Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Prezydent Tadeusz Truskolaski o połączeniach kolejowych Białystok - Warszawa (wideo)

(adek)
Tadeusz Truskolaski pisze listy w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych Białystok - Warszawa
Tadeusz Truskolaski pisze listy w sprawie przywrócenia połączeń kolejowych Białystok - Warszawa
Prezydent Tadeusz Truskolaski zaapelował do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz PKP Intercity S.A. nie zmniejszanie liczby połączeń kolejowych między z Białymstokiem a Warszawą

W czwartek prezydent Białegostoku skierował do Ministerstwa Infrastruktury i PKP Intercity S.A. listy, w których zaapelował o to, aby liczba połączeń z Białegostoku do Warszawy nie była mniejsza niż przed remontem infrastruktury kolejowej.

– Chcę wyrazić stanowczy sprzeciw wobec decyzji spółki o zmniejszeniu liczby pociągów kursujących między Białymstokiem a Warszawą od 13 grudnia 2015 r. Moim zdaniem, ale przede wszystkim zdaniem mieszkańców naszego miasta i regionu, jest to traktowanie Białegostoku i Podlasia jako Polski B - tymi słowami prezydent Białegostoku Tadeusz Truskolaski rozpoczął list do prezesa spółki PKP Intercity.

Prezydent Białegostoku przypomniał, że ograniczenie liczby połączeń z Warszawą stoi w sprzeczności z zapowiedziami sprzed rozpoczęcia przebudowy trasy kolejowej Białystok-Warszawa. Przewoźnicy zapewniali wówczas, że po zakończeniu prac siatka połączeń nie pogorszy się.

Pociąg Białystok - Warszawa. Czarny scenariusz na kolei: problem z przesiadkami, wielogodzinne luki

Treść listu prezydenta Tadeusza Truskolaskiego do Jacka Leonkiewicza - Prezes Zarządu

"PKP Intercity" Spółka Akcyjna

Chcę wyrazić stanowczy sprzeciw wobec decyzji spółki o zmniejszeniu liczby pociągów kursujących między Białymstokiem a Warszawą od 13 grudnia 2015r. Moim zdaniem, ale przede wszystkim zdaniem mieszkańców naszego miasta i regionu, jest to traktowanie Białegostoku i Podlasia jako Polski B.

Ograniczenie liczby połączeń z Warszawą stoi także w sprzeczności z zapowiedziami sprzed rozpoczęcia przebudowy trasy kolejowej Białystok-Warszawa. Przewoźnicy zapewniali wówczas, że po zakończeniu prac siatka połączeń nie pogorszy się.

Połączenia kolejowe to istotny czynnik społecznego i gospodarczego rozwoju regionów, szczególnie zaś Polski Wschodniej. Zmniejszanie liczby połączeń oznacza duże utrudnienia w komunikacji ze stolicą kraju.

Chcę zwrócić uwagę na fakt, że zmniejszanie liczby kursujących pociągów stawia pod znakiem zapytania sensowność kosztownej, aczkolwiek w mojej ocenie niezwykle ważnej, przebudowy linii kolejowej na odcinku Warszawa-Białystok. Ograniczenie liczby pociągów kursujących na tej trasie może powodować dalszą marginalizację kolei jako istotnego elementu systemu transportowego w naszym regionie.

Przygotowując inwestycję przebudowy linii kolejowej Białystok-Warszawa i pozyskując finansowanie z Unii Europejskiej nie zakładali zapewne Państwo tak drastycznego zmniejszenia liczby połączeń. Takie założenia bowiem mogłyby podważać celowość inwestycji. Ponad to, po rocznym braku bezpośrednich połączeń kolejowych między Warszawą a Białymstokiem konieczna jest praca nad odzyskaniem utraconych, na rzecz transportu drogowego, pasażerów. Ponoszonym więc znacznym nakładom finansowym na infrastrukturę kolejową powinna towarzyszyć poprawa oferty połączeń dla pasażerów, zarówno pod względem cenowym, jak i częstotliwości połączeń. Tak by po roku korzystania z transportu drogowego zaczęli decydować się na ten kolejowy.

Apeluję zatem do władz spółki PKP Intercity o podjęcie działań zmierzających do tego, by na trasie Białystok-Warszawa siatka połączeń kolejowych nie uległa pogorszeniu w stosunku do tej sprzed przebudowy linii. Co więcej mając na względzie wyżej przedstawione argumenty połączeń na linii Białystok-Warszawa powinna być więcej niż przed rozpoczęciem renowacji tej linii.

Treść listu prezydenta Tadeusza Truskolaskiego do Minister Infrastruktury i Rozwoju Marii Wasiak

Z zaskoczeniem przyjąłem informację, że od 13 grudnia 2015r. na trasie kolejowej Białystok

-Warszawa kursować będzie tylko 6 par pociągów dalekobieżnych stałego kursowania zamiast dotychczasowych jedenastu. Stoi to w sprzeczności z zapowiedziami sprzed rozpoczęcia modernizacji trasy kolejowej Białystok-Warszawa. Przewoźnicy zapewniali wówczas, że po zakończeniu prac siatka połączeń nie ulegnie pogorszeniu.

Decyzję o zmniejszeniu liczby połączeń między Białymstokiem a Warszawą oceniam zdecydowanie negatywnie. Moim zdaniem, ale przede wszystkim zdaniem mieszkańców naszego miasta i regionu, jest to traktowanie Białegostoku i Podlasia jako Polski B.

Połączenia kolejowe odgrywają bardzo istotną rolę w rozwoju gospodarczym i społecznym każdego regionu. Szczególnie istotne są w przypadku województw Polski Wschodniej. Zmniejszanie liczby połączeń oznacza duże utrudnienia w komunikacji ze stolicą kraju.

Co równie istotne, zmniejszanie liczby kursujących pociągów stawia pod znakiem zapytania sensowność kosztownej, aczkolwiek w mojej ocenie niezwykle ważnej przebudowy systemu linii kolejowych w kraju, w tym odcinka Warszawa-Białystok. To organicznie liczby połączeń może powodować dalszą marginalizację kolei jako istotnego elementu systemu transportowego.

Jestem przekonany, że przygotowując inwestycję przebudowy linii kolejowej Białystok Warszawa i pozyskując finansowanie z Unii Europejskiej nie zakładano tak drastycznego zmniejszenia liczby połączeń. Takie założenia bowiem mogłyby podważać celowość inwestycji. Dodatkowo po rocznym braku bezpośrednich połączeń kolejowych między Warszawą a Białymstokiem konieczna jest praca nad odzyskaniem, utraconych na rzecz transportu drogowego, pasażerów.

Ponoszonym znacznym nakładom finansowym na infrastrukturę kolejową powinno towarzyszyć polepszanie oferty połączeń dla pasażerów, zarówno pod względem cenowym, jak i częstotliwości połączeń. Działania te powinny stanowić niezbędny element niezwykle ważnej dla naszego miasta inwestycji, choć nie są to nakłady inwestycyjne „sensu stricto”.

Jestem przekonany, że Pani Minister podzieli moje poglądy w tej sprawie i wpłynie na przewoźników tak, by realizowali wspólną z Ministerstwem politykę. W efekcie przyniesie to obudowę znaczenia transportu kolejowego w naszym kraju.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny