji, autobusy nie zmieniały tras od kilkudziesięciu lat, jeżdżą naokoło co wydłuża czas podróży i zniechęca do korzystania. Mało tego jeżdżą parami, np 3 i 16 od Pułaskiego do obwodówki wiecznie jadą razem.

q
qrw
11 lutego, 07:36, khkhg:

dzis autobusem jezdza tylko emeryci i mlodziez wiec pomysl nowych linii jest utopijny.

na ta chwile tylko brakuje kolejki miejskiej jadacej na PKP i laczacej osiedla

11 lutego, 07:43, Gość:

Jeszcze będzie jeździło mniej emerytów, bo nie będzie stać na bilety.

emeryt jezdzi za darmo idioto

M
Moj podpis

"Obecny na posiedzeniu komisji dyrektor Białostockiej Komunikacji Miejskiej Bogusław Prokop obiecał przeanalizować sprawę."

Czyli nic z tego nie będzie. Prokop to niszczyciel komunikacji miejskiej w Białymstoku.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3