Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Umowy bankowe. Zobacz, czego bankom nie wolno wpisywać w umowy. A wpisują.

Barbara Kociakowska [email protected]
Karta płatnicza to bardzo wygodne rozwiązanie. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby banki lepiej traktowały swoich klientów.
Karta płatnicza to bardzo wygodne rozwiązanie. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby banki lepiej traktowały swoich klientów.
Umowy bankowe. Klienci banków często nie znają swoich praw. Nie korzystają też z reklamacji, ze względu na skomplikowane procedury.

Kontrolerzy UOKiK przejrzeli 280 wzorców umów o karty płatnicze. Przyjrzeli się regulaminom, tabelom opłat i prowizji stosowanym przez 12 banków. Efekt? Zakwestionowali 45 klauzul. Niekorzystne postanowienia stosowały wszystkie kontrolowane banki.

Strach korzystać z reklamacji

Wątpliwości urzędu wzbudził m.in. zapis, że bank może pobrać opłatę za rozpatrzenie reklamacji, jeśli choćby częściowo nie została ona uznana. Podobne postanowienie znajduje się już w Rejestrze klauzul niedozwolonych.

– Pobieranie opłaty za rozpatrzenie reklamacji, nawet gdy okazała się nieuzasadniona jest niezgodne z prawem – przypomina Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Wątpliwości kontrolerów UOKiK wzbudził także długi czas rozpatrywania reklamacji. Jeden z banków zastrzegał na to nawet 90 dni, z możliwością przedłużenia do 140 dni. Tymczasem zgodnie z prawem, bank musi rozpatrzyć reklamację niezwłocznie.

Urząd zakwestionował też postanowienia dające prawo do pobierania jednocześnie opłaty za obsługę nieterminowej spłaty zadłużenia na karcie kredytowej i ustawowych odsetek. Bo w ten sposób banki wielokrotnie obciążają konsumenta zalegającego ze spłatą zadłużenia. Zgodnie z prawem, jeżeli klient nieterminowo reguluje należności wobec banku, to należą mu się karne odsetki.

Łatwo nie rozwiążesz

Kontrola wykazała, że niektóre banki pobierają opłaty za wypowiedzenie umowy. Podobne postanowienie zostało już zakwestionowane przez sąd.

Zastrzeżenia UOKiK wzbudziły też postanowienia, które dają bankom prawo do rozwiązania umowy w przypadku wycofania karty z obrotu, nie wskazując przyczyn, kiedy może dojść do takiej sytuacji. Zgodnie z prawem, bank może wypowiedzieć umowę o kartę płatniczą tylko z ważnych powodów określonych w umowie.

Urząd stwierdził też, że obowiązkowe informacje, które zgodnie z prawem powinny znaleźć się w umowie o kartę kredytową, były zawarte w załącznikach, regulaminie, tabeli opłat i prowizji.

Gdzie po pomoc

Przypomnijmy, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności, w pierwszej kolejności powinniśmy kontaktować się z bankiem. Jeśli nie uwzględni on reklamacji, możemy poprosić o pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych.

Bezpłatnych porad udziela Stowarzyszenie Konsumentów Polskich – należy dzwonić na infolinię 800 800 008.

Spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych do wysokości 8 tys. zł rozstrzyga też arbiter bankowy.

Najnowsze badania społeczne przeprowadzone przez ARC Rynek pokazują także, że stan wiedzy na temat praw klientów banków jest niezadowalający. Co czwarty ankietowany nie zna ich w ogóle, a połowa badanych w niewielkim stopniu. Prawie każdy przyznaje, że nie składał reklamacji, gdy był niezadowolony z usług banku. Problemy stwarzają nieprzychylni konsultanci, czasochłonność procedur, a także wielostronicowe, niejasno sformułowane umowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na poranny.pl Kurier Poranny