Rehabilitacja geriatryczna to – obok branży bieliźniarskiej czy call centers – jedna z ważniejszych szans rozwoju podlaskiej gospodarki. Wskazują na to badania prof. Bogusława Plawgo i jego zespołu z białostockiej Fundacji Kształcenia Kadr, robione na potrzeby Podlaskiego Obserwatorium Rynku Pracy i Prognoz Gospodarczych przy Wojewódzkim Urzędzie Pracy.
– Duże znaczenie dla tej branży mają nie tylko warunki przyrodnicze regionu, ale też posiadanie przez województwo podlaskie potencjału naukowego, predysponującego je do świadczenia tego rodzaju usług nawet na szerszą, ponadregionalną skalę – podkreśla prof. Bogusław Plawgo. – Wysoko wykwalifikowana kadra lekarska i fizjoterapeutyczna oraz niskie ceny usług w porównaniu do zagranicy, są atutami regionu.
A co według profesora trzyma branżę na uwięzi? Niska dostępność komunikacyjna województwa oraz niedostateczne działania marketingowe i zbyt mała współpraca regionalnych podmiotów czy ich nastawienie na zdobywanie zewnętrznych rynków.
Agnieszka Pytasz, współwłaścicielka Pensjonatu Sosenka w Sochoniach zwraca uwagę na ten właśnie promocyjny element wsparcia, który przydałby się przedsiębiorcom tej branży. Ośrodek prowadzony przez nią i jej tatę - Piotra, od początki istnienia (pięć lat) nastawiony jest na turnusy rehabilitacyjne, głównie dla osób starszych. W 2006 roku dostał nawet za pomysł tytuł Podlaskiej Marki Roku.
Budowany od podstaw, od razu zaprojektowany był przez Piotra Pytasza tak, żeby był przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych.
– Jesteśmy w wojewódzkim rejestrze ośrodków rehabilitacyjnych i finansowanie opieramy m.in. na współpracy z PFRON – mówi Agnieszka Pytasz. – A część osób finansuje się sama. Jest coraz wiecej osób, ktore wchodząc w wiek seniorski chcą utrzymać dawną formę i odkładają pieniądze na taki rodzaj czynnego wypoczynku. Większość z nich nastawia się na wypoczynek letni, ale i w grudniu było u nas sporo osób, które w ten sposób zwalczały zimową chandrę.
Pani Agnieszka zauważa jednak, że przy niezbyt zasobnym portfelu wielu starszych osób, branży przydałoby się wsparcie w poszukiwaniu klienta akcjami promocyjnymi organizowanymi przez samorząd regionu np. w Warszawie. Bo pojedynczo niewielkim firmom podlaskim trudno jest ponieść takie koszty.
– Najwyższy czas, aby turystykę i rehabilitację geriatryczną wpisać w strategię rozwoju regionu – wtóruje tej opinii Marek Siergiej, prezes Promotechu i współzałożyciel podlaskiego Klastra Medycznego.
Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?