Sieć LodyBonano świętują urodziny. 18 lat amerykańskich świderków w Polsce [zdjęcia]

Opr. Andrzej Matys
Blisko dwie dekady temu na polskim rynku pojawiła się nowość – amerykańskie świderki. Desery ciekawiły swoją formą, kształtem i nieco inną konsystencją w porównaniu do popularnych wtedy lodów włoskich. Modę na nie upowszechniła marka LodyBonano – najdłużej istniejąca sieć franczyzy lodowej w Polsce, która w tym roku obchodzi 18-lecie działalności.

Zaczęło się od wspomnienia wakacji we włoskim miasteczku i sprzedawcy lodów, na którego wołano "Bonano". To właśnie on stał się dla Radosława Charubina inspiracją do zajęcia się lodowym biznesem. Pierwsza lodziarnia pod intrygującą nazwą LodyBonano została otwarta w 2003 roku w Białymstoku, później dołączyły do niej kolejne. Tak powstał model franczyzowy, a do sieci zaczęli zgłaszać się przedsiębiorcy, którzy chcieli rozwijać własne lodziarnie pod jej szyldem.

Lider branży i drugie pokolenie klientów

– Wyróżniliśmy się na rynku ciekawą identyfikacją wizualną oraz bogatą ofertą. Żadna lodziarnia nie miała wtedy tak dużego wyboru. Ludzi ciągnęło do tego typu nowości, w sezonie wakacyjnym nasze lokale przeżywały prawdziwe oblężenie. I choć w dzisiejszych czasach nadużywa się słowa kultowy, to Americanos – nasz flagowy deser, taki jest. Nie bez powodu LodyBonano są w Polsce synonimem amerykańskich świderków – mówi Radosław Charubin.

Na przestrzeni lat sieć osiągnęła pozycję lidera w branży franczyzy lodowej i utrzymuje ją do dziś. Obecnie pod szyldem LodyBonano działa blisko 200 punktów w całym kraju. – Teraz ze wzuszeniem patrzymy na to, jak klienci wychowani na Lodach Bonano, przyprowadzają do nas swoje dzieci. To uświadamia nam, jak długo działamy na rynku i że jesteśmy marką pokoleniową – przekonuje współwłaściciel marki.

Czytaj również: Przez upały wchłaniamy lody na potęgę. Sprzedaż pod marka LodyBonano osiągą rekordową wielkość.

Lodziarnia, czyli miejsce spotkań

Od początku istnienia sieć mocno stawiała na działania marketingowe. Znakiem rozpoznawczym LodyBonano stały się “huczne otwarcia” z darmowymi lodami czy atrakcyjnymi rabatami w stylu "Americanos za złotówkę". Do tego dochodziły cykliczne akcje promocyjne i karty lojalnościowe. Każdy sezon oznaczał też nowości w menu.

– Nasze lodziarnie są świetnie przyjmowane w małych i średnich miastach, na osiedlach i w miejscowościach turystycznych. Dla lokalnej społeczności taki punkt to nie tylko miejsce, gdzie można kupić lody, ale przede wszystkim przestrzeń wspólnego spędzania czasu. U nas spotykają się całe rodziny, a dzieciaki przybiegają po obiedzie po ulubione lody. Jeśli lodziarnia ma dobrą lokalizację, to życie towarzyskie kwitnie przy niej przez cały sezon – mówi Radosław Charubin.

Lodziarnia czynna cały rok?

Lokalizacja i pogoda – te dwa czynniki mają niebagatelne znaczenie dla powodzenia sprzedaży w sezonie. Mówi się, że branża lodowa jest od nich uzależniona, jednak i na to sieć LodyBonano znalazła swoją receptę. W tym roku marka zaprezentowała nowy koncept współpracy – lodziarnię na kołach z ogródkiem dla gości. Chodzi o przyczepę (z zadaszoną strefą relaksu), którą można ustawić wszędzie (do jej montażu nie trzeba pozwolenia na budowę).

– Gdy tworzyliśmy nasz najnowszy model współpracy, zależało nam na kilku rzeczach. Po pierwsze to szybkość uruchomienia biznesu. Od podpisania umowy lodziarnię gotową do pracy dostarczamy w dwa dni. Po drugie, jej mobilny charakter pozwala na swobodną zmianę lokalizacji i podążanie za naturalnym rozwojem miasta. Tak elastycznego i kompleksowego rozwiązania na polskim rynku jeszcze nie było – tłumaczy Radosław Charubin.

To już kolejna odsłona naszej zabawy. Tym razem przedstawiamy miejsca w Białymstoku, w których można zjeść lody. Takich miejsc nie brakuje, ale które z lodziarni są według Was najlepsze? Zobaczcie nasze zestawienie i wybierzcie najlepsze lody w mieście!

Lodziarnie w Białymstoku. Gdzie zjesz dobre lody w mieście? ...

Jak dodaje, nowa formuła pozwala zniwelować sezonowość. Dotychczas lodziarnie działały kilka miesięcy w roku. LodyBonano mają jednak nowe menu, także z propozycjami na zimniejsze miesiące. Są to np. gorące kanapki czy słodkie wypieki, więc właściciele przyczep mogą działać poza szczytem sezonu.

Plany na przyszłość

W ostatnich latach, obok marki LodyBonano, powstała druga franczyza z naturalnymi rzemieślniczymi lodami. "u Lodziarzy" Wytwórnia Lodów Polskich działa na podobnych zasadach, ale celuje w innych odbiorców. Obie sieci działają w modelu mobilnych punktów, ale nie muszą konkurować o uwagę klientów.

– W najbliższym czasie LodyBonano skupią się mocniej na mniejszych miastach, parkach rozrywki i wszelkich lokalizacjach związanych z rodzinami i dziećmi. To pozwoli nam utrzymać stabilną pozycję na rynku. Chcemy też wprowadzić bezcukrowe lody z automatu, więc w nieco zdrowszym wydaniu. W czasach pandemii, ciężko jest przewidzieć, co wydarzy się na rynku, ale my nie zatrzymujemy się i działamy dalej – podsumowuje Radosław Charubin.

Uwaga na chińskie telefony

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie