Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Andrzej Górski uwiecznił taniec na szkle. W ramach Przestrzeni Sztuki otwarto wystawę "Białystok tańczy"

Magda Ciasnowska
Magda Ciasnowska
W klubie Fama pojawiły się wyjątkowe zdjęcia. Andrzej Górski sfotografował lokalnych tancerzy 100-letnim aparatem.

W poniedziałek (16 października) w klubie Fama spotkali się pasjonaci fotografii i tańca. To właśnie tu, w ramach programu Przestrzenie Sztuki, odbył się wernisaż wystawy fotografii "Białystok tańczy".

Jej twórca, Andrzej Górski, to białostocki fotograf zajmujący się rekonstrukcją historycznych procesów fotograficznych z XIX wieku. Zdjęcia wykonuje techniką mokrej płyty kolodionowej. Tym razem, przed jego 100-letnim aparatem pojawili się lokalni artyści i artystki tańca.

- Pracowaliśmy godzinami, ale mieliśmy poczucie, że robimy coś ważnego - przyznaje Andrzej Górski. - W ciągu jednej sesji jednemu tancerzowi udawało się zrobić około 6 czy 7 fotografii. To powodowało staranność dobierania sytuacji. Szukaliśmy ich kulminacji.

W stworzonym cyklu zdjęć tancerze i tancerki odnosili się do historycznych, znanych fotografii polskich i światowych gwiazd tańca.

- To ich idole, których sami wybrali. Odtworzyli niektóre historyczne zdjęcia, lub we własny sposób je zinterpretowali - mówi Agnieszka Wiszowata z Fundacji Rozwoju Sztuki Tańca, koordynator Przestrzeni Sztuki. - A pan Andrzej wykonał całą magię przeniesienia nas w czasie.

W projekcie udział wzięli:

  • Karolina Januszek
  • Paula Gogol
  • Emilia Kamińska-Sak
  • Mateusz Dawidziuk
  • Jarosław Piętka
  • Hanna Mocarska
  • Zuzanna Alicja Knyszewska
  • Martyna Pola Osińska
  • Ziemowit Bogusławski
  • Justyna Wojciechowska
  • Julita Balejko
  • Magdalena Winnicka

Na wystawie można zobaczyć 31 zdjęć - 13 wydruków i 18 oryginałów. Można oglądać je do 12 listopada.

Mokry kolodion

Mokry kolodion jest jedną z pierwszych technik fotograficznych, która była uważana za szczyt nowatorstwa w latach 50. XIX wieku. Służyła ona do wykonywania zdjęć zarówno podczas wojny secesyjnej, powstania styczniowego, jak też w tysiącach atelier portretowych do lat 90. XIX wieku.

Szklana płyta była preparowana tuż przed każdą ekspozycją poprzez naniesienie kolodionowej emulsji, by jeszcze jako mokra, zostać naświetloną i wywołaną. W przypadku przezroczystego szkła - otrzymywano negatyw, z którego wykonywano odbitki albuminowe. Przy zastosowaniu czarnej płyty - uzyskiwano pozytywowy unikalny wizerunek.

Zobacz też:

od 7 lat
Wideo

Jak czytać kolory szlaków turystycznych?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny