Zielone strzałki na nowych skrzyżowaniach ze ścieżkami rowerowymi. Policja i radny PiS za likwidacją. Prezydent: To spowolniłoby ruch

Tomasz Mikulicz
Tomasz Mikulicz
Policja chce, by na nowych skrzyżowaniach, gdzie są ścieżki rowerowe nie umieszczać zielonych strzałek. Ma to poprawić bezpieczeństwo rowerzystów. Zgadza się z tym radny PiS Henryk Dębowski. Prezydent Tadeusz Truskolaski zwraca jednak uwagę, że likwidacja strzałek spowolniłaby ruch w mieście.
Policja chce, by na nowych skrzyżowaniach, gdzie są ścieżki rowerowe nie umieszczać zielonych strzałek. Ma to poprawić bezpieczeństwo rowerzystów. Zgadza się z tym radny PiS Henryk Dębowski. Prezydent Tadeusz Truskolaski zwraca jednak uwagę, że likwidacja strzałek spowolniłaby ruch w mieście. Archiwum
Udostępnij:
Policja chce, by na nowych skrzyżowaniach, gdzie są ścieżki rowerowe, nie umieszczać zielonych strzałek. Ma to poprawić bezpieczeństwo rowerzystów. Zgadza się z tym radny PiS Henryk Dębowski. Prezydent Tadeusz Truskolaski zwraca jednak uwagę, że likwidacja strzałek spowolniłaby ruch w mieście.

Na nowych skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną i w obrębie których przebiega droga dla rowerów, nie montować sygnalizatorów z zielonymi strzałkami - tak odpisał przewodniczącemu PiS w radzie miasta Henrykowi Dębowskiemu komendant miejski policji insp. Wojciech Macutkiewicz.

Radny zwrócił się do niego po serii naszych artykułów na ten temat. Pisaliśmy, m.in. że stowarzyszenie Rowerowy Białystok postuluje likwidację zielonych strzałek, bądź przynajmniej opóźnienie ich zapalania się. Bo gdy w jednym momencie zielone ma kierowca i rowerzysta, o wypadek nietrudno.

Rowerzyści walczą o bezpieczeństwo: Rowerowy Białystok walczy o bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych. Rowerzyści: Zielone strzałki powinny zapalać się później

- Nie ulega wątpliwości, że temat jest delikatny. Rowerzyści chcieliby likwidacji strzałek, jednak spowolniłoby to ruch w mieście. Problemu by nie było, gdyby kierowcy stosowali się do przepisów i przed wjechaniem na skrzyżowanie zatrzymywali się przed zieloną strzałką - mówi prezydent Tadeusz Truskolaski.

Dodaje, że miasto na pewno całkowicie nie zlikwiduje zielonych strzałek. - W indywidualnych sytuacjach, chociażby w przypadku skrzyżowań z ograniczoną widocznością, będziemy rozważać, czy z nich nie zrezygnować. Generalnie jestem za zielonymi strzałkami - podkreśla prezydent.

Oprócz propozycji, by na nowych skrzyżowaniach nie montować zielonych strzałek komendant stwierdził też, że miasto powinno dokonać przeglądu istniejących już skrzyżowań i „w szczególności zadbać o wymalowanie przejazdów dla rowerów barwą czerwoną".

Czytaj też: Rowerowy Białystok: Najpierw rowerzyści i piesi. Dopiero potem zielone dla aut

Prezydent całkowicie zgadza się z rekomendacją komendanta, by dokonać przeglądu wszystkich skrzyżowań pod kątem bezpieczeństwa.

- Jeśli chodzi o malowanie przejazdów dla rowerzystów na czerwono, to w przypadku nowych skrzyżowań już to się dzieje. Co do już istniejących, to w przepisach bezpieczeństwa nie ma wymogu, by przejazdy te miały taką barwę - mówi Tadeusz Truskolaski.

Przyznaje, że oczywiście na pewno ścieżka byłaby dzięki temu bardziej widoczna, ale trzeba też pamiętać, że malowanie przejazdów na czerwono generowałoby koszty.

- W przypadku skrzyżowań już istniejących na bieżąco analizujemy ich poziom bezpieczeństwa. Konsultujemy się też z Policją. I tam gdzie jest taka potrzeba, przejazd jest przemalowywany na czerwono - uważa prezydent.

Karol Mocniak z Rowerowego Białegostoku ma nadzieję, że miasto faktycznie sprawdzi bezpieczeństwo na skrzyżowaniach i zlikwiduje przynajmniej część zielonych strzałek. - Zgodnie z badaniami ponad 90 proc. kierowców w Polsce nie zatrzymuje się przed zieloną strzałką. Na zachodzie Europy to rowerzyści mają zielone strzałki, a nie kierowcy - mówi.

Niemniej cieszy go stanowisko komendanta policji. - Dysponujemy danymi, z których wynika, że najbardziej niebezpieczne dla rowerzystów skrzyżowania to: Wiejska-Kaczorowskiego-Kopernika, Mickiewicza-Miłosza-ojca Pio oraz Hetmańska-Zwycięstwa- al. Jana Pawła II- al. Solidarności - Wierzbowa - mówi.

Czytaj też: Rowerowy Białystok krytykuje magistrat. Prezydent Białegostoku: To tylko kampania wyborcza

Komendant policji napisał w latach 2016-18 doszło w mieście do 166 kolizji i 41 wypadków z udziałem rowerzystów, w których 43 osoby zostały ranne. Stąd też trzeba zintensyfikować działania na rzecz poprawy bezpieczeństwa rowerzystów.

- W zupełności zgadzam się ze zdaniem komendanta. Sam jestem kierowcą, więc wiem jak nieraz przy zielonej strzałce rowerzysta może wjechać pod koła - mówi Henryk Dębowski.

Według niego, w przypadku nowych skrzyżowań zielonych strzałek nie powinno być w ogóle. Natomiast w przypadku starych należy sprawdzić, które z nich są najbardziej niebezpieczne i zlikwidować tam zielone strzałki. - Mam świadomość, że może to powiększyć korki, jednak bezpieczeństwo jest najważniejsze - podkreśla radny.

Policyjna grupa Speed namierzyła „piratów drogowych”

Wideo

Komentarze 34

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wujek dobra rada
2019-06-10T09:45:22 02:00, Moje miast to Białystok:

https://www.google.com/maps/@53.1125568,23.1475702,3a,73.9y,16.26h,85.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTZ0UCix9CqFiRSmDfVqzwA!2e0!7i13312!8i6656

Jak mam niby zobaczyć rowerzystę pędzącego z górki w kierunku wiejskiej.

Myślę, że w tradycyjny sposób - patrząc: najpierw kiedy go wyprzedzasz przed dojechaniem do prawoskrętu, na prawoskręcie patrząc w prawe lusterko, a na przejeździe patrzysz w prawo pod warunkiem, że odpowiednio się ustawisz.

https://imgur.com/a/xaSkRRT

G
Gość
2019-06-10T08:14:34 02:00, ezk:

no i no i co dalej?

https://www.facebook.com/AmorPorLaBici/videos/853190525056658/

M
Moje miast to Białystok
https://www.google.com/maps/@53.1125568,23.1475702,3a,73.9y,16.26h,85.29t/data=!3m6!1e1!3m4!1sTZ0UCix9CqFiRSmDfVqzwA!2e0!7i13312!8i6656

Jak widać zarówno ludzie na przejściu jak i kierowca skręcający w prawo z wiosennej na świerkową mają zielone światło. Jak mam niby zobaczyć rowerzystę pędzącego z górki w kierunku wiejskiej. Taki skrzyżowań pułapek jest sporo w naszym mieście.
G
Gość
DEBILE znowu cos wymyslaja i udaja ze cos robia
m
mała
pozdrawiam wszystkich rowerzystów

jestem za obowiązkowym OC dla rowerzystów mam OC na rower od 8 lat to nie jest dużo kasy

myślę że powinniśmy tolerować siebie na wzajem i szanować bo życie mamy tylko jedno ( to nie gra komputerowa)

obowiązek jazdy w kaskach

światełka po zmroku

kamizelki lub dodatkowe odblaski

zakaz rozmowy przez tel

zakaz jazdy parami po ścieżce

Pozdrawiam i życzę bezpiecznej jazdy
G
Gość
2019-06-10T07:21:25 02:00, Gość:

Jazda rowerem to wioskowy zwyczaj zawleczony do miasta przez napływowe studenckie ścierwo z moniek, bielska, hajnòwki i innych wiosek. Rowerami jeżdżą ci sami ludzie, ktòrzy mając w domu prysznic myją nogi w misce.

leki ci się skończyły. Moza je ponowić bez kolejki .

l
lolo
Strzałki trzeba w jednym roku likwidować a w drugim roku robić przetarg na montaż nowych. Ważne tylko aby zgodnie z ustawą o zamówieniach publicznych to i izba obrachunkowa zatwierdzi.
e
ezk
2019-06-09T22:23:57 02:00, poem:

Pragnę nieśmiało zauważyć, że zarówno postawa Pana radnego, Pana rowerzysty Mocniaka jak i reszty to bicie piany. Obecne przepisy nie pozwalają na uruchomienie zielonej strzałki w momencie gdy sygnał zielony ma rowerzysta. Także douczyć się a potem postulaty pisać tępaki.

2019-06-09T22:42:40 02:00, strzałałki precz:

Buhahahaha. A to poeta się trafił :D :D :D

To kiedy zapala się sygnał zielonej strzałki? Gdy rowerzyści mają czerwone? Gdy rowerzyści mają czerwone, to rzeczywiście nie ma strzałki, tylko zielone. Relacje ci się popieprzyły, ziomuś.

Zielona strzałka zapala się dokładnie wtedy gdy na relacji poprzecznej samochody i rowerzyści dostają zielone. I wystarczy wtedy, że masz np. 3 pasy: do jazdy nawprost i w lewo, buspas, do jazdy na wprost i w w prawo i stoisz na tym skrajnym prawym, a obok stoi autobus i masz rowerzystów jadących przed twoją maską zprawej w lewo i na abarot. Tych z prawej może i widzisz, ale czy widzisz tych z lewej, za autobusem? Nie. No i teraz jesteś takim typowym Januszem, który widzi leci tym pasem, bo zobaczył strzałkę, po prawej pusto bo już wszyscy się ewakuowali, po lewej nic nie widać, bo autobus. No i Janusz jeszcze dociska bo zara mu szczałka zgaśnie i będzie stał jak ciota na czerwonym 5 sekund. W tym czasie na końcówce zielonego jedzie rowerzysta z lewej, zasłonięty przez autobus. Pisać dalej co będzie?

no i no i co dalej?

G
Gość
Mało że zostawić strzałki... Obowiązkowo wprowadzić jeszcze sekundniki.
w
wieśniak na drogim rowerze
2019-06-10T07:21:25 02:00, Gość:

Jazda rowerem to wioskowy zwyczaj zawleczony do miasta przez napływowe studenckie ścierwo z moniek, bielska, hajnòwki i innych wiosek. Rowerami jeżdżą ci sami ludzie, ktòrzy mając w domu prysznic myją nogi w misce.

Hehehe, odezwał się chłop w 24 pokoleniu mieszczanin białostocczanin. Sory, 24 miesiącu, nie pokoleniu. Z wyraźnym kompleksem małego siusiaka, któremu samochód definiuje pozycję społeczną. Ten sam, który przyzwyczajony do jeżdżenia z kolonii, gdzie nawet nie było znaku teren zabudowany, do odległego o 15 km sklepu po smalec do układania włosów, teraz jeździ tańszym od niejednego roweru dymiącym paseratti do oddalonego o 200 m sklepu po "wiejskie" jajka.

Miasto, jak ch... :D

G
Gość
2019-06-09T23:25:12 02:00, rowerem od 60 lat:

Proponuje PRZED PRZEJAZDEM DLA ROWERÓW , czyli tam gdzie ścieżka rowerowa pozwala na wjazd rowerem na jezdnię , ROBIC PROGI ZWALNIJĄCE .

rowerzysta jadący ok 40 km na godzinę czyli 11 m/s jest niewidoczny dla kierowcy.

A strzałki i zielone światło . Projekt DEBILA jak jest strzałka zielona to dla rowerów jest czerwone światło .

To co za glupek chce likwidoacji. A JAK JEST ZIELONE NA SKRZYŻOWANIU to rower ma też zielone.

Jesteś zwykłym idiotą!

Zielona strzałka na jezdni prostopadłej do przejścia, jest wtedy gdy jest zielone na przejściu!

Po drugie, gdzie widziałeś rowerzystów jadących 40 km/godz?

Zielone strzałki to polski, idiotyczny wymysł, który nakazuje pieszym i rowerzystom by oglądali się za siebie gdy mają zielone.

T
Tambylec
2019-06-09T23:34:24 02:00, GGG:

A ja pragnę zauważyć ze każda grupa ma swoje grzeszki.

-gnioty typu ścieżka na Sienkiewicza, a w szczególności skrzyżowanie z Jagienki (aż się prosi o lustra)

A co Ty masz do DDR na Sienkiewicza? Jak lustra mają poprawić sytuację skoro problem jest z wjazdem w Jagienki, a nie wyjazdem.

Tam skręcając w prawo w J wystarczy popatrzyć przed siebie i w lusterko prawe w którym pięknie widać 200 metrów do zagięcia DDR, a lewoskręt z Siekiewicza w J zlikwidować i kierować na zawijkę na rondo w Złotą i jazdę na wprost w J.

r
rowerem od 160 lat
2019-06-09T23:25:12 02:00, rowerem od 60 lat:

Proponuje PRZED PRZEJAZDEM DLA ROWERÓW , ROBIC PROGI ZWALNIJĄCE .

Proponuję następnym razem sprawdzić, czy propozycja nie jest niezgodna z przepisami i czy nie przyniesie skutku odmiennego od zakładanego. Progi dla rowerzystów były już przerabiane w zeszłym roku, tak jak przeglądy techniczne 2 lata temu i obowiązkowe OC 3 lata temu.

G
GGG
A ja pragnę zauważyć ze każda grupa ma swoje grzeszki.

Kierowcy:

-nie zatrzymywanie się na zielonej strzałce

-ignorowanie pierwszeństwa przejazdu na przejazdach rowerowych

-spychanie rowerzystów jadących ulicą

-parkowanie gdzie popadnie byle nie zapłącić 60groszy za bilecik (również na chodnikach ścieżkach)

Rowerzyści:

-jeżdżenie ulicą gdy ma się ścieżki, tzw gwiazdy peletonu

-jazda w słuchawkach czy też gadając przez telefon/ pisząc smsy

-i moja ulubiona grupa sknerusy którym szkoda 5-10 zł na światło rowerowe żeby był choć minimalne widoczny po zmroku

-jazda na wariata chodnikami i dzwonienie na wszystkich

Piesi:

- włażenie na przejścia jak święte krowy ze smartofonem przed nosem, często również w słuchawkach nie mających kontaktu z rzeczywistością

-zajmowanie ścieżek rowerowych, szczególnie jak jeszcze idzie z psem i rozwiniętą smyczą ( często bez kagańców i worków na odchody)

-przechodzenie przez ulicę gdzie popadnie

Miejscy architekci:

-ścieżki z kostki, serio ?

-gnioty typu ścieżka na Sienkiewicza, a w szczególności skrzyżowanie z Jagienki (aż się prosi o lustra)

-sadzenie chwastów na wyjazdach, czy usadawianie reklam jak na wyjeździe z Nory Ney w Skłodowską

Reasumując osobiście jestem i pieszym i kierowcą i rowerzystą, jeszcze żyję pewnie tylko dla tego że na drodze nie ufam nikomu i nawet jak mam pierwszeństwo to kontroluje innych uczestników ruchu. I osobiście uważam że ruchy typu likwidowanie strzałek nic nie zmienią dopóki ludzie sami nie zadbają o własne bezpieczeństwo. Oderwać się od telefonów i ruszać głową po to każdy z nas dostał oczy, uszy i mózg żeby z niego korzystać. Widzisz niebezpieczeństwo zatrzymaj się, chyba że chcesz zginąć ze świadomością że miałeś/aś pierszeństwo czy też mieć kogoś na sumieniu mogąc tego uniknąć.
G
Gość
2019-06-09T20:16:35 02:00, Gość:

Zlikwidować pierwszeństwo przejazdu rowerzystów przez przejścia i na skrzyżowaniach. Rowerzystom jest łatwiej zatrzymać się. Rowerzysta wkracza na ulicę,a ulica jest dla aut. Czerwone pasy to totalna i niebezpieczna głupota. Trzeba uczyć rowerzystów o zasadach ruchu drogowego.

2019-06-09T23:11:00 02:00, Rowerowy agresor z jezdni:

Dziadek, a Ty prawko to w '45 na T-32 robiłeś pod na terenach byłego ZSRR?

Rowerzyści nie mają pierwszeństwa na przejściach - to są przejazdy rowerowe. "Czerwone pasy" to też przejazdy rowerowe, tyle, że dla bezpieczeństwa są czerwone. Rowerzyście trudniej jest się rozpędzić do prędkości komunikacyjnej, więc drogi powinny być tak zrobione, żeby jak najmniej powinien zatrzymywać się na światłach. Jezdnia nie jest dal aut (i czołgów). Jezdnia jest dla pojazdów. Rowerzystów trzeba uczyć o zasadach ruchu, ale tych co zdawali prawko za komuny, też obowiązuje nauczenie się znowelizowanych przepisów i zrozumienie, że czasy eldorado się skończyły i z jezdni mogą korzystać inni użytkownicy. A tutaj widać, że kierownik to jednak podstaw nie zna.

kultury ciebie nie nauczyli , wszedzie widzisz komuchów i antyrowerzystów

jeżdzę rowerem więcej lat niż masz ty ich , i uważam jak wjeżdzam na jezdnię , dla tego by być cały. Podobnie za kierownicą .Uważam na skrzyżowaniach.A typy jak ty chcą dróg tylko dla LEPSZYCH rowerzystów, motocykli , przejścia tez wasze pedałowcy.

Dodaj ogłoszenie