MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Świetny wrzesień Toyoty

Andrzej Matys Źródło: Samar
Wreszcie coś ciekawego wydarzyło się na polskim rynku motoryzacyjnym. Według wstępnych danych comiesięcznego raportu firmy Samar, do których dotarliśmy, we wrześniu zmieniła się nieco kolejność w czołówce rankingu największych sprzedawców aut osobowych. Na trzecie miejsce (w sprzedaży od początku roku), za Fiatem i Skodą, awansowała Toyota!

Japońska firma zdobyła też drugą pozycję, pod względem wielkości sprzedaży we wrześniu. Tak dobrych wyników Toyota na polskim rynku nigdy nie notowała.

Tradycyjnym liderem

polskiego rynku jest Fiat, który od początku roku sprzedał 45.255 aut. Druga jest Skoda ze sprzedażą 31.011 sztuk, a trzecia Toyota, której auta - od początku roku - kupiło już 27.656 klientów. Tym samym japoński koncern zepchnął na czwarte miejsce, Renault (27.279 szt.).
Jak widać różnica wynosi 377 szt. i oznacza, że Renault we wrześniu dostało sporej zadyszki gdy tymczasem popyt na samochody Toyoty wyraźnie wzrósł. Nawet mimo tego, że dzisiaj praktycznie żadnego modelu tej marki nie można kupić od ręki: na Yarisa trzeba czekać minimum dwa tygodnie, a na Avensisa - od 2 do 3 miesięcy. Jednak dealerzy Toyoty wydali klientom we wrześniu 3722 samochody, zaś koncesjonerzy Renault - 2980. Różnica, czyli 742 szt. pozwoliła Toyocie nie tylko dogonić Renault, ale jeszcze zdobyć taką przewagę, która zapewniła jej czwarte miejsce w Polsce pod względem wielkości sprzedaży.

Toyotę we wrześniu

wyprzedził tylko Fiat ze sprzedażą 6478 samochodów. Główny składnik tej liczby nazywa się Panda (ponad 3,3 tys. wydanych aut). To dzięki niej Fiat uzyskał najlepszy wynik sprzedaży miesięcznej od 2 lat.
Z kolei wiecznie druga Skoda zamknęła miniony miesiąc sprzedażą 3300 szt. tracąc do Toyoty 422 samochody! Zjawisko ciekawe, zwłaszcza, gdy porównamy ceny standardowych wersji aut oferowanych przez obydwie firmy. Można nawet uznać, że jeśli 377 w skali roku (różnica między Toyotą a Renault), to ilość stosunkowo niewielka, to przegrana Skody we wrześniu robi już mocne wrażenie. Zresztą na wielu rynkach lokalnych (na Podlasiu od czerwca) kolejność: Fiat, Toyota, Skoda Opel - nie jest niczym nowym. Dowodzi też, że bodaj dwie korekty (w górę) tegorocznych planów sprzedaży Toyoty w Polsce były absolutnie uzasadnione.

Dla porządku dodajmy,

że we wrześniu sprzedaż nowych samochodów w Polsce była większa niż w sierpniu, ale bilans roku 2003 do roku 2002 jest gorszy o około 3 tys. sztuk.
Na pozostałych miejscach Top 10 nic się nie zmieniło. Trzeba tylko odnotować większe zainteresowanie autami Volkswagena, dla którego ostatnie miesiące przynosiły wyłącznie spadki sprzedaży. Bez wątpienia swoje zrobiły duże rabaty na wszystkie modele, które VW wprowadził właśnie we wrześniu.
Największy wzrost sprzedaży (wśród 10 największych importerów i producentów) w stosunku do sierpnia odnotował Fiat (92,9 proc.) i Toyota (52,2 proc.), zaś w skali roku Toyota - 53,3 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny