Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Pamiętaj o regulacji zagłówków

Piotr Walczak
Wielu kierowców zapomina, że przed ruszeniem w drogę trzeba wyregulować zagłówki – twierdzi Tadeusz Suchocki (Fot. P. Walczak)
Wielu kierowców zapomina, że przed ruszeniem w drogę trzeba wyregulować zagłówki – twierdzi Tadeusz Suchocki (Fot. P. Walczak)
Źle ustawione zagłówki nie spełnią swojego zadania, gdy dojdzie do wypadku.

Podczas zderzenia ciało człowieka pchane jest z dużą siłą najpierw do przodu, a następnie gwałtownie zostaje odrzucone do tyłu. Zagłówek jest wtedy jedyną ochroną dla kręgów szyjnych przed licznymi i bardzo poważnymi urazami.

– Nawet podczas drobnej stłuczki brak zagłówka lub jego złe ustawienie może być przyczyną groźnych urazów – ostrzega Tadeusz Suchocki, właściciel OSK Auto Lider i członek Społecznego Stowarzyszenia Szkolenia Kierowców w Białymstoku. – Niekiedy mogą zostać zerwane wiązadła szyjne. Podczas silniejszych zderzeń często dochodzi nawet do paraliżu rąk i nóg, a w ekstremalnych sytuacjach – do śmierci. 


A każdy powinien umieć to zrobić...

Niestety, z badań przeprowadzonych przez brytyjską firmę BBC wynika, że prawie 3/4 kierowców nie reguluje ustawienia zagłówków i bagatelizuje ich rolę.

Zdaniem Tadeusza Suchockiego, część z nich nawet nie wie, jak to prawidłowo zrobić.

I to pomimo tego, że na kursach nauki jazdy instruktorzy powinni tego uczyć. 


Pamiętaj!

Prawidłowo ustawiony zagłówek musi znajdować się na takiej wysokości, aby jego środek znajdował się w połowie wysokości czaszki. Ustawienie go powyżej lub poniżej środka głowy spowoduje, że zagłówek nie będzie zapewniał odpowiedniej ochrony.

Jak wyjaśnia Tadeusz Suchocki, kobiety są bardziej narażone na ryzyko urazów odcinka szyjnego kręgosłupa podczas zderzenia, ponieważ z reguły bardziej pochylają się nad kierownicą i oddalają w ten sposób głowę od zagłówka.


Aktywna technologia

Coraz więcej nowych samochodów wyposażonych jest w tzw. aktywne zagłówki.

Są one instalowane z reguły na przednich fotelach. Zapobiegają urazom kręgów szyjnych podczas uderzenia w tył pojazdu.

W takim przypadku fotel gwałtownie popycha pasażera do przodu, a głowa zostaje z tyłu.

Aktywny zagłówek przesuwa się wtedy do przodu, przybliżając się do głowy.

Ta nowoczesna technologia pierwszy raz pojawiła się w 1987 r. w samochodach marki Volvo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na poranny.pl Kurier Poranny