Pożar cystern. Naprawa torów oraz rekultywacja terenu potrwa lata. (zdjęcia)

Henryk Sosnowski
Odnowa środowiska po listopadowym wybuchu cystern pochłonie sześć milionów złotych
Odnowa środowiska po listopadowym wybuchu cystern pochłonie sześć milionów złotych Henryk Sosnowski
Udostępnij:
Po listopadowym wybuchu cystern na torach w Białymstoku ruch pociągów jest nadal utrudniony. Natomiast transport niebezpiecznych towarów odbywa się tylko nocą. Naprawa systemu torowego zajmie wiele lat. Sześć milionów złotych pochłonie sama odnowa środowiska.

[galeria_glowna]
- Na torach w tym miejscu i na stacji Białystok mamy nadal stan po katastrofie - mówi Andrzej Kierman z białostockiego zakładu PKP Polskie Linie Kolejowe. - Organizacja ruchu, szczególnie towarowego jest całkowicie zmieniona poprzez zniszczenie rozjazdów, które znajdowały się w okręgu nastawczym BłI.

Od strony Warszawy, Ełku czy też Czeremchy do tej chwili nie ma wjazdu na tory towarowe od 101 do 105 oraz tory centralne. Dlatego też część składów towarowych jest kierowana na stację w Wasilkowie, gdzie przestawiana jest lokomotywa. Dopiero wtedy wracają one do Białegostoku.

Te problemy to skutek listopadowego wypadku na torach w okolicach tunelu nad ulicą Hetmańską. Wtedy zderzyły się dwa składy towarowe. Zapaliły się cysterny z paliwem a dwie z nich wybuchły.

Towary niebezpieczne tylko nocą

Ze względu na obecne problemy techniczne towary wysokiego ryzyka transportowane są przez białostocką stację tylko nocą, od godziny 21 do 5 rano.

Przywracanie stanu na torach z przed katastrofy potrwa lata. Miejsce wybuchu cystern badały specjalne komisje, które miały określić, jakie należy podjąć działania. Pojawiły się trzy warianty odbudowy: w układzie torowym sprzed incydentu, w zmienionym układzie oraz w zmienionym układzie ze sterowaniem z nastawni dysponującej.

- Teraz zarząd musi zdecydować, który wariant ma być realizowany - tłumaczy Andrzej Kierman. - Jeżeli w tym roku uda się wbić przysłowiowe łopaty, to będzie dobrze.

Natomiast Ministerstwo Infrastruktury informuje, że rekultywacja skażonego terenu może potrwać nawet do lipca 2017 roku. - Faktycznie, tak może być, chociaż szczegółowych danych jeszcze nie mamy - przyznaje Andrzej Kierman.

Pracuje specjalna komisja, która ma określić warunki, w jakich mają nastąpić wiercenia, jak np. głębokość odwiertów. Dzięki temu będzie można poznać stopień skażenia gruntów.

Zarząd PKP PLK na przywracanie stanu z przed katastrofy tylko w zakresie ochrony środowiska przeznaczył już milion złotych. Docelowo ta kwota może zwiększyć się nawet do sześciu milionów złotych.

Czytaj e-wydanie »

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Wideo

Komentarze 11

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
trepanator
nie wiem na co wy narzekacie, po co narzekacie, przecież to jest oczywiste że to jest przekręt a takie popierdółki jak wy nie mają prawa głosu w tej kwestii, każdy z was jakby dorwał się do koryta to by z niego czerpał na umur więc skończcie się produkować i tracić czas na forum tylko weźcie się za coś, jedźcie do niemiec jumać jak na polaka przystało albo piwnice szabrujcie u sąsiadów, działajcie! hahahahahhahahahhahaha
j
jjj
Kolejarzom się należy i już. Tak było, jest i ma być. Cholerna mafia. Państwo w państwie. Nie będę zdziwiony jak powstanie kolejna spółka zarządzająca odbudową tego kawałka torów z prezesem i 5 zastępcami na czele.
a
ada
Winni powinni być ubezpieczeni od NW więc śmiało można wystawić im rachunek i już nigdy nie będzie takich zdarzeń.
r
raaf
Zgadzam się, pomysł, żeby naprawiać tory latami, a skażenie usuwać za 6 mln zł mógł zrodzić się tylko w chorej kolejarskiej głowie. Zróbcie przetarg nieograniczony, a koszty i czas spadną 10-krotnie.
s
serwek
deb***
O
OBROŃCA z URZĘDU
Coś czuję, że ktoś niezłą kaskę a to chapnie. I to ma być państwo prawa. Złodziejstwo na każdym kroku. Co tam może kosztować te 6 milionów. I jak można taki odcinek odbudowywać latami? To jest chore!!!!!!!!!

Tutaj nie ma co czuć, to jest pewne na 100%
Komisja Europejska postanowiła wybudować bramę w trzecie tysiąclecie jako symbol coraz ściślejszych więzi łączących państwa członkowskie. Wyłoniono podkomisję do przeprowadzenia przetargu, która ów przetarg ogłosiła. Do wykonania bramy zgłosiło się trzech oferentów: Turek, Niemiec i Polak.
Pierwszy ofertę przedstawił Turek: brama solidna, projekt kompletny - wszystko w porządku - koszt: 6000 euro.
Drugi był Niemiec: projekt w zasadzie nie odbiegał od projektu Turka, podobne wykonanie, cena: 10.000 euro. Komisja pyta:
- Czemu aż 10.000!?
Niemiec na to:
- Solidny niemiecki projekt, solidne niemieckie materiały solidne niemieckie wykonanie, a to kosztuje.
OK. Ostatni był Polak, który przedstawił projekt bardzo podobny, wręcz identyczny do projektów Turka i Niemca, ale cena wynosiła 56.000 euro. Tu komisja o mało nie spadła z krzeseł, ale pytają czemu tak astronomicznie wysoka kwota, na co Polak:
- 25.000 euro dla mnie, 25.000 dla Szanownej Komisji za trud włożony w przeprowadzenie przetargu i skuteczne jego rozstrzygnięcie, a 6.000 dla Turka, bo ktoś te bramę musi postawić... tak to wygląda.
j
jajat
Coś czuję, że ktoś niezłą kaskę a to chapnie. I to ma być państwo prawa. Złodziejstwo na każdym kroku. Co tam może kosztować te 6 milionów. I jak można taki odcinek odbudowywać latami? To jest chore!!!!!!!!!
S
Sledzik
a pomnika cudownego ocalenia tam bie będzie ????
t
tragedia
hmmmm... 6 milionów na odnowę środowiska? a co tam odnawiać? maki samosiejki i trawę ? druga sprawa, faktycznie kilka odcinków torów po 20-30m max odbudować w kilka lat to trzeba mieć talent... rail baltica dotarze chyba do nas w okolicach 3000r.
b
bialy
hahah, 6 milionów na odnowe środowiska
E
EXPERT z CHOROSZCZY
Kolejna okazja do przekrętu. Kawałek torów latami? To ile budowano kolej warszawsko -wiedeńską? Może inaczej, ile z Białegostoku do Warszawy?
Przejdź na stronę główną Kurier Poranny
Dodaj ogłoszenie