Umowy bankowe. Zobacz, czego bankom nie wolno wpisywać w umowy. A wpisują.

Barbara Kociakowska [email protected]
Karta płatnicza to bardzo wygodne rozwiązanie. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby banki lepiej traktowały swoich klientów.
Karta płatnicza to bardzo wygodne rozwiązanie. Byłoby jeszcze lepiej, gdyby banki lepiej traktowały swoich klientów.
Umowy bankowe. Klienci banków często nie znają swoich praw. Nie korzystają też z reklamacji, ze względu na skomplikowane procedury.

Kontrolerzy UOKiK przejrzeli 280 wzorców umów o karty płatnicze. Przyjrzeli się regulaminom, tabelom opłat i prowizji stosowanym przez 12 banków. Efekt? Zakwestionowali 45 klauzul. Niekorzystne postanowienia stosowały wszystkie kontrolowane banki.

Strach korzystać z reklamacji

Wątpliwości urzędu wzbudził m.in. zapis, że bank może pobrać opłatę za rozpatrzenie reklamacji, jeśli choćby częściowo nie została ona uznana. Podobne postanowienie znajduje się już w Rejestrze klauzul niedozwolonych.

– Pobieranie opłaty za rozpatrzenie reklamacji, nawet gdy okazała się nieuzasadniona jest niezgodne z prawem – przypomina Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.

Wątpliwości kontrolerów UOKiK wzbudził także długi czas rozpatrywania reklamacji. Jeden z banków zastrzegał na to nawet 90 dni, z możliwością przedłużenia do 140 dni. Tymczasem zgodnie z prawem, bank musi rozpatrzyć reklamację niezwłocznie.

Urząd zakwestionował też postanowienia dające prawo do pobierania jednocześnie opłaty za obsługę nieterminowej spłaty zadłużenia na karcie kredytowej i ustawowych odsetek. Bo w ten sposób banki wielokrotnie obciążają konsumenta zalegającego ze spłatą zadłużenia. Zgodnie z prawem, jeżeli klient nieterminowo reguluje należności wobec banku, to należą mu się karne odsetki.

Łatwo nie rozwiążesz

Kontrola wykazała, że niektóre banki pobierają opłaty za wypowiedzenie umowy. Podobne postanowienie zostało już zakwestionowane przez sąd.

Zastrzeżenia UOKiK wzbudziły też postanowienia, które dają bankom prawo do rozwiązania umowy w przypadku wycofania karty z obrotu, nie wskazując przyczyn, kiedy może dojść do takiej sytuacji. Zgodnie z prawem, bank może wypowiedzieć umowę o kartę płatniczą tylko z ważnych powodów określonych w umowie.

Urząd stwierdził też, że obowiązkowe informacje, które zgodnie z prawem powinny znaleźć się w umowie o kartę kredytową, były zawarte w załącznikach, regulaminie, tabeli opłat i prowizji.

Gdzie po pomoc

Przypomnijmy, że w razie pojawienia się jakichkolwiek trudności, w pierwszej kolejności powinniśmy kontaktować się z bankiem. Jeśli nie uwzględni on reklamacji, możemy poprosić o pomoc rzeczników konsumentów czy organizacji pozarządowych.

Bezpłatnych porad udziela Stowarzyszenie Konsumentów Polskich – należy dzwonić na infolinię 800 800 008.

Spory między konsumentami a bankami w zakresie roszczeń pieniężnych do wysokości 8 tys. zł rozstrzyga też arbiter bankowy.

Najnowsze badania społeczne przeprowadzone przez ARC Rynek pokazują także, że stan wiedzy na temat praw klientów banków jest niezadowalający. Co czwarty ankietowany nie zna ich w ogóle, a połowa badanych w niewielkim stopniu. Prawie każdy przyznaje, że nie składał reklamacji, gdy był niezadowolony z usług banku. Problemy stwarzają nieprzychylni konsultanci, czasochłonność procedur, a także wielostronicowe, niejasno sformułowane umowy.

Mocne wsparcie dla przemysłu rolno-spożywczego.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie