Aby planowane przez nas przedsięwzięcie odniosło sukces, konieczne jest poznanie rynku i konkurencji – mówi dr Wioletta Czemiel-Grzybowska, prezes Regionalnego Instytutu Społeczno-Ekonomicznego w Białymstoku. – Dlatego bardzo ważne jest przeprowadzenie badania rynku.
Dzięki niemu możemy dowiedzieć się między innymi, jakie są potrzeby klientów, kim są konkurenci i co mają w swojej ofercie, czy na rynku są jeszcze wolne nisze, w które warto zainwestować. Po zebraniu tych informacji łatwiej jest ocenić, czy nasz pomysł na biznes ma szanse powodzenia i czy warto przystąpić do jego realizacji. Często zdarza się tak, że po jego przeprowadzeniu wiele osób rezygnuje z pomysłu otwierania firmy, bo okazuje się, że na naszą usługę lub produkt po prostu nie ma zapotrzebowania.
– Badanie rynku może zapobiec powstaniu firmy, która jest niekonkurencyjna i nieatrakcyjna w danym otoczeniu – mówi Wioletta Czemiel-Grzybowska.
Jeżeli dojdziemy do wniosku, że potencjalni klienci czekają na pojawienie się na rynku naszej firmy, musimy opracować rzetelny i realny biznesplan.
– Wielu przyszłych przedsiębiorców traktuje biznesplan jako kolejną przeszkodę w drodze do rozpoczęcia działalności – mówi Monika Sadokierska, specjalista ds. funduszy europejskich z firmy Szmurło Consulting w Białymstoku. – A jest on niezwykle pomocnym narzędziem przy rozpoczynaniu działalności gospodarczej. Pozwala podjąć decyzję co do realności przedsięwzięcia i szans jego powodzenia.
Dobry biznesplan powinien zawierać charakterystykę planowanego przedsięwzięcia, opis co będzie stanowiło główny przedmiot działalności naszej firmy. Szczególnie powinniśmy uwzględnić w nim atrakcyjność i innowacyjność naszego pomysłu.
– Ważnym elementem biznesplanu jest także określenie rynku dostawców, czyli sposobów oraz źródeł zaopatrzenia w niezbędne materiały, towary, surowce czy usługi pomocnicze – mówi Monika Sadokierska.
Istotnym punktem każdego biznesplanu jest także analiza ekonomiczna przedsięwzięcia, która pozwoli na określenie planowanych przychodów ze sprzedaży oraz kosztów prowadzonej działalności.
Część ekonomiczna powinna zawierać informacje dotyczące między innymi tego, w jaki sposób nasza działalność będzie opodatkowana, ile osób i na jakich zasadach planujemy zatrudniać.
– Kluczowym elementem jest również analiza mocnych stron firmy – mówi Monika Sadokierska. – Musimy także uwzględnić zagrożenia związane z działalnością i nasze słabe strony, czyli przeprowadzić analizę SWOT. Dzięki temu będziemy wiedzieli, co należy zrobić, żeby utrzymać się na rynku.
Należy uwzględnić także stan przygotowań do rozpoczęcia działalności, a więc nasze zdolności i doświadczenie – zarówno merytoryczne, jak i praktyczne.
Dobrze przygotowany biznesplan powinien dać nam odpowiedź na pytanie, czy dysponujemy odpowiednią sumą pieniędzy na uruchomienie firmy. A także, czy nasza działalność będzie opłacalna i przyniesie zysk.
Opinia
dr Wioletta Czemiel-Grzybowska Regionalny Instytut Społeczno-Ekonomiczny
Im lepiej przygotujemy się do rozpoczęcia działalności gospodarczej, tym mniejsze będą szanse jej niepowodzenia. Dlatego wstępem do założenia firmy powinno być przygotowanie autentycznego biznesplanu i sprawdzenie, w jakich kierunkach będzie rozwijał się rynek.
Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?