Dzięki udziałowi w międzynarodowych imprezach nasze marki są coraz bardziej rozpoznawane na rynkach zagranicznych – wylicza korzyści z drugiej już obecności na paryskich targach Elżbieta Kacała, przedstawicielka Podlaskiego Klastra Bielizny. – Wszystkie nasze firmy zaprezentowały się na pokazie głównym targów, co zwiększyło liczbę osób, które poznały naszą ofertę, bo na stoisko nie każdy musiał dotrzeć. A klientów było bardzo wielu, m.in. z takich krajów jak Nowa Zelandia, Japonia, Zjednoczone Emiraty Arabskie, Holandia, Francja, Hiszpania czy Rosja.
Dominacja Białegostoku
Jak mówi Elżbieta Kacała, nasze firmy budzą zainteresowanie swoją ofertą, bo jest ona przystępna cenowo, ale jednocześnie i jej technologie, i wzornictwo, i jakość są wysoko oceniane. Targi skończyły się dla nas zarówno nowymi kontaktami, jak i nowymi kontraktami. Swoje produkty zaprezentowały m.in.: AVA, Axami, GAIA, Gorteks, Gracya, Kinga, Kostar, MAT Lingerie – wszystkie z Białegostoku. Pokazały się też Expose Beauty z Sanoka oraz olsztyńskie Fabio Undercare i Miss Fabio.
Wszystkie te firmy należą do Podlaskiego Klastra Bielizny. Ich wyjazd na paryskie targi został dofinansowany z Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej.
Elżbieta Kacała zwraca uwagę, że formuła klastra sprawdza się nie tylko ze względu na większe możliwości dofinansowania działalności firm. – Przedsiębiorcy spotykają się, dyskutują. I poza sferami związanymi bezpośrednio z konkurencyjnością, tym czego się po prostu nie ujawnia, służą sobie wzajemnie bardzo cennym doświadczeniem. Poprzez udział w klastrze staramy się podnosić innowacyjność w branży, a także jako silna grupa producentów z Podlasia występować razem na rynkach międzynarodowych, promując przy tym nasz region – dodaje Elżbieta Kacała.
Współpracy nam trzeba
– Wsparcie klastrów oznacza wsparcie współpracy. Zarówno między przedsiębiorstwami, jak i otoczeniem biznesu: nauką, administracją itp. – mówi Wojciech Winogrodzki, który reprezentuje Północno-Wschodni Klaster Edukacji Cyfrowej i wysoko ocenia przydatność tej formy organizowania się przedsiębiorstw. – To jedna z najpotrzebniejszych rzeczy naszej gospodarce i „towar” bardzo jeszcze deficytowy. My nie umiemy współpracować i dlatego wszelkie działania, które pozwalają tę współpracę nawiązać, wesprzeć, rozwinąć są niesamowicie cenne.
Klaster edukacji cyfrowej to kolejny przykład korzyści ze współdziałania firm. Wojciech Winogrodzki zwraca uwagę, że dwa z ponad czterech milionów złotych pozyskanych z Programu Rozwój Polski Wschodniej klaster wydał na supernowoczesną wspólną platformę cyfrową. Żadnej z firm, które będą z niej korzystać nie byłoby stać samodzielnie na takie narzędzie i nie byłoby też sensu, żeby każda z nich tylko dla siebie budowała taki instrument.
Przykłady wsparcia klastrów z programu Rozwój Polski Wschodniej:
- Północno-Wschodni Klaster Edukacji Cyfrowej – 4,22 mln zł;
- Podlaski Klaster Bielizny – 3,85 mln zł;
- Świętokrzysko-Podkarpacki Klaster Budowlany Innowator – 3,29 mln zł;
- Klaster Dolina Ekologicznej Żywności – 2,25 mln zł;
- klaster Zdrowie i Turystyka Uzdrowiska – Perły Polski Wschodniej – 3,59 mln zł;
- Wschodni Klaster Obróbki Metali – 3,22 mln zł
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?