Niedawno poruszaliśmy temat budowy Nowego Jedwabnego Szlaku z Chin. - To skandal, żeby tak kiepski był stan infrastruktury kolejowej na przejściu granicznym w XXI wieku - mówił o infrastrukturze kolejowej w woj. podlaskim dr nauk ekonomicznych Bogdan Rogaski, prezes białostockiej firmy Barter SA. Obawiał się, że przez to możemy przegapić szansę, jaką daje włączenie się w nitkę planowanych połączeń kolejowych z Chin do Europy Zachodniej.
Zapytaliśmy więc o perspektywy inwestycji w naszym regionie firmę PKP PLK.
- W maju tego roku podpisaliśmy dwie umowy, które pozwolą zwiększyć przewóz towarów na wschodniej granicy - relacjonuje nam biuro prasowe firmy. - Za 1,5 mln zł powstanie dokumentacja na modernizację linii szerokotorowych o łącznej długości ponad 50 km. PKP PLK przygotują studia wykonalności potrzebne do rewitalizacji dwóch tras szerokotorowych biegnących od granicy z Białorusią, do terminali przeładunkowych. Dokumentacja obejmie trasę od granicy w kierunku Siemianówki do Chryzanowa (27 km) i odcinek z Kuźnicy Białostockiej do Gieniuszy przez Sokółkę (26 km).
Zaplanowane przez PLK prace mają poprawić stan torów. Dzięki temu w każdym wagonie ładunek będzie mógł być cięższy o 10 ton niż obecnie, a pociągi poruszające się po szerokich torach będą mogły wreszcie jechać szybciej.
- Po modernizacji na obydwu trasach pociągi będą mogły poruszać się z prędkością 60 km/h. Obecnie składy jadące z Białorusi do Sokółki miejscami zwalniają nawet do 20 km/h
- zauważa PKP PLK, potwierdzając uwagi naszych przedsiębiorców.
Umowy na opracowanie studiów wykonalności opiewają na łączną kwotę 1 mln 529 tys. zł netto. Dokumentacja ma być gotowa w połowie 2016 r. Realizacja projektów zaplanowana jest w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Podlaskiego na lata 2014 - 2020.
PLK opracowują również dokumentację potrzebną do rewitalizacji nieczynnej 70-km trasy Łapy – Łomża. Zarządca sieci kolejowej chce odnowić linię wykorzystując regionalne fundusze UE na lata 2014 – 2020. Według planów wymienione zostaną m.in. tory, rozjazdy, wiadukty i mosty.
Pociągi będą mogły jechać z prędkością do 100 km/h. Trasa będzie dostępna dla połączeń pasażerskich i towarowych. Prace studialne za 848 tys. złotych, prowadzone przez PLK, zakończą się w pierwszej połowie 2016 roku.
Na terenie województwa PKP PLK zaplanowały remont lub modernizację około 500 km torów. Inwestycje powinny być ukończone do 2023 roku.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?